• SnartFruSir

25 g guld för färdig ring på 3,5 g?! Snälla hjälp!

Min mormor gick bort för 11 år sedan och jag har fått ärva hennes två släta vigselringar. Dessa var tvugna att knippsas, då hennes händer svullnade så mycket i samband med en graviditet, så det går inte att använda ringarna som de är. Därför hade jag tänkt smälta ner guldet (8g ) för att använda till min vigselring.

Min förlovningsring har ungefär 3, 5 g guld i sig. Därför blev jag rätt förvånad när guldsmeden sa att det kommer krävas ungefär 25 g guld för att kunna göra samma skena och en klo för en sten.

Jag är med på att det säkerligen går åt dubbelt så mycket guld som ringen slutligen skall vara på, men då kommer vi upp i 7 g! Vad ska han med resten av de 18 grammen till???

Totalt för jobbet (utan sten) vill han ha 5000 kr, om jag använder mitt egna guld. Det känns lite som att han tar resten av guldet själv för att hålla ner priserna. Å andra sidan kostar jobbet 6000 kr om jag köper guldet genom dom, så jag blir inte riktigt klok på detta.

Ni som gjort era egna ringar och använt eget guld - hur har det varit för er? Och ni andra som kan något får självklart svara.

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden 25 g guld för färdig ring på 3,5 g?! Snälla hjälp!
  • förlovadflicka

Låter jättekonstigt! Måste du ha den guldsmeden då? Kan du inte gå till någon annan och fråga? :) 

• 11juni2011
    SnartFruSir skrev 2011-03-11 19:42:11 följande:

Min mormor gick bort för 11 år sedan och jag har fått ärva hennes två släta vigselringar. Dessa var tvugna att knippsas, då hennes händer svullnade så mycket i samband med en graviditet, så det går inte att använda ringarna som de är. Därför hade jag tänkt smälta ner guldet (8g ) för att använda till min vigselring.

Min förlovningsring har ungefär 3, 5 g guld i sig. Därför blev jag rätt förvånad när guldsmeden sa att det kommer krävas ungefär 25 g guld för att kunna göra samma skena och en klo för en sten.

Jag är med på att det säkerligen går åt dubbelt så mycket guld som ringen slutligen skall vara på, men då kommer vi upp i 7 g! Vad ska han med resten av de 18 grammen till???

Totalt för jobbet (utan sten) vill han ha 5000 kr, om jag använder mitt egna guld. Det känns lite som att han tar resten av guldet själv för att hålla ner priserna. Å andra sidan kostar jobbet 6000 kr om jag köper guldet genom dom, så jag blir inte riktigt klok på detta.

Ni som gjort era egna ringar och använt eget guld - hur har det varit för er? Och ni andra som kan något får självklart svara.

Tack för hjälpen!

Vill han ha 5000 kr plus 25 g? Guldpriset ligger nu på ca 200 kr/gram om du säljer 18 k. Dvs att 25 gram är värt 5000 kr.
  • Mia4

Jag tycker att det låter konstigt! Kolla med andra om ni har möjlighet till det.

Vi lämnade in våra gamla ringar och andra guldsmycken som vi aldrig använder i en guldsmedsbutik. I butiken bytte de sedan guld mot guld, dvs den vikt vi hade i guld fick vi byta mot samma vikt i nya ringar. Det som tillkom var en mindre summa för tillverkningskostnaden av den nya ringen.

Jag kan nämna att den vikt vi hade "över" omvandlades i kr som sedan drogs av på tillverkningskostnaden.

• Rebecka och Jens
    Mia4 skrev 2011-03-11 21:20:38 följande:
    Jag tycker att det låter konstigt! Kolla med andra om ni har möjlighet till det.

Vi lämnade in våra gamla ringar och andra guldsmycken som vi aldrig använder i en guldsmedsbutik. I butiken bytte de sedan guld mot guld, dvs den vikt vi hade i guld fick vi byta mot samma vikt i nya ringar. Det som tillkom var en mindre summa för tillverkningskostnaden av den nya ringen.

Jag kan nämna att den vikt vi hade "över" omvandlades i kr som sedan drogs av på tillverkningskostnaden.
    Precis så var det för oss också. 1000 kr per ring i arbetskostnad + att ca 5% av guldet räknas bort när man får nytt guld (försvinner i omsmältningsprocessen som jag förstod det).
  • majflicka

Jag håller med dig, det där var förvirrande.

Det skiljer sig säker lite olika mellan ställen hur de gör men när vi funderade på att lämna in guld för att bekosta en del av ringarna förklarade de det så att guldsmeden köper guld av dig för ett visst pris/g  (just nu liksom tidigare nämnts ca 200kr/g) men säljer tillbaka det för ett högre. Dvs man kan använda guldet som delbetalning för att sänka det man måste betala kontant men guldet man lämnar in motsvarar inte det man får "tillbaka". Jag tror vi skulle få ca 200kr/g ( det här var 1 år sedan så minns ej exakt) men om man räknade in deras arbetskostnad ville de ha ca 450kr/g dvs det var ungefär så att jag fick lämna in 2g guld för att bekosta 1g. Vi gjorde inte på det här sättet i slutändan utan fick våra ringar gjorda på ett ställe som inte köpte in guld.

Dvs 25 g guld motsvarar liksom det stått innan ett värde på ca 5000kr. Men det verkar konstigt att det skulle krävas 5000kr utöver det inlämnade guldet...

• Therese142

Vi fixade våra ringar på Jarls Sandin och vi bytte in våra förlovningsringar som vägde 5 g och kompletterade med en ring och en del av ett för långt armband ( som nu passar perfekt :) ) och betalade bara tillverkningskostnaden och gravyrkostnaden. Märkligt att de vill ha så mycket mer guld än vad ringen egentligen ska väga, menar om ringen blir 10 g så är det 10 g som gäller inte 25 g, så var det på Jarls iaf..

• majflicka
    Therese142 skrev 2011-03-11 22:21:37 följande:
    Vi fixade våra ringar på Jarls Sandin och vi bytte in våra förlovningsringar som vägde 5 g och kompletterade med en ring och en del av ett för långt armband ( som nu passar perfekt :) ) och betalade bara tillverkningskostnaden och gravyrkostnaden. Märkligt att de vill ha så mycket mer guld än vad ringen egentligen ska väga, menar om ringen blir 10 g så är det 10 g som gäller inte 25 g, så var det på Jarls iaf..
    Det är precis som du skriver säkert olika på olika ställen så det lönar sig att fråga runt och inte ta första bästa.
  • majflicka

tror så att säga det skiljer sig på ställen som låter en använda sitt eget guld som exakt ersättning för det man ska ha i sin ring och de ställen som köper in guld som delbetalning

• SnartFruSir

Tack för era svar!

Kan tillägga att jag inte vill byta in guldet, utan att det är just det guldet jag har som skall användas till ringen. har frågat runt lite och fått svar att det då blir lite dyrare, om de skall garantera att det är mitt guld som används till min ring.

Han förklarade det inte som att de ville ha extra betalt, och därför mer guld, utan som att det går åt väldigt mycket mer guld än den färdiga produkten. Dels i omsältningsprocessen men även när man formar fram ringen.

Jag gillade servicen och det faktum att de har egen smältugn, så att man faktiskt kan se när själva ringen tillverkas. Men jag skall definitivt kolla runt lite mer.

Återigen jättetack!!

Svar på tråden 25 g guld för färdig ring på 3,5 g?! Snälla hjälp!