• Fenomena

Romantiska platser i eller runt Uppsala?

Planerar fortfarande för ringbyte med min älskade sambo. Fast nu ska det ske på lördag, så vi har hela dagen på oss. På kvällen ska vi gå ut och äta.

Jag skulle gärna göra en romantisk promenad eller utflykt på dagen, och byta ringar på nåt vackert ställe. Helst med möjlighet till avskildhet. Gärna i centrala Uppsala. Några tips?

• Svar på tråden Romantiska platser i eller runt Uppsala?
  • betsy14

Botaniska trädgården är ju jättefin, men där kan det förstås vara folk.
    Ett lite "hemligt" tips är parken som ligger bredvid Skytteanum. Man går in på gården framför ett litet trähus och sen in. Folk tror att den är privat, men det är den inte. Tror att den hör till statsvetenskapliga institutionen.
    Ett annat tips är om ni kan få en vaktmästare i Domkyrkan att ta er upp i tornet och ut på de små "balkongerna" som finns där. De har bland annat haft viglar där. Utsikt över Gustavianum och Universitetet.
    Stadsparken är annars inte så tokig den heller!

• Helenak

Lite utanför har ni Berthåga. Det har verkligen blivit fint där. Perfekt för en härlig promenad.

• Y04

Gamla Uppsala är fint, och Linnés Hammarby, men de ligger ju båda lite utanför stan.
    Annars slottsbacken, eller gångvägen längs ån (den som börjar i stadsparken).

• Signatur

Genetiska trädgården på Ultuna (fast det är ju inte så centralt förstås).
    Linnéträdgården? Annars håller jag med om att cykel/gångvägen utefter ån verkar vara ett bra alternativ.

Svar på tråden Romantiska platser i eller runt Uppsala?