• dada

Fig tree bay

Hej på er.
    Vi ska på en förbröllopsresa till Fig tree bay (för första gången på cypern).
    Ska bo på Jacaranda gardens hotell i mitten av oktober. Två veckor.
    Vad ska vi tänka på?
    Bra restauranger, bra biluthyrning mm mm
    Hur är hotellet?
    Är det någon som vill ge oss tips vore det jättebra!

• Svar på tråden Fig tree bay
  • nyårsafton

Jag har inga tips på just hotellet, mat osv.. Men kan säga att jag är väldigt nöjd med folket (Väldigt gästvänliga- INGEN som tvingar på dig något). Man kan gå in och ut i affärer och bara titta, utan att bli störd...Skööönt! Ett annat tips! Åk på en två-dagars kryssning till Egypten o se pyramiderna. Kostar ca 1000 kr per man, men det ÄR VÄRT VARENDA KR!!!! Helt klart en underbar upplevelse! Lycka till!

• Gerda

Hej,
    Vi kom hem för en vecka sedan, just från Fig Tree Bay. Det var jätte härligt.

Eftersom ni är där så länge föreslår jag att ni hyr bil för att kunna se hela grekiska halvan av ön. Protaras (där FTB ligger) är inte särskilt stort och man har sett allt på två dagar.

Vi åkte på en heldags-båttur runt södra kusten, där mat ingick. Man fick se allt och så stannade man och badade 4 ggr i underbart vatten, och för de som vågade fick hoppa/dyka från klippor. kostade 13,50 pund/person och var verkligen värt det!

SNORKLA måste ni göra. Vattnet är så klart och fint att man bara måste passa på. Om ni hittar snorklar i sverige för ca. 2-300kr köp- annars varierar priserna kraftigt där. Vi fick jätte bra för 5.95 pund/st men likadana fanns för upp till 13 pund. Så man måste verkligen se sig om innan man köper.

Vi rekomenderar starkt restaurang: OSCAR, nära mcdonalds. Jätte fint ställe (sitt ute) och urtrevlig, fin personal med mycket mat.

Ha det så kul därborta! Säg till om du vill ha mer info!

• Venus

Jag har faktiskt bott på Jacaranda garden sommaren 2000 och var mer än nöjd med hotellet! Verkligen jättemysigt och de har en bra restaurang också. Jag håller med "nyårsafton" om att folk är oerhört trevliga på Cypern. Något ni måste prova att äta är cypriotisk meze.
    En dagstur till huvudstaden Nicosia rekommenderas om ni är intresserade av "samhällskunskap". Den är Europas enda delade huvudstad idag p g a turkarnas ockupation.
    Heldags-båtturer rekommenderas också!

• Tindral

Kom hem från Fig tree bay i fredags efter en kanon vecka. Bodde på Narcissos.
    Äter bra gör du bla på Oscar(jämte MC Donalds) eller på Le Cugyn( vägen mot Aiya Napa)(osäker på stavningen. Fina stränder men Aiya Napas stränder är värt ett besök.Själv tyckte jag att den var den bästa. Massor av restauranger och barer i turiststråken. Ofta har hotellen prisvärda erbjudanden om frukost och middagsbuffér hela veckor.Handla billigt gör du i Paralimni annars är det rätt dyrt i både Fig tree bay och Aiya Napa. Nicosia ska också vara prisvärt att handla i men det är långt dit. 3 dagars turer till Egypten, sfinxen,Giza mm låter romantiskt annars finns det prisvärda dagsturer med båt. En lokal arrangör tex Kapten Pannikos enlka tur till Farmagusta - Cape Greko med badstop ca 2h med väldigt enkel snacks och vin 5 pund medan resebolagens tur 13 pund, kanske bättre? Men jag var nöjd. Troddos bergen med dess små byar ska vara vackert. Bussen är jättebillig 50 pence. Hoppas ni får det trevligt.

• Lolinondoda

Hej!

Vi var i Fig Tree Bay (eller Protaras som det egentligen heter) i slutet av augusti och bodde då på Mandali (nära stranden).

Hyr en vespa när ni är där! Det är ett billigt och lätt sätt att ta sig fram.

Vi var på Waterworld utanför Aiya Napa och det var jättekul! Verkligen värt pengarna (ca 200:- inträder/vuxen). Det var större än vad vi trodde och det var INTE bara för barn

En Italiensk restaurang som ni måste besöka ligger ett par meter från McDonalds (vid apoteket), kanske är det Oscar som flera andra rekommenderat?! De har iaf underbar pasta!!! Grekisk god mat serveras överallt så ni kommer säkert hitta eran favoritrestaurang

Något jag verkligen INTE rekommenderar är utelivet i Aiya Napa. Vi blev lurade på flera barer att vi skulle få gratis drinkar men sedan blev vi tvingade att betala.

MEGA-varning för The Castle där vi blev utslängda efter att vi precis kommit in och betalat 100:- i inträde- utan någon förklaring (vi var inte ens berusade)! Vakterna var jätteagressiva och skulle klappa till min sambo, tills polisen kom...!

Ja, ja. Hur som helst så kommer ni få en jätteskön semester. Cypern har det mesta man behöver på semestern; härliga stränder, turkost klart vatten och god mat!

Trevlig resa!

• Josse

Vi har precis varit tillbaka till underbara Protaras (Fig Tree Bay, Cypern). Vi var där förra året 2002 på en 2 veckor lång bröllopsresa då solade vi en vecka och hyrde bil vecka två för att resa runt och det var värt varenda öre (inte så dyrt)Cypern har en fantastisk historia och urmysiga byar om man åker mot Troodosbergen och vacker historia åt Pafos hållet. Vi vart så betagna av denna ö och deras stränder framför allt så vi åkte tillbaka även i år visserligen bara för en vecka men det är underbart.
    Vi rekommenderar varmt Cypern. Här är lite bilder från iår f1.pg.photos.yahoo.com/familjenfriberg
    // Josse

• hea

En mysig barägare med glimten i ögat,bra priser och god dricka är Irrestistable(stavar kanske inte rätt) en bit innan vägen går ner i Protaras.
    Vill ni äta gott och få ett gott skratt prova The Flintstones på väg ut ur Protaras(Fred står vid ingången).
    En engelsk restaurang/bar snettemot Mc Donald`s på genomfartsgatan hade bra mat till bra pris-dock ej så mysig.
    Vi var där i maj.

Svar på tråden Fig tree bay