• bjurs

14 eller 18 karats guld?

kollar ringar för fullt och ser att man kan välja ringar i 14 karat och att dom blir betydligt billigare.
    någon som har erfarenhet av 14 karat? syns det skillnad? är dom umtåligare eller starkare?
    alla åsikter mottages :)

• Svar på tråden 14 eller 18 karats guld?
  • In Wonderland

Kan ha fel men tror att man ser skillnad i färgen. Min sambo vill ha en vitguldsring och för att få olika nyanser/rader i ringen så ska hans juvelerare använda sig av 18 karats guld resp 9 karat.

• Agape

Vi har 14k då vi köpte våra ringar utomlands och där var det vanligt att man använde det ist för 18k. Tycks minnas att det sagts att 14k är starkare och ju högre karat desto mjukare i materialet. Vår ring har en liten ljusare guldfärg om jag jämför med mina 18k smycken. Som vitguld vet jag ej om det syns någon skillnad?

• bjurs

tack för svar. jag bryr mig inte så mycket om det syns att det är billigre ringar. ska inte flacha omkring med dom ändå :)
    tänkte att det borde vara starkare då man säger att det inte görs smycken i 24 karat pga att det är för mjukt.
    kommer i så fall köpa en i vit och en i rödguld

• Niini

När vi köpte ringarna igår så valde vi 14 karat då det är hållbarare än 18. Alltså smartare att ha på en ring man har hela livet. O ingen "vanlig" människa kommer ändå se nån skillnad.

• Emblas Mamma
    bjurs skrev 2011-03-13 08:59:20 följande:
    tack för svar. jag bryr mig inte så mycket om det syns att det är billigre ringar. ska inte flacha omkring med dom ändå :)
    tänkte att det borde vara starkare då man säger att det inte görs smycken i 24 karat pga att det är för mjukt.
    kommer i så fall köpa en i vit och en i rödguld
    Nej ingen kommer se skillnad!
    Guldsmeden gör en 14-karat till mig och enligt henne är det mer hållbart,
    tydligen så är det bara en tradition om att man ska ha 18 karat och inget annat.

Ni gör rätt i att ta 14 karat - det är billigare och ingen ser ändå skillnad!
  • majflicka

14K är billigare och mer hållbart. Tänk bara på att man faktiskt ser en skillnad om man bär 14K bredvid 18K då det är en färgskillnad. Har man dock ringarna på olika fingrar/händer spelar det ju ingen roll. Eller såklart om man väljer att ha alla sina smycken i 14K :)

• Emblas Mamma
    majflicka skrev 2011-03-13 12:00:09 följande:
    14K är billigare och mer hållbart. Tänk bara på att man faktiskt ser en skillnad om man bär 14K bredvid 18K då det är en färgskillnad. Har man dock ringarna på olika fingrar/händer spelar det ju ingen roll. Eller såklart om man väljer att ha alla sina smycken i 14K :)
    vad är färgskillnaden då?
    är 14 K ljusare eller mörkare?
    Enligt min guldsmed ser man ingen skillnad.. men men :)
  • bjurs

tack för alla svar :)

nu känner jag mig säker på att vi kommer ta i 14 karats guld och kommer spara en massa pengar :P

• majflicka
    Emblas Mamma skrev 2011-03-13 12:02:09 följande:
    vad är färgskillnaden då?
    är 14 K ljusare eller mörkare?
    Enligt min guldsmed ser man ingen skillnad.. men men :)
    Hej!

