• minnilee

Hur mycket billigare är alkoholen i tyskland?

Öl vin och Cidern?

• Svar på tråden Hur mycket billigare är alkoholen i tyskland?
  • 11juni2011

Kolla http://www.border-shop.dk/ 
    Ett prisexempel: Carlsberg 4,6% öl, 33 cl = 3 lock för 21,49 euro dvs ca 7 euro, 70 kr per lock öl!

Vet inte alls vad ett lock öl kostar på bolaget, men mycket mer tror ja!

• shakynose

Det beror på vad man köper! Vissa saker är dyrare än på bolaget, så kolla priset noga!

• 11juni2011
    shakynose skrev 2011-03-20 18:38:33 följande:
    Det beror på vad man köper! Vissa saker är dyrare än på bolaget, så kolla priset noga!
    Ojdå! Det visste inte jag! Jag skall mest köpa vin/öl/cider kan man få det billigare på bolaget också? Eller menar du starkspriten?
  • shakynose
    11juni2011 skrev 2011-03-20 18:41:00 följande:
    Ojdå! Det visste inte jag! Jag skall mest köpa vin/öl/cider kan man få det billigare på bolaget också? Eller menar du starkspriten?
    Nej, jag menar så här: Vissa viner/spritmärken/öl/cider är lika dyra eller dyrare än systembolagets priser. Andra är billigare, så därför ska man kolla upp innan vad man vill ha och vad det kostar.
  • MuBu

Ett litet tips bara,
    om du köper alkoholen i Tyskland sedan har bar till självkostnadspris så är det olagligt. Man får inte sälja importerad alkohol.
    Men om det därimot är fri bar så är det ok.

• 11juni2011
    11juni2011 skrev 2011-03-20 18:24:29 följande:
    Kolla www.border-shop.dk/ 
    Ett prisexempel: Carlsberg 4,6% öl, 33 cl = 3 lock för 21,49 euro dvs ca 7 euro, 70 kr per lock öl!

Vet inte alls vad ett lock öl kostar på bolaget, men mycket mer tror ja!
    Går det att citera sig själv tro?!?!

Dom ölen jag nämde ovan kostar 12,30 st på bolaget, dvs 295 kr per lock (för man får ingen rabatt om man köper många väl?)!Och i tyskland 70 kr/lock!

Sen får man ju ha i åtanke att resan dit kostar en peng också, men som jag har räknat så kommer det ändå bli billigare att handla i tyskland!
  • Zelmah

enligt de priser jag kollat på olika nätshopar med tyska priser (bordershop, calles mm) så är det mkt billigare i tyskland. Allt som jag har sett har vart betydligt mkt billigare både vin, sprit o öl. Ja menar ett lock med t ex Carlsberg export 33cl kostar ju ca 300-320 SEK på bolaget...
    Det som lönar sig minst brukar vara cider vad jag har förstått, men det är fortfarande billigare än här.

Har inte sett något som skulle vara dyrare i Tyskland än på bolaget så jag vet inte vad det skulle vara i så fall..

• Zelmah
    MuBu skrev 2011-03-20 18:49:30 följande:
    Ett litet tips bara,
    om du köper alkoholen i Tyskland sedan har bar till självkostnadspris så är det olagligt. Man får inte sälja importerad alkohol.
    Men om det därimot är fri bar så är det ok.
    om man vill täcka en del av kostnaden för alkoholen o inte har råd med gratis bar hela kvällen så kan gästerna få köpa loss ett plastvinglas till en engångssumma på kanske  20-50 kr så kan de sedan kan fylla på resten av kvällen med valfri dryck...då har man inte sålt nån alkohol utan enbart sålt glas. Det är ett sätt att krypa förbi förbudet om man säger så. Har varit på ett bröllop där det var så. Vi köpte glaset för 40 kr o fick sedan dricka hur mkt vi ville o vad vi ville. Det funkade fin fint tycker jag o på så vis slapp de även ha barpersonal som tog betalt hela tiden.
  • Zelmah
    Zelmah skrev 2011-03-20 19:19:03 följande:
    enligt de priser jag kollat på olika nätshopar med tyska priser (bordershop, calles mm) så är det mkt billigare i tyskland. Allt som jag har sett har vart betydligt mkt billigare både vin, sprit o öl. Ja menar ett lock med t ex Carlsberg export 33cl kostar ju ca 300-320 SEK på bolaget...
    med panten på 1 krona  blir det ju 13,30 per burk. Ingen mängdrabatt på alkohol i Sverige, det är olagligt här. Så det spelar ingen roll om du köper 3 öl eller ett flak, styckpriset per burk är det samma.
  • shakynose
    Zelmah skrev 2011-03-20 19:19:03 följande:
    Det som lönar sig minst brukar vara cider vad jag har förstått, men det är fortfarande billigare än här.

Har inte sett något som skulle vara dyrare i Tyskland än på bolaget så jag vet inte vad det skulle vara i så fall..
    Min svärmor har åkt på flera nitar! Senast så var det ett vin som kostar ca 120kr flaskan på bolaget, hon betalade 150kr/flaska på bordershop. Lite dumt... Haha!
  • Mogen

Vi ska köpa allt utom vinet i tyskland. Vinet köper vi på systemet, då vet man vad man får och kan lämna tillbaka om det blir för mycket över.  

• dreams come true

När vu har räknat på det och jämfört så är det en tredjedel av priset i tyskland.
    På systembolaget räknade vi priset till 15000:- medan tyskland skulle gå på cirka 5000:-

Kan vara bra att  veta att man behöver jämföra priser, dumt att åka till tyskland och handla dyrare än i sverige ju..

• Zelmah

ja absolut bör man ju kolla innan, men det gör man väl eller? Om man ska ha bröllop väljer man ju ut speciella viner, man spontanbestämmer sig ju knappast på plats. Eller gör folk så? Vinet måste ju funka med maten och man ska veta att det är gott. Vi kommer köpa viner som vi känner till sen tidigare, mousserande kommer vi prova ut här hemma först o bestämma oss innan vi åker. Samma med ölen. Man vill ju veta vad man får. De viner vi har kollat på är billigare i Tyskland plus att ölen är betydligt billigare så för oss blir det värt att åka trots resekostnaden.

Ja, jag kan tänka mig att kanske vissa särskilda dyra viner även är dyra i Tyskland men som sagt ska man handla för bröllop planerar man väl noga innan vad man ska ha o kollar priser innan med. Man har ju ofta en budget att hålla sig till också.

För oss kommer det verkligen att löna sig, men kanske vi skippar färjan o bara bränner ner med bilen hela vägen, tror det blir billigare faktiskt, men jag måste kolla lite nogrannare.

Svar på tråden Hur mycket billigare är alkoholen i tyskland?