25 g guld för färdig ring på 3,5 g?! Snälla hjälp!
Min mormor gick bort för 11 år sedan och jag har fått ärva hennes två släta vigselringar. Dessa var tvugna att knippsas, då hennes händer svullnade så mycket i samband med en graviditet, så det går inte att använda ringarna som de är. Därför hade jag tänkt smälta ner guldet (8g ) för att använda till min vigselring.
Min förlovningsring har ungefär 3, 5 g guld i sig. Därför blev jag rätt förvånad när guldsmeden sa att det kommer krävas ungefär 25 g guld för att kunna göra samma skena och en klo för en sten.
Jag är med på att det säkerligen går åt dubbelt så mycket guld som ringen slutligen skall vara på, men då kommer vi upp i 7 g! Vad ska han med resten av de 18 grammen till???
Totalt för jobbet (utan sten) vill han ha 5000 kr, om jag använder mitt egna guld. Det känns lite som att han tar resten av guldet själv för att hålla ner priserna. Å andra sidan kostar jobbet 6000 kr om jag köper guldet genom dom, så jag blir inte riktigt klok på detta.
Ni som gjort era egna ringar och använt eget guld - hur har det varit för er? Och ni andra som kan något får självklart svara.
Tack för hjälpen!