• ast
    Äldre 16 Mar 16:51
    3251 visningar
    6 svar
    6
    3251

    Måste man byta efternamn?

    Hej!

    Våra barn har makens eternamn för vi har alltid sagtatt jag ska ta hans namn när vi gifter oss. Nu känns det som jag vill ha kvar mitt efternamn. Kan jag det eller måste vi ha ett gemensamt efternamn?

    Om vi måste - kan man vänta tills efter vigseln eller måste allt vara klart när vi är vigda?

  • Svar på tråden Måste man byta efternamn?
  • A loves A
    Äldre 16 Mar 17:05
    #1

    Nej du måste inte byta, du kan behålla ditt. Sen kan man byta senare om man ångrar sig.

    Jag och min sambo ska behålla våra - ingen av oss kan tänka sig att heta som den andra!

  • Moemoe
    Äldre 16 Mar 17:11
    #2

    Det enda man måste är att anmäla till skatteverket vilka namn man tar. På den blanketten kan man kryssa i "Jag behåller mitt efternamn". :)

  • Sebast­iána
    Äldre 16 Mar 21:32
    #3

    Nej man måste definitivt inte byta namn. Vi behåller våra.

  • Äldre 16 Mar 21:34
    #4

    Självklart måste du inte byta!!!

    Jag kommer behålla mitt och min karl kommer ta mitt men vill ha dubbelefternamn menom jag har förstått det rätt så verkar dubbelefternamn inte vara ok längre utan att hans efternamn blir mellannamn...snurrigt!

    Men behåll ditt om det känns rätt!:)

  • ast
    Äldre 16 Mar 22:16
    #5

    Tack så mycket för era svar!

    Tror ni att det finns några nackdelar med att vara den enda i familjen med ett annat efternamn?

  • Sebast­iána
    Äldre 16 Mar 22:37
    #6
    ast skrev 2011-03-16 22:16:22 följande:
    Tack så mycket för era svar!

    Tror ni att det finns några nackdelar med att vara den enda i familjen med ett annat efternamn?
    Det är jag redan och jag märker inte att det är någon nackdel.
Svar på tråden Måste man byta efternamn?