• MnM

aktivitet för gästerna medan de inväntar brudparet

Är det någon som kan ge några bra/roliga tips som gästerna kan göra medan de inväntar brudparet. Vi har tyvärr tidig vigsel vilket kommer att göra att vi fotas efter vigseln. Då gästerna kommer att få vänta lite längre än önskvärt så skulle jag vilja ha några aktiviteter medan de väntar.. 
    Vi har bestämt att alla gäster ska fotograferas? 
    Är det fel att ha tipspromenad? fler tips önskas. 

• Svar på tråden aktivitet för gästerna medan de inväntar brudparet
  • mittid

Drink & snittar och en tipsprommenad med lite underhållningsvärde i, typ bjud på er själva...

• Kattpoet

Sista bröllopet där jag var på så fick vi vänta 40 min på brudparet och då fick vi en drink och spenderade tid med att prata med varandra.
    Vuxna som känner varandra och inte sett varandra på mindre  48 timmar brukar vara bra på att snacka. 

• MnM

tack för tips..
    Fick även ett tips i helgen från min vän som var på bröllop förra sommaren som jag delar med mig.
    Alla gäster som ville fick skriva en hälsning till brudparet på disktrasor. självklart med vattenfasta pennor och sen kunde brudparet byta ut disktrasan vartefter de behövde och tog fram en ny för att minnas bröllopsdagen under året.
    Är det någon annan som har något sådant tips som man kan göra som en aktivitet som brudparet (jag o min blivande man) kan fortsätta njuta av under det kommande året efter vigseln.

• tweety

Hejsan!

var på brällop färra året då vi fick vänta vid festlokalen ett tag de serverades en drink och så  gick gästboken runt bland gästerna som man kunde skriva i annars är det lätt att man glämmer skriva i den om det finns någon.

Behöver inte vara någon pampig gästbok, vi ska ha en vanlig bok med helt blanka sidor som jag har satt en bild på framsidan. 

• meah2000
    Kattpoet skrev 2011-03-19 23:26:00 följande:
    Sista bröllopet där jag var på så fick vi vänta 40 min på brudparet och då fick vi en drink och spenderade tid med att prata med varandra.
    Vuxna som känner varandra och inte sett varandra på mindre  48 timmar brukar vara bra på att snacka. 
    40 min var inte länge, sista bröllopet jag var på fick vi vänta på brudparet i 1½ timme.
    Under väntan fick vi snittar med en drink och bli fotograferade.
  • MnM
    meah2000 skrev 2011-03-21 07:58:19 följande:
    40 min var inte länge, sista bröllopet jag var på fick vi vänta på brudparet i 1½ timme.
    Under väntan fick vi snittar med en drink och bli fotograferade.
    Tyckte du att det kändes ok att vänta 1 1/2 timme?? eller kändes det som en alldeles för lång tid?
  • meah2000
    MnM skrev 2011-03-21 20:23:35 följande:
    Tyckte du att det kändes ok att vänta 1 1/2 timme?? eller kändes det som en alldeles för lång tid?
    Jag tyckte nog att det var lite för lång tid. Alla gäster (45 st) hade hunnit fota sig, mingla och druckit upp lilla mingeldrinken på 30 min.
    Så det blev lite segt att vänta 1 timme till innan brudparet anlände till festlokalen.
  • emzerus83

att ha en canvastavla liggandes o några få färger tex i ton med färgtemat om man har det så att gästerna kan måla något. detta blir förhoppningsvis en fin tavla som man vill spara o minnas :)

Att ha en gästbok som varje sällskap skriver något i och att sedan fotograferas i sällskap så att ni sedan kan sätta in varje sällskaps kort på sidan intill där de skrivit i gästboken. Hoppas du förstår hur jag menar? :) För att detta ska fungera så behöver någon, tex värdinnan eller liknande stå vid gästboken hela tiden och själv bläddra o visa vilken sida som man ska skriva på för att det liksom ska funka fint...:)

Drink o tilltugg uppskattas definitivt :)

• Anneli516

Ett eget gjort korsord....gillar inte tipspromenad då jag vet att många liksom jag har dåliga skor att gå en promenad i. Och så en trubadur som sjunger och så lite dricka och snacks....

