14 eller 18 karats guld?
kollar ringar för fullt och ser att man kan välja ringar i 14 karat och att dom blir betydligt billigare.
någon som har erfarenhet av 14 karat? syns det skillnad? är dom umtåligare eller starkare?
alla åsikter mottages :)
kollar ringar för fullt och ser att man kan välja ringar i 14 karat och att dom blir betydligt billigare.
någon som har erfarenhet av 14 karat? syns det skillnad? är dom umtåligare eller starkare?
alla åsikter mottages :)
Kan ha fel men tror att man ser skillnad i färgen. Min sambo vill ha en vitguldsring och för att få olika nyanser/rader i ringen så ska hans juvelerare använda sig av 18 karats guld resp 9 karat.
Vi har 14k då vi köpte våra ringar utomlands och där var det vanligt att man använde det ist för 18k. Tycks minnas att det sagts att 14k är starkare och ju högre karat desto mjukare i materialet. Vår ring har en liten ljusare guldfärg om jag jämför med mina 18k smycken. Som vitguld vet jag ej om det syns någon skillnad?
tack för svar. jag bryr mig inte så mycket om det syns att det är billigre ringar. ska inte flacha omkring med dom ändå :)
tänkte att det borde vara starkare då man säger att det inte görs smycken i 24 karat pga att det är för mjukt.
kommer i så fall köpa en i vit och en i rödguld
När vi köpte ringarna igår så valde vi 14 karat då det är hållbarare än 18. Alltså smartare att ha på en ring man har hela livet. O ingen "vanlig" människa kommer ändå se nån skillnad.
14K är billigare och mer hållbart. Tänk bara på att man faktiskt ser en skillnad om man bär 14K bredvid 18K då det är en färgskillnad. Har man dock ringarna på olika fingrar/händer spelar det ju ingen roll. Eller såklart om man väljer att ha alla sina smycken i 14K :)
tack för alla svar :)
nu känner jag mig säker på att vi kommer ta i 14 karats guld och kommer spara en massa pengar :P