• Mariiaa81

Vad ska ni ha för musik under vigseln?

Precis som rubriken lyder; Vad ska ni ha för musik under vigseln? Ingång och utgångsmarsch-vilken? Solosång-vilka låtar? :)

• Svar på tråden Vad ska ni ha för musik under vigseln?
  • TheD

In - Estlands Nationalsång
    Ut - Felix Mendelssohn Bröllopsmarsch

Solosång: Ej helt bestämt men Kärleksvisan och sen är det ännu mindre bestämd..I swear, eller as beautiful as you eller vår låt Everything I do...

• MrsT2011

In: Bachs Air
    Ut: Där björkarna susa
    Solosånger: Av längtan till dig, Kärleken förde oss samman, Songbird

• Salat

Vår solist skall sjunga För kärlekens av Ted Gärdestad och My heart will go on av Cèline Dion
    In och ut har vi inte riktigt bestämt än

• Jeliqa

In: Pachelbels canon i D major
    Ut: Over the rainbow/what a wonderful world - Israel kamakawiwoole
    Solosång: Everything - Lifehouse
    Pianostycke: River flows in you - Yiruma 

• Sassabrassa

Kul tråd.
    Ingångsmusik - Vi ska ha Leksands brudmarsch (min blivande är Leksing)
    Vår solist ska sen sjunga (ordningen inte klar än)

Amazed - Lonestar
    Din för evigt - Daniel Persson
    Annars stod vi aldrig här - Daniel Lindström

Utgång - Everything med Michael Bublé,  troligtvis sjunger vår sångare först och sen går vi ut till instrumentalt.

• Semlorna

In: Äpplebo gånglåt på nyckelharpa (musikerns val)
    Ut: inte bestämt. Kanske nyckelharpa, kanske sång

Under vigseln: saxofon (troligtvis amazing grace och något mer men det är upp till musikern som är svärfar) och sen kanske även en gäst ska sjunga valfri låt.

Vi låter dom som ska sjunga/spela välja och är glada över att dom vill göra det för oss.

• Margris

In: Pachebel canon i D major eller Greensleves
    Ut: I belive in a thing called love (The Darkness)
    Solosång: Utan dina andetag som sjungs av min dotter med komp. på gitarr av hennes kille.

• Chicita
    Semlorna skrev 2011-03-10 20:12:05 följande:
    In: Äpplebo gånglåt på nyckelharpa (musikerns val)
    Ut: inte bestämt. Kanske nyckelharpa, kanske sång

Under vigseln: saxofon (troligtvis amazing grace och något mer men det är upp till musikern som är svärfar) och sen kanske även en gäst ska sjunga valfri låt.

Vi låter dom som ska sjunga/spela välja och är glada över att dom vill göra det för oss.
    Ut: Gärdebylåten? Kanske?
    Mamma älskar den, hon brukade spela den på fiol när hon var så frisk att hon klarade av det Glad 
    Den är ju lite "glad" men det beror ju helt på vad ni tycker är passande.

Men jag tänkte eftersom du skrev Äppelbo Gånglåt som ingångsmusik och "nyckelharpa" som inspiration för utgången. 
  • Salat
    Salat skrev 2011-03-10 18:46:00 följande:

Vår solist skall sjunga För kärlekens av Ted Gärdestad och My heart will go on av Cèline Dion
    In och ut har vi inte riktigt bestämt än

För kärlekens skuld skulle det stå
  • Semlorna
    Chicita skrev 2011-03-10 21:27:38 följande:
    Ut: Gärdebylåten? Kanske?
    Mamma älskar den, hon brukade spela den på fiol när hon var så frisk att hon klarade av det Glad 
    Den är ju lite "glad" men det beror ju helt på vad ni tycker är passande.

Men jag tänkte eftersom du skrev Äppelbo Gånglåt som ingångsmusik och "nyckelharpa" som inspiration för utgången. 
    Oh, tack för tipset! Ska höra om hon kan spela den och lyssna på det med sambon.
  • Chicita
    Semlorna skrev 2011-03-10 21:39:20 följande:
    Oh, tack för tipset! Ska höra om hon kan spela den och lyssna på det med sambon.
    Det är ju en gammal gånglåt det med.

Jag minns inte om det var i den här tråden eller i en annan som någon skrev att dom "hörde" en annan text i huvudet när dom lyssnade på vissa låtar. Och det här är en sån för mig.
    Mamma var dansbandssångerska, fiolspelare och kör-tjej när hon var ung. Så det här är musik som jag liksom "kan".
    Har fått den med modersmjölken nästan Tungan ute 

Jag gillar den, men stör mig på texten (som alltså inte finns, men som jag hör sjungas i huvudet så fort jag hör melodin) *S* 
  • Mariiaa81

Vad ska ni ha för psalmer under vigseln då? (om ni gifter er i kyrkan vill säga)

• zvartaliljan

ut och in har vi inte bestämt än...får bli på cd för vår del så någon som har tips på bröllopsmarsch vi kan köpa på skiva??

