• Freakie

Placering av borden?

Hur borden ska placeras under bröllopsmiddagen är en av de få sakerna där jag och sambon inte kan komma överens... Jag hade därför velat höra lite mer om hur ni andra har resonerat gällande placering av bord.

För vår del står det mellan:
    1) den klassiska E-placeringen med honörsbord och sedan tungor ut
    2) runda bord med plats för cirka 8 personer per bord

Vilket alternativ har ni valt, något av ovanstående eller något helt annat?

• Svar på tråden Placering av borden?
  • Skumboll

Vi har valt runda bord. 

• Aniara4

Vi kommer att välja E-bord, delvis för att lokalen har en fantastisk utsikt på ena långsidan, och på det viset ser alla utsikten.

• c4trin

Vi kommer att ha runda bord med ca 8 personer på varje. Runda bord har vi kommit fram till är bättre för då kan alla prata med varandra och inte bara de som sitter brevid och rakt över. Jag tror att de e bra för stämningen!

• frallan

Jag personligen hade definitivt valt runda bord. Jag avskyr långbord och tycker det blir stelt. Runda bord inbjuder till umgänge och samtal. Dessutom tycker jag att det är mycket snyggare med runda bord.

• Chicita

Vi har valt E-bord.
    För oss är det den enda acceptabla lösningen då vi kör medeltidsstuk, så det skulle se konstigt ut med en "riddarsal" med öar Skrattande 

Annars tror jag att vi skulle valt öar, lättare att få igång konversationer i små grupper känns det som Glad 

• Freakie

Tack för svaren, verkar vara lite spritt...

Ni som har valt runda bord, hur gör ni med er själva (dvs brudparet)? Kommer ni att sitta vid ett eget rund bord med föräldrar eller?

• Skumboll
    Freakie skrev 2011-03-13 15:50:21 följande:

Ni som har valt runda bord, hur gör ni med er själva (dvs brudparet)? Kommer ni att sitta vid ett eget rund bord med föräldrar eller?
    Vi har funderat på att antingen ha ett rektangulärt honnörsbord men det lutar snarare åt att även vi sitter vid ett runt bord tillsammans med våra föräldrar. 
  • Adoxa

Jag skulle absolut välja runda bord om jag hade möjlighet, då det precis som många säger ovan både är snyggare och verkar trevligare (har bara varit på bröllop med långbord så jag vet inte, men det verkar trevligare).

Vårt bröllop är inte förräns nästa år så vi har inte bokat lokal ännu, men jag har alltid antagit att man är "bunden" av sin lokals bord, dvs de bord som finns att tillgå i den lokal man väljer att vara i - vilket verkar vara långbord överallt. Ni som väljer mellan två olika sorter, hur gör ni - hyr ni bord någonstans eller vad? Blir nyfiken då jag själv som sagt var helst vill ha runda.

• MLWSWY

Hej!

Jag vill ha runda bord, även till honnörsbordet då, vi har sammanlagt 7 föräldrar som ska sitta där. Och då sitter inget någon ensam längst ut på hörnet utan alla har samma gemenskap!
     Blir lättare för gästerna då att prata med alla andra vid bordet:)

• frallan

Vi kommer sitta ensamma vid ett litet runt bord  med två tomma stolar som vem som helst kan sätta sig på under kvällen, på så vis får vi möjlighet att prata med fler gäster och folk får röra sig lite under kvällen
  • solros1

vi komer att ha flera små rektangulära bord, mest för att borden i vår lokal är rektangulära... men vi har inte bestämt om vi ska ha varianten 6 vid varje bord eller 10... lutar nog mer åt 10 då placeringen kan komma att bli lättare då.... vilket innebär att vi sätter ihop ett bord för 6 pers tillsammans med ett bord för 4, blir nog mer plats över för dansen också på detta sätt. Vi kommer att ha honnörsbord på långsidan i lokalen där vi bara sitter på ena sidan av bordet så att vi kommer kunna se så många som möjligt.

• Margris

Runda bord till gästerna. Hur vi sitter är inte helt spikat ännu men för att gästerna ska oss bättre lutar det mot en rektangulärt honnörsbord.

• c4trin

Vi ska ha ett fyrkantigt honörsbord med oss (brudparet) hans föräldrar och min tärna (ev bestman om de blir nån sån också såklart)
  • Freakie

Hmmm.... Det verkar ju som om sambons förslag på runda bord verkar mest populärt... 
    Jag ska kanske alltså ge honom rätt gällande detta Flört

I vårt fall hade de runda borden fått vara fyrkantiga eftersom det är det som finns att tillgå i lokalen. Fyrkantiga bord till gästerna och ett rektangulärt honnörsbord till oss vore kanske en bra kompromiss.

• Chicita

Ja det hade blivit fyrkantiga bord för oss också, eller relativt fyrkantiga i alla fall. Borden i vår lokal har plats för 3 på varje långsida. Så om man ställer ihop två sådana så blir det ju 2 på varje kortsida och 3 på långsidorna...

Men nu kör vi på E:bordet som sagt Glad 

• Zelmah

Vi kommer nog att köra med E-bord. Har aldrig upplevt det som stelt på de bröllop jag varit på. Har varit på ett bröllop där det var flera småbord med ca 8 pers på varje. Upplevde det som att man kom väldigt långt ifrån de andra gästerna och att man bara såg de vid sitt bord. Vi kunde t ex inte se brudparet o deras föräldrar då vi fick ryggen mot dem och andra sidan rummet. Lite splittrat kändes det. Först efter middagen o när dansen började fick man se resten av gästerna. Då var det bra med flera småbord som man kunde sitta o snacka vid o byta platser o snacka med de andra gästerna o så.. men då kan man ju börja med E-bord o sen bryta upp dem i småbord senare på kvällen.

För mig som hör dåligt kvittar det med att man sitter runt ett bord med flera. Jag hör ändå bara vad de som sitter närmst säger så jag får ändå inte "fler" att prata med än om jag sitter på ett E-bord.

Men allt det där med hur borden ska placeras är ju en smaksak men jag föredrar nog att man börjar med E o sen gör småbord till dansen o tårtan.

Svar på tråden Placering av borden?