• GnuGS

Vegetarisk festmat

Vi efterlyser tips på goda, vegetariska rätter som passar att ha som för- respektive huvudrätt på vår bröllopsmiddag. Troligen är inte så många av gästerna vegetarianer/veganer, men vi vill förstås att de få som är det ska få äta något lika fint som de andra.

Vår cateringfirma har föreslagit några vegetariska rätter som är OK, men det vore bra med fler idéer.

Menyn i övrigt börjar med en svensk delikatesstallrik (sill, ål, lax, ägg, kumminost med mera). Huvudrätten blir troligen gödkalvsentrecote med rotsaker och gräddsås; en fiskrätt till dem som inte äter kött (vilken har cateringfirman glömt föreslå).

Vi kommer troligen att köpa förslaget att förrätten för dem som inte heller äter fisk blir en ärtsoppa med oststång, trots att det är väldigt olikt delikatesstallriken och om vi inte kommer på något bättre. Men huvudrätten? Grillad haloumi med grönsaker som är ett av förslagen låter i och för sig gott, men något man skulle kunna laga till själv när som helst... Detsamma gäller gratinerad äggplanta med mozzarella och veggo-nasi goreng. Gott – men kan ni komma på något lite festligare?

(Vi vill inte ha något med quorn eller liknande.)

Menyn fortsätter med dessert, ostbuffé och tårta.
  • Svar på tråden Vegetarisk festmat
  • zvartaliljan

Förrätt - en lyxig svampsoppa med sparris (som du lägger fint ovanpå soppskålen) och parmesanost

Huvudrätt - marinerad grönsaks-bön-matvetesallad med mozzarella och ett gott vitlöksbröd/focaccia
    (jag brukar marinera champinjoner, olika sorters bönor, kikärtor och matvete tillsammans i olivolja, vitlök, sweet-chilisås och färsk persilja)
    Säg till om du vill ha mitt recept, mina vegetariska vänner har själva efterfrågat min marinerade sallad nu till bröllopet efter de fick det på dopet...så det verkade ju gå hem!

• zvartaliljan

tänk på tårtan också bara...innehåller den gelatin (vilket de flesta gör) så är den inte vegetarisk..

Svar på tråden Vegetarisk festmat