Jag har två ringar i 14K och resten i 18K. Jag älskar den ena av de där 14K ringarna men vill gärna bära den med en av 18K ringarna och då ser man en färgskillnad när man har dem bredvid varandra. Varken finare el sämre men en tonskillnad som jag bara tänker på när jag har dem bredvid varandra men jag hade ALDRIG kunnat peka på ett ställ med ringar och sagt det här är 18K/14K osv för det är ju ingen skillnad som syns på det sättet alls precis som ni alla sagt. Jag menar inte att guldsmeden sagt fel till dig, kanske är mina 2 ringar uppmixade med annat så de fått annan ton, vad vet jag :) Älskade är de iaf:)
  • nikkihag
    bjurs skrev 2011-03-13 08:47:43 följande:
    kollar ringar för fullt och ser att man kan välja ringar i 14 karat och att dom blir betydligt billigare.
    någon som har erfarenhet av 14 karat? syns det skillnad? är dom umtåligare eller starkare?
    alla åsikter mottages :)
    14 karat är mycket gulare i nyansen, faktiskt mycket mer likt oäkta guld eller mässsingsfärg. Men
    smaken är ju som baken. Som sagt så används det väldigt mycket utomlands. För mig går det helt bort då jag gillar mer äkta guldfärg som 18 k.
  • Emblas Mamma
    majflicka skrev 2011-03-13 17:03:13 följande:
    Hej!

Jag har två ringar i 14K och resten i 18K. Jag älskar den ena av de där 14K ringarna men vill gärna bära den med en av 18K ringarna och då ser man en färgskillnad när man har dem bredvid varandra. Varken finare el sämre men en tonskillnad som jag bara tänker på när jag har dem bredvid varandra men jag hade ALDRIG kunnat peka på ett ställ med ringar och sagt det här är 18K/14K osv för det är ju ingen skillnad som syns på det sättet alls precis som ni alla sagt. Jag menar inte att guldsmeden sagt fel till dig, kanske är mina 2 ringar uppmixade med annat så de fått annan ton, vad vet jag :) Älskade är de iaf:)
    jag blir lite nyfiken ändå :p
    är det vitt eller rött guld?

Jag kommer nämligen ha vitt guld och undrar lite över hur nyansen blir, ljusare eller mörkare :P
    Men det kanske syns mer på rött?
  • majflicka
    Emblas Mamma skrev 2011-03-13 17:32:24 följande:
    jag blir lite nyfiken ändå :p
    är det vitt eller rött guld?

Jag kommer nämligen ha vitt guld och undrar lite över hur nyansen blir, ljusare eller mörkare :P
    Men det kanske syns mer på rött?
    Det är rött/gult guld i alla mina ringar. Upplever att 14K gult guld är gulare i sin ton än 18K. Jag har inte haft 14K vitt guld. Enligt ngn tråd på BT menar de att det är mindre skillnad i utseende på 14 och 18 K vitt guld än gult och att man inte inte ser ngn skillnad på vitt guld med olika karathalt men jag vet inte om de baserar det på kunskap, egen erfarenhet el gissning :)
  • Emblas Mamma
    majflicka skrev 2011-03-13 17:44:12 följande:
    Det är rött/gult guld i alla mina ringar. Upplever att 14K gult guld är gulare i sin ton än 18K. Jag har inte haft 14K vitt guld. Enligt ngn tråd på BT menar de att det är mindre skillnad i utseende på 14 och 18 K vitt guld än gult och att man inte inte ser ngn skillnad på vitt guld med olika karathalt men jag vet inte om de baserar det på kunskap, egen erfarenhet el gissning :)
    okej tack för tipset! :)
    Men det låter nästan finare att ha lite gulare guld :)
    Men det ska bli spännande att se hur ringen ser ut sen! får den i slutet på nästa månad! :P
  • majflicka
    Emblas Mamma skrev 2011-03-13 17:52:14 följande:
    okej tack för tipset! :)
    Men det låter nästan finare att ha lite gulare guld :)
    Men det ska bli spännande att se hur ringen ser ut sen! får den i slutet på nästa månad! :P
    Haha ja så kan man se det ;) Jag tycker det kan se lite fejk ut ibland vilket ju är knäppt för det är det ju inte. Tror det beror på hur man är van vid att guld ska se ut. 14K är ju vanligast i största delen av världen så det är ju vi i Sverige som gör "fel" :)
Svar på tråden 14 eller 18 karats guld?