• Petra

vad ska ni bjuda på för mat?

Vi har så svårt att bestämma oss för vad vi ska bjuda på till varmrätt. Är det någon som har några bra tips? vad har ni för meny?

Vi ska inte ha buffe utan serverign vid bordet.

• Svar på tråden vad ska ni bjuda på för mat?
  • SnartFruSir

Till förrätt blir det skaldjursbakelse (vi bor på västkusten så vi ville ha med något fiskigt), huvduträtt blir förmodligen grillad oxfilé med "pyttipanna" på rotfrukter och potatis, rödvinssås och baconlindad haricot verts (om det stavas så?), efterrätt blir antingen lakritsripplad pannacotta eller daimpannacotta, båda alternativen dekoreras med en limemarinerad jordgubbe.

Vad är det ni funderar på? Kött/fisk/fågel - det finns ju mycket smarr att välja på :)

• Petra

Hur gör du daimpannacotta?

Vi har funderat på varmrökt lax med en potatissallad (potatis, ruccola mm.) och en kall sås med mangochutney lime, ngn form av kycklingfile eller fläskfile ...alltså både fågel, fisk och kött :

• hernameispekka

Vi ska ha Skagentoast till förrätt, fläskfile med rödvinssås till huvudrätt och "husets special" till efterrätt som tydligen är en grädd/glasssak med frukt/bär och digestivekexbotten :D

• Petra

vi har oxå varit  inne på fläskfile med rödvinssås. och kanske potatisgrraäng. Poblemet är bara atti lokalen där vi ska vara finns bara en spis/ugn så det kommer vara svårt att hålla allt varmt (om vi inte får tag på ett värmeskåp) desutom är risken att potatisgratängen ser lite trist ut närr an lägger upp på tallrikar och serverar...

• DALAnna

vi ska ha räkcocktail m 86% choklad  till förrätt ;) 

varmrätt: fläskfilé m grön sparris sås å grekisk potatisgratäng

till efterrätt blir de bröllopstårtan : en kladdkakebotten, en chokladsockerkaks botten m. baileysgrädde å hallon

• Petra

mmm... den tårtan verkar jättegod...

Någon annan som har lust att dela med sig av sin meny?

• Gottblåbär

Jag kan dela med mig, men vår meny är inte helt värdig än.

Förätt: Något med skaldjur, var inne på typ någon toast med kräftröra på (isåfall ska toasten vara ett hjärta igenom använda pepparkaksform) Annars vet jag inte vad vi ska ha som färtt kanske någon kan dela med sig av nått med skaldjur.

Varmrätt: Grillad kalv med kantarellsås, inte bestämt vad vi ska ha till men kanske stekt kulpotatis eller stekt färskpotatis med lite persilija på. Och sommarprimörer tror jag de blir till

Efterätt: Eftersom vi ska ha tårta så vill jag ha något lätt så blir nog Hallonsorbe balandad med hela hallon i med mynta längst upp.

Några tips eller förslag till vår meny?

• Chicita

Vår meny är uppdelad i 4 serveringar. Det ställs fram skålar för varje grupp om 4 och så förser man sig ifrån dom skålarna...

Omgång 1
    Rökt fläsk i skivor
    Kryddiga bullar av kött
    Rökt fisk
    Oststavar
    Pepparrotslingon

Omgång 2
    Vetegryn i saffran
    Puré av gröna ärtor
    Späckkyckling
    Fris sås

Omgång 3 
    Honungsslungade rotfrukter
    Helstekt vildsvin (bärs in på bår och skärs upp vid bordet)
    Ostsås
    Färskost med kryddor

Omgång 4 
    Lingonpäron med messmörssås

Efteråt:
    Kaffe
    Tårta 

På borden kommer det att stå fat med bröd, nötter och lite annat småplock också 

• FruFiddeli

Till förrätt ska vi ha avokadosoppa med marinerade kräftstjärtar som serveras med permesan flar. Till varmrätt blir det örtmarinerad rådjursstek med fransk potatisgratäng, maiderasås och rostade rotfrukter samt geléfyllda päronhalvor. sen ska vi inte ha någon efterrätt utan tar tårtan som efterrätt ist och det blir egentligen ingen tårta utan små bakelser med två olika sorters mousse som jag inte har bestämt än.

• Sandrina

Vår meny ser ut såhär.
    Förrätt: Kalssisk toastsakgen
    Varmrätt: Rådjursstek med viltsås och katareller och potatisgratäng
    Efterrät: Småländsk ostkaka som svärmor gör

Svar på tråden vad ska ni bjuda på för mat?