• MrsT2011

Ljuslyktor till dukningen??

Jag kan inte bestämma mig och det känns som om det dyker upp nya idéer hela tiden... Ska vi ha stora glaslyktor/vaser med stora blockljus eller många små glas/lyktor med små eller stora värmeljus??

Vad har ni valt?? Visa gärna med bilder hur ni tänkt er!

• Svar på tråden Ljuslyktor till dukningen??
  • Semlorna

Vi köpte ljuslyktor på indiska i olika storlekar och färger som vi ska ha värmeljus i (finns bilder i mitt galleri). Sen har jag tänkt ha glasbehållare med blad och blommor i och några med stenar och blockljus.

• MrsT2011

Jättemysiga lyktor! Kan inte hitta dem på indiskas hemsida, kommer du ihåg vad de kostade?

• Semlorna

49 för dom stora och 39 för dom små. Finns ytterligare en storlek större också men vi vet inte om vi behöver det än. Finns i lila (både ljus och mörk), blått och rosa också vet jag men vissa butiker har inte alla färger.

• Semlorna

Ursäkta, 29 för dom små var det visst. Damn att man inte kan fixa till småfel i inläggen...

• misscat81

Varför inte blanda både och? Dvs varva stora glaslyktor med blockljus och små med värmeljus. De senare kan man ju gärna ställa i en liten grupp. Kanske kan man dekorera dem likadant så de matchar. Så skulle jag vilja göra, men jag vet inte vart jag ska köpa de stora glaslyktorna någonstans, någon som har något tips?
    Har annars tänkt köpa ett gäng galej-lyktor på ikea och dekorera med spets och något grönt band. Och så stora glaslyktor med gröna blockljus i. Om jag inte hittar några stora lyktor så funderar jag på att varva med dessa istället:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50132569
    Dessa kan man ju dekorera genom att knyta fina band om foten, tex. Jag gillar att ha någonting på bordet med lite höjd, så blir det lite mer liv i dukningen.

• meah2000

Vi har rosa och vit som tema.
    Till dukningen har vi rosa duk med en vit löpare på.
    På löparen kommer vi ha dessa utpridd på rad eller hur jag ska föklara.

• Chicita

Jag måste ju säga att det finns en stor fördel med större vaser med stora blockljus.
    Och det är att dom kommer att brinna fortfarande när gästerna går hem och ni börjar duka av...
    Det är inga ljusbyten eller slocknade värmeljus på borden efter några timmar.

Vi kör "gamla" rödvinsflaskor (eller tja dom är från systemet och nyss urdruckna, men gammaldags modell. Inte så höga och raka) med lite sand eller eventuellt vätska i botten så dom blir stadiga.
    Så vi kommer troligtvis få göra minst ett ljusbyte under kvällen.
    Vi ska lägga fram ljus på ett bord så det syns att det finns utbytes-ljus ifall någon känner för att byta "sitt" så slipper någon hålla koll på det och springa runt under kvällen och fixa...
    Men det finns en öppen spis i lokalen.
    Den ser inte ut att ha varit eldad i på flera år. Så vi ska inte elda. Däremot kommer jag att ställa en hel del blockljus i varierande storlekar där inne, bakom gnistgallret.
    Så det i alla fall ger en liten illousion om att vi har en brasa igång 

• Debe

Jag har faktiskt gjort flera ljuslyktor själv av syltburkar, honungsburkar m.m. Det blev riktigt fint! Jag har klätt dem med dekorväv (http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=263808) och sen satt fina band runt kanten. Billigt och bra för nåt man kanske bara använder en gång. Och sen är det ju så kul att pyssla inför bröllopet också! :)
    På några burkar har jag ritat vårat monogram med en spritpenna, det lyser igenom sen när ljuset tänds. Jag ska försöka hitta små blockljus att ha i, så de små värmeljusen slipper brinna ut och bytas ut.

/Åsa

• mikita
    Debe skrev 2011-03-11 18:46:35 följande:
    Jag har faktiskt gjort flera ljuslyktor själv av syltburkar, honungsburkar m.m. Det blev riktigt fint! Jag har klätt dem med dekorväv (www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&...) och sen satt fina band runt kanten. Billigt och bra för nåt man kanske bara använder en gång. Och sen är det ju så kul att pyssla inför bröllopet också! :)
    På några burkar har jag ritat vårat monogram med en spritpenna, det lyser igenom sen när ljuset tänds. Jag ska försöka hitta små blockljus att ha i, så de små värmeljusen slipper brinna ut och bytas ut.

/Åsa
    Samma tanke här! Vi ska ha små ljuskoppar från IKEA på borden så det blir enhetligt. Några större kandelabrar på buffébordet. Sedan har jag tänkt pyssla med syltburkar, barnmatsburkar osv. Dessa kommer vi placera ut i rummet i fönster, nischer, eldstaden mm.
Svar på tråden Ljuslyktor till dukningen??