• passionsblomman

Jag vill puffa för två saker:

När man väntar länge blir man törstig! Det blir inte jättebra om man försöker avhjälpa det helt med tex champange. Jag hade GÄRNA fåt något svalt att dricka, som ramlösa eller något läskande, de gånger jag fått vänta länge.

När man hållit på att fixa inför bröllop, rest och sedan varit på vigsel, är man HUNGRIG. Jättehungrig! Någon slags snittar som faktiskt hjälper lite-inte bara snacks tex, behövs ifall man ska vänta länge. Särskilt om det ska vara alkohol medan man väntar. jag har sett mer än en bli rätt blarig redan innan brudparet anlänt och innan man alltså ens kommit till bords. Visst är det trevlitgt är bubbel bjuds i rikt mått men...

Om man har trevligt under tiden eller ej, beror nog mycket på ifall man känner andra eller inte. Det är smart med någon  typ av frågesport, mingelbingo eller liknande ifall det är lång tid det ska väntas.

Min erfarenhet av att måla tavla, skriva i gästbok etc är att toastmasterparet/värdparet måste vara aktiva och verkligen styra upp alla sådana typer av grejor. Annars får man aldrig med alla.  

OCH att man ser till att gästerna kommer åt en toalett, måste jag också poängtera! 

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • awarwen

Vi kommer att bjuda gästerna på välkomstbål med tilltugg och frukt och vatten (om det blir väldans varmt, så de inte dånar i väntan).
    Gillade idén med trubadur, men hittar ingen runt Jönköping när jag googlar runt. Rynkar på näsan Nån som vet??

• prinsessanogrodan

Mina tips:

Mycket tilltugg - snittar och snacks, se till så gästerna verkligen kan stilla värsta hungern...rejäla snittar eller väldigt många snittar och snacks, kanske även frukt...melon,jordgubbar, små tärningar av äpple och päron och apelsinklyftor i bitar, små bitar kiwi, kanske även dipp och grönsaker (minimorötter, gurka i stavar, selleri, små körsbärstomater..)
    Vatten
    Läsk och annan alkoholfri dryck tex mineralvatten
    Bubbel men inte för mkt, precis som nån skrev så vill man att gästerna ska dricka alkoholfritt om de är törstiga
    Servetter i mängder (kladdigt när man äter frukt)
    Våtservetter (så gästerna får bort allt kladd och känner sig riktigt rena om händerna)

Tillgång till toaletter och även att gästerna kan komma in i lokalen (om det regnar/är oväder och för att många vill kolla bordsplaceringen i förväg) och det kan vara bra om lokalen har ett extra rum om någon vill vila lite i avskildhet eller om ammande mammor vill ammma/söva sina små hjärtegryn i fred.
    Det kan vara bra att tänka på att en del äldre personer och även sjuka kan ha det jobbigt om det är varmt och vilja dra sig undan lite då och då,även under minglet innan middagen....Om det är mycket folk och/eller livliga barn med i sällskapet kan en del äldre och kanske även sjuka personer känna att de vill dra sig undan ett tag. Ett extra rum för vila och andningspaus är bra för gästerna.