Solosång blir kärleksvisan med min syster och utan dina andetag om jag får vårt band att gå med på det (de avskyr Kent o vägrar just nu...jag förstår dom...inget kent-fan själv men låten är fin när någon ANNAN sjunger den...)

Sen ska de fyra brudnäbbarna mellan 5-11 år sjunga en sång tillsammans, vilken det blir är inte riktigt bestämt än utan är mest utlagt på toastmadamen som är mor till 3 av de 4 flickorna. Jag gissar på "du är allt" av sonja alden som min dotter redan sjungt i kyrkan förut o som de alla 4 kan ganska bra.
    Men ni får gärna tipsa om en sång som passar de små att sjunga??

• MrsT2011
    Mariiaa81 skrev 2011-03-15 16:04:34 följande:
    Vad ska ni ha för psalmer under vigseln då? (om ni gifter er i kyrkan vill säga)

Psalm 1 blir "I denna ljuva sommartid"
    Psalm 2 hoppas jag blir den nyskrivna bröllopstexten till "Den blomstertid nu kommer". Texten börjar med "På bröllopsdagen ber vi till dig som kärlek är". Inte säkert att alla präster godkänner den som obligatorisk psalm dock.

Om vi måste välja en annan tycker jag väldigt mycket om den som börjar med "Guds kärlek är som stranden och som gräset, är vind och vidd och ett oändligt hem."

• Fårävvör

In: Brudkör ur Lohengrin (stråkkvartett)

Solosånger med akustisk gitarr: Utan dina andetag samt Kärleken förde oss samman

Ut: Trumpet Voluntary (stråkkvartett)

Det blir en borgerlig utomhusvigsel så det här med in och ut känns lite knasigt, borde kanske säga fram och bort eller hit och dit istället

• Aniara4
    Chicita skrev 2011-03-10 21:50:11 följande:
    Det är ju en gammal gånglåt det med.

Jag minns inte om det var i den här tråden eller i en annan som någon skrev att dom "hörde" en annan text i huvudet när dom lyssnade på vissa låtar. Och det här är en sån för mig.
    Hehe, jag har samma problem här. Hasse Alfredsson har förstört Gärdebylåten för mig. (Och jag har ändå spelat fiol och varit folkdansare, så jag borde ha andra associationer!)

HÄRJAREVISAN

Melodi: Gärdebylåten
    Text: H. Alfredsson, Lundaspexet "Djingis Kahn" 1954

Refr:

Ja, nu ska vi ut och härja
    supa och slåss och svärja
    bränna röda stugor,
    slå små barn och säga fula ord!

Med blod skall vi stäppen färga
    nu änteligen lär ja'
    dra nån riktig nytta av min
    Hermodskurs i mord.

• Fårävvör
    Aniara4 skrev 2011-03-15 17:00:18 följande:
    Hehe, jag har samma problem här. Hasse Alfredsson har förstört Gärdebylåten för mig. (Och jag har ändå spelat fiol och varit folkdansare, så jag borde ha andra associationer!)

HÄRJAREVISAN

Melodi: Gärdebylåten
    Text: H. Alfredsson, Lundaspexet "Djingis Kahn" 1954

Refr:

Ja, nu ska vi ut och härja
    supa och slåss och svärja
    bränna röda stugor,
    slå små barn och säga fula ord!

Med blod skall vi stäppen färga
    nu änteligen lär ja'
    dra nån riktig nytta av min
    Hermodskurs i mord.

Haha, ja Gärdebylåten/Härjarevisan förknippar jag bara med studentfester och rejält med snaps...
  • MrsT2011

Tusan också! Nu har både präst och kantor påpekat att bachs "air" förknippas med begravningar. Klart vi kan ha den ändå om vi vill, men nu när man fått höra detta börjar man ju själv tänka i de banorna... Dessutom vore det jättetråkigt om gästerna tänker "är inte det där ett begravningsstycke?" när vi går in.

Fästmannen tycker att vi lika gärna kan ha wagners brudkör, för den "hör ju till" på bröllop. Men för det första känns den uttjatad och för det andra är ju texten "here comes the bride" helt horribel...

Snälla hjälp oss med andra förslag! Jag är lite sugen på "min älskling du är som en ros", någon som hört hur den låter på orgel? Vi vill absolut inte ha inspelad musik, annars hade U2:s "Beautiful day" varit ett bra val. Ganska säker på att den inte funkar på orgel! =)

Svar på tråden Vad ska ni ha för musik under vigseln?