• sprudlande

    Hjälp ang utdrag ur dopbok

    Ska beställa ett udrag ur dopbok ang min farmor då jag skall ta hennes flicknamn som efternamn. Det jag funderar på är angående en punkt där de står att man ska uppge tidpunkt och plats för händelsen som utdraget skall gälla.

     Va menar de med detta? När jag vill byta till namnet?

    De står att man ska fylla i år och län samt församling.
    Ang församlingen förstår jag inte om jag skall fylla i den församling jag tillhör eller den församling som kyrkan tillhör som vi ska gifta oss i, jag skall dock ta namnet innan.

    tack på förhand

  • Svar på tråden Hjälp ang utdrag ur dopbok
  • Soldemor

    Är det inte det lättaste att ringa till församlingen hon döptes i? De kan ha kvar information om dopet och ordna de blanketter du vill ha!

  • Sandrina

    Jag tror dom syftar på när och vart din farmor är född.
    Jag har precis själv beställt papper då jag ska byta till min gammelmormors efternamn. Då ringde jag Riksarkivet och sa vilka uppgifter jag ville ha. Jag tror det räcker med att du lämnar uppgifter om din pappa så kan dom få fram resten av informationen du behöver. Jag tror även du behöver ha ett utdrag på din farmors föräldrar för att få byta till hennes efternman.
    Så var det för oss i alla fall.
    Samt att du behöver ett personbevis från skatteverket och ett personbevis på din pappa, men det kanske du redan känner till! :)

Svar på tråden Hjälp ang utdrag ur dopbok