Tipspromenad, välj bra "stigar"/gångvägar så även damer med stilettklackar kan klappra runt
    Gästbok, men som någon redan skrivit det krävs en aktiv toastmaster!
    Fotografering av gästerna
    Be gästerna måla en tavla till brudparet
    Be gästerna spela in en hälsning (kräver filmkamera och aktiv toastmaster)
    Sightseeingt för gästerna, men det kräver ju att man hyr en buss eller liknande
    Gästerna fotograferar varandra med engångskamera

• FriPhi
    awarwen skrev 2011-03-25 13:18:10 följande:
    Vi kommer att bjuda gästerna på välkomstbål med tilltugg och frukt och vatten (om det blir väldans varmt, så de inte dånar i väntan).
    Gillade idén med trubadur, men hittar ingen runt Jönköping när jag googlar runt. Rynkar på näsan Nån som vet??
    Om ni hittar en trubadur, kanske ni kan köra en musikquiz. Ha färdiga svarslappar och låt trubaduren spela en låt som man kan ställa frågor om. Variera musikstilar och årtal för att alla ska kunna ha någon chans.
    T ex
    Trubaduren spelar Tommy Körbergs Stad i ljus och sen frågar han  "Vilket år uppträdde han med den i melodifestivalen, nästa fråga kan vara "apropå melodifestivalen - vad hette Eric Saades vinnarlåt i år? Sen kan tredje frågan vara en låt med Elvis och frågan kan vara vad hans dotter heter.
    Det är ju lätt att anpassa med hur många frågor som hinns med och vinnaren kan ju få ett pris vid middagen och hittar ni ingen kan man ju faktiskt använda musik via spotify också och att toastmastern är lekledare.

Bra att du tänkt på dryck och tilltugg, det är nog det absolut viktigaste!
  • litennyfiken

Hälsningar till brudparet!

Jag var på ett bröllop förra året där vi väntade nästan 2 timmar på brudparet. Det var faktiskt inte jobbigt alls, och då var jag ändå höggravid. Det fanns ganska matiga snacks, massor av läskande bål, möjlighet att gå in och sätta sig i "lobbyn" och möjlighet att sitta ute på solverandan. Värdinnan och toastmastrarna hade ordnat en tipspromenad om brudparet (där facit blev att testa frågorna på brudparet på middagen) och alla gästerna fotograferades. Men det roligaste, för både gäster och brudpar, var hälsningarna till brudparet. Värdinnan hade ordnat ordnat 50 kuvert på vilket hon skrivit "1 år - bomullsbröllop", "2 år - pappersbröllop" osv ända upp till "50 år - gudlbröllop". Sen fick varje gäst (vi var ungefär 50) ta varsitt kuvert och i det fanns ett tomt blad att skriva  en hälsning på till deras x-åriga bröllopsdag. Det fanns mängder av färgpennor och liknande. Sedan klistrades alla kuvert igen och värdinnan samlade in dem och knöt ett vackert band om presenten, som under middagen överlämnads till brudparet med instruktioner om att varje år på bröllopsdagen öppna årets hälsning. 

Roligt för gästerna, roligt för brudparet! 

(jag hoppas att värdinnan på vårt bröllop hittar på nåt liknande!) 

• litennyfiken

Mitt bästa tips är nog förresten: utse någon som är ansvarig för "mellantiden"! Min upplevelse är att de flesta tycker att det är jätteroligt att bli tillfrågade och vill bidra till en vän/familjemedlems stora dag! 
    Att som brudpar ordna ALLT innebär att brudparet riskerar att stressa ihjäl sig och att det inte blir lika bra. Om en god vän/syster/pappa/kollega/vem det nu kan vara får i uppdrag att fixa en mindre del kan den lägga ner hela sin själ i det. Om det finns någon som är lite fixig och gillar bröllop som inte redan har ett uppdrag tycker jag verkligen att ni ska fundera på att fråga om den kan tänka sig att vara ansvarig för allt som händer från att vigseln är avslutad tills att toastmastrarna bjuder till bords. 
    Om ni ber om en tipspromenad/lek/present kan den personen ordna det. Och vem vet, den kanske ordnar någon mer överraskning som förgyller er dag och som ni aldrig kunnat komma på själva?

Svar på tråden aktivitet för gästerna medan de inväntar brudparet