• Cazz

    tärna och maskalk?

    Min m2b s syster kommer att vara min tärna samt min son och ev systerdöttrar som näbbar.

    nu till det här med marsalk, vad gör en sådan ?`har alla marsalk? vem väljer man?

  • Svar på tråden tärna och maskalk?
  • zvartaliljan

    Min m2bs lillebror ska vara marshalk.
    Marshalkens uppgift är att ordna svensexan, hjälpa brudgummen med diverse inför bröllopet och på bröllopsdagen, oftast är det han som håller koll på ringarna.

    Tror dock inte sambon får någon direkt svensexa av lillebrorsan som bara är 15 år

  • Chicita

    Marskalkens uppgifter är lite liknande som tärnans.

    Och varken tärnan eller marskalken har som egentlig uppgift att ordna svensexa eller möhippa. Det är något som ens vänner bör göra gemensamt.
    Men av praktiska skäl så har det oftast blivit så att den som står närmast brudparet arrangerar hippa/svensexa och det brukar sammanfalla med vemsom är tärna / marskalk.
    Det är dock inget som direkt "ingår" i deras åtaganden...

    En marskalk hjälper alltså brudgummen under dagen, ibland följer han med och hämtar buketten / buketterna medans bruden gör sig iordning.
    Om inte brudgummen själv vill hålla koll på ringarna så brukar marskalken ta hand om dom.
    Marskalken ska vara brudgummens stöd helt enkelt, precis som tärnan är brudens stöd under dagen. 

  • Nalinie

    Håller med föregående talare. Min M2bs två yngre bröder skall vara maralkar, den ena ringansvarig den andra står för musiken i kyrkan och på festen, samt ordnar någon svensexa. 

    Vad tycker ni om presenter till marsalker o tärnor och toastmaster? 

  • GnuGS
    Nalinie skrev 2011-03-15 14:31:37 följande:
    Vad tycker ni om presenter till marsalker o tärnor och toastmaster? 
    Det är förstås alltid trevligt med presenter, både att ge och få. Men att vara tärna/marskalk/toastmaster ska egentligen vara ett hedersuppdrag utan krav på present. Det är synd om det blir så många krav på Det perfekta bröllopet med en massa fina/dyra presenter som måste köpas, om det innebär att folk avstår från att ha ett rejält brudfölje (om de vill).
    Min M2B har varit toastmaster på massvis av bröllop och marskalk någon gång. Han har berättat att han bara någon enstaka gång fått en present, tror det var en fin vinflaska för ett toastmasterskap som han hade lagt ner massor av jobb på.
  • Chicita

    Våra tärnor + våra marskalker har fått varsitt halsband.
    Huvudtärnan har fått ett par matchande örhängen också pga allt extra jobb hon har tagit åt sig inför festen...

    Detta är smycken som dom kan/bör ha på bröllopsdagen. Så det är mer en del av deras utstyrsel...
    Vi kommer troligtvis att köpa in några stop i keramik + kannor som ska användas under middagen.
    Dessa kommer delas ut på kvällen sen. Några som presenter till de som ställt upp lite extra och några som vinst i bröllopsbingot och ordflätan.
    Toastmastern ska troligen få en av kannorna...
    Det är saker vi behöver för att få rätt stämning på middagen och dom kostar en hel del. Men vi har ingen direkt nytta av dom efteråt. Därför ger vi hellre bort dom som minnen, trots att det är betydligt dyrare än vi egentligen tänkt ge bort... 

  • TheD

    Vår marsalk blir en av killens närmaste kompisar. Det finns inga egentliga uppgifter så att säga menjust på själva dagen är dem våra slavar :p Marsalk ska försöka hålla brudgummen lugn och tärnan ska hålla mig lugn men med tanke på att vår marsalk har scenskräck precis som min karl så vet jag inte hur det kommer gå med att vara lugn...hahaha. Sen ska de hjälpa till med mitt släp :D

Svar på tråden tärna och maskalk?