• 090520 1

Förlovningsring budget eller det man vill ha?

Hej på er!
    Jag och min kille har pratat om förlovning jättelänge men kommer alltid nåt emellan, nu har jag blivit gravid och det känns jätteroligt, men genast så känns inte ringen lika viktig, tyvärr.

Jag ville ha en enstensring förut, nu känner jag att jag hellre lägger pengar på annat typ barnvagn och sådant, har inte lust att ge 10 000 för en ring.

Hur har ni gjort?

jag såg en jättevacker med swarovski kristaller, men frågan är hur håller det? och blir det nästan lika fint som diamanter? är det fint länge?

kan ju köpa en sån och sedan byta ut till riktiga diamanter?

någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Förlovningsring budget eller det man vill ha?
  • snartfru

Förlovningsringen kommer att sitta på ditt finger resten av ditt liv, barnvagnen kommer bara användas några år.

Swarkovskidiamanter håller inte speciellt bra vid daglig användning, det är dessutom väldigt svårt, om inte omöjligt att byta till riktiga diamanter sedan på samma ring.

Ett alternativ kanske vore att köpa en enklare förlovningsring, men ändå av bra kvalitet, och sedan en dyrare och finare vigselring.

• Chicita

Vi valde släta (rätt tunga / Massiva) guldringar som förlovningsringar och så graverade vi namn och datum på utsidan i alvisk font.

Eftersom det blev specialgravyr så var det väl inget direkt budgetalternativ, men vi fick båda ringarna för under 10000 i alla fall. Minns inte exakt kostnad.

En enklare ring är ju alltid lättare att matcha senare till bröllopet.
    Köp en slät ring nu, men kanske lite personlig touche... Så kan du alltid ta enstensringen som vigselring.
    Köper du en flott förlovningsring med solitär, så blir det ju svårare att hitta en matchande vigselring. Om du inte hade tänkt göra tvärt om då och skaffa en slät vigselring sen Glad

• MLWSWY

Hej!

Vi var och handlade ringar i veckan, hela kalaset gick på 6868:- men då fick vi min ring för halva priset :) Säger bara en sak passa på nu!

Hallbergs guld har halva priset på den mindre ringen vid köp av två ringar vid samma tillfälle.
    Guldfynd har erbjudande om att om man handlar ringar får man för varje 500 lapp 100 kronor i rabatt. Kostar ringen mycket kan de bli endel.
    Albrektsguld har 30% rabatt på alla vigsel och förlovningsringar.

Som Snartfru skrev, ringen kommer du ha på ditt finger för resten av ditt liv. På Hallbergs vet jag att du kan dela upp betalningen räntefritt, de enda som till kommer är en adinistrationsavgift och uppläggningsavgift på 345 kronor + 24 kronor om du handlar för 10 000 pch delar upp din betalning på 24 månader annars blir de billigare :)

Jag skulle satsa på ringen Flört

• 090520 1

Ja ni har kanske rätt, en slät ring funkar ju alltid liksom, passar till allt också.

Jag hade dock tänkt att ha en enstensring och en ring med diamanter runt om heter det eternity? aja så var min plan jag har dock ingen aning om vilken som är vilken men det är klart att det funkar med en slät också....
    tåls att fundera på. :)

Fler tips mottages gärna ;) 

• Vott

Det finns ingen "lag" som säger att man måste ha exakt den ringen hela livet, det är ganska vanligt att man köper en billig ring när man är yngre och sen när några år har gått och man hunnit spara ihop till en finare så byter man. 

Alternativet som du säger att man har en oäkta diamant först och sen byter ut stenen när det finns utrymme i ekonomin kanske är bästa allternativet för dig?

Eftersom att du skriver här så tror jag du väldigt gärna vill ha den här enstensringen så jag tror du ska försöka lösa det på nått sätt. =)

• jennifaer

Jag och min sambo köpte jätteenkla förlovningsringar i silver och graverade, eftersom jag studerade och vi skulle ha barn samtidigt. Nu till bröllopet byter vi dock upp oss så att jag får två nya ringar och min sambo får en ny eftersom vi har lyckats spara ihop lite mer pengar nu. Så man kan ju faktiskt ha en tillfällig ring och sedan byta om man villGlad Dessutom har våra silverringar hållt sig jättefina och alla tror att det är vitt guld så vi ångrar inte att vi valde dem som tillfällig lösning

• 090520 1

Ja jag funderar på en cz sten också  har någon erfarenhet från det? jag har haft en sån men då har ju ringen varit guldpläterad så man har ändå slängt den efter ett tag men om man har en 18 k ring till borde stenen hålla tycker man?

• Emblas Mamma
    090520 1 skrev 2011-03-12 16:03:58 följande:
    Ja jag funderar på en cz sten också  har någon erfarenhet från det? jag har haft en sån men då har ju ringen varit guldpläterad så man har ändå slängt den efter ett tag men om man har en 18 k ring till borde stenen hålla tycker man?
    jag ska ha cz eftersom min drömrings stora diamant skulle kosta 70.000 kr och det är lite för saftigt för mig det!
    det funkar säkert men slits efter ett tag,
    men det gör även alla andra stenar som safirer med.
    Så ta du en oäkta sten och byt ut den senare om det är jätteviktigt :)

Annars köp en slät ring och sätt i en sten i den sen när du har råd.

Jag hade prioriterad en bekväm barnvagn till mitt älskade barn istället och sen köpt stenen när jag får råd!
    :)
  • 090520 1

ja det känns ju så :) Visst kan jag köpa barnvagn och ring men känns som det kan behövas liten budget när man ska utökas liksom inte så roligt att gå runt med värsta ringen och sedan inte ha råd att göra nåt ..... nu överdriver jag men ni fattar vad jag menar :)

• TheD

Ring går före barnvang då jag kommer ha min förlovningsringen all the time och barnvagn är ju under en pytteliten tid i jämförelse.

Men det är helt upp till er. vagnar finns att köpa på blocket :) så det behövs inga 10.000:- för en vagn vilket är onödigt i huvudtaget... :)

Svar på tråden Förlovningsring budget eller det man vill ha?