• goding666

Hur bjuder man "rätt"?

Tycker det är lite svårt detta med hur man bjuder "rätt". Vi ska ha ett mycket litet bröllop o endast familj o några vänner kommer. I nutid har inte dessa vänner någon partner, men om någon dejtar o hon ev kan va tillsammans med honom då vid tillfället hur gör man då?
    Har inte skickat inbjudningar än o funderar på att bjuda som vi sagt, o så OM dessa då har respektive då så får dom komma senare på kvällen på typ "öppet hus"
    Nä detta är jätte svårt!
    Har ni varit i någon liknande sits?

• Svar på tråden Hur bjuder man "rätt"?
  • wiii

Hur långt är det till bröllopet?
    Är det i sommar så kan jag väl känna att de i vilket fall som helst inte kommer att ha varit tillsammans tillräckligt länge för att det ska räknas som ett seriöst förhållande, och eftersom att ni valt att hålla det litet och säkert sållat bort en del personer så kan jag inte se att ni har nån anledning att bjuda in eventuell partner, men det är min åsikt :) 

• MagicBride

jag har en nära vän som varit tillsammans med sin tjej i ungefär en månad och hon är ändå bjuden till vårt bröllop i början på maj. Ska han komma och fira vår kärlek får han gärna njuta av sin egen under tiden

• MagicBride
    wiii skrev 2011-03-08 18:49:33 följande:
    Hur långt är det till bröllopet?
    Är det i sommar så kan jag väl känna att de i vilket fall som helst inte kommer att ha varit tillsammans tillräckligt länge för att det ska räknas som ett seriöst förhållande, och eftersom att ni valt att hålla det litet och säkert sållat bort en del personer så kan jag inte se att ni har nån anledning att bjuda in eventuell partner, men det är min åsikt :) 
    Jag förstår att inte alla kan bjuda alla, men att "bestämma" att någon annans förhållande inte är seriöst när de ändå varit tillsammans i 3-4 månader tycker jag inte är riktigt rätt. Jag och min blivande hade gemensam boende när vi varit tillsammans så länge...
  • Chicita

Om du skickar ut inbjudningarna nu till dina singelvänner och inte skriver +1 så kan dom inte kräva att få ta med sig en person. I alla fall inte utan att fråga först...
    Sen är det generellt så att man bjuder partners, det hör till god ton...

MEN... om man ska ha ett litet bröllop och har valet att bjuda två vänner utan respektive (som dom inte ens hade när inbjudningarna gick ut) eller att bjuda en av dom med respektive... Tja då hade jag valt båda vännerna i så fall även om det inte är "shysst" enligt konstens alla regler.
    Tror vännerna förstår det också faktiskt.

Man kan ju vara så shysst annars att man pratar med vännerna som är singlar strax efter att inbjudningarna har gått ut. Och talar om att "jag vill ha med DIG" men jag vill också bjuda XXX (annan vän) om du hinner träffa någon och absolut vill ha med denne på bröllopet så hör av dig så kan vi se om vi fått något avhopp. Men i dagsläget så har jag inte utrymme för att göra din inbjudan + 1 namnlös...

• wiii
    MagicBride skrev 2011-03-08 19:05:02 följande:
    Jag förstår att inte alla kan bjuda alla, men att "bestämma" att någon annans förhållande inte är seriöst när de ändå varit tillsammans i 3-4 månader tycker jag inte är riktigt rätt. Jag och min blivande hade gemensam boende när vi varit tillsammans så länge...
    Det kanske var lite klumpigt uttryckt, men jag menar mest att någonstans får man dra gränsen, och för mig kommer den gränsen att gå nu nån gång ( gifter oss i juni), vi har redan en gästlista som skulle behöva bantas ner litegrann, och då går det inte riktigt att bjuda eventuella nytillkomna i bekantskapskretsen.
    Självklart kan ett förhållande vara seriöst efter den tiden. Ursäkta min formulering innan. 
  • jossann

Skicka ut inbjudningen till bara vännerna nu och om de skaffar partner då så kan ni väl kanske ta det då det kommer? Man kan ju inte förvänta sig att ni ska räkna med + eventuella partners :)
    Har ni en liten budget och inte kommer att kunna bjuda in några eventuella så förstår nog era vänner det?
    Men annars så kanske det inte gör så mycket om det skulle komma med en eller två extra personer?  Glad 

• MrsT2011

Alltså, jag tycker också att det är god ton att bjuda respektive, MEN det gäller inte när personen i fråga var singel vid det tillfälle då inbjudningarna gick ut. Jag tycker att man kan ha som "minimikrav" att brudparet åtminstone hunnit träffa denne respektive vid något tillfälle innan bröllopet.

Fast å andra sidan har jag bara en enda singelvän kvar, och henne har jag gett dispens, dvs hon får gärna ta med "en dejt" om hon vill! Försök att inte stöta er med någon, det är inte värt att äventyra vänskapen för en sån här sak... Vill folk absolut fira er kärlek i sällskap med sin nyförälskelse, då kanske man ska gå med på det, jag vet inte. Det får man avgöra från fall till fall.

• Cammee

Om personen vill ha med sina respektiva tycker jag att dom ska få ha det. Eller så får absolut ingen ha det men då får du säga det till vännerna när du pratar med dom. vi ska ju sätta osa  2 månader innan bröllopet, så efter det datumet kan ingen säga att dom vill ta med sin nya pojkvän eller så. Och sak tonåringarna ta med sina pojk/flickvänner måste dom vara jävligt säkra på att det håller för dom kan inte säga veckan innan bröllopet att dom gjort slut. Då har vi redan gett antal till restaurangen och även till tårtbagaren. + att jag vägrar att göra om min bordsplacering då. Jätte invecklat när det gäller partners. Men den som bjuder till fest får själv bestämma vad som känns rätt.

• goding666

Tack för alla svar men vi kommer inte att bjuda med respektive! De inbjudna får helt enkelt respektera vår önskan o så blir det!
    Kan hända de hör till "god ton" men men...
    Bröllopet är i september så ja har inte skickat inbjudningar än o vem vet vi kanske hinner ändra oss igen :)

• Vintersol

Om man vill hålla sig till god etikett så ska man inte skilja på etablerade par, utan då ska båda bjudas oavsett om man träffat respektive. Sedan kan det ju diskuteras vad ett etablerat par är. Ett sätt att se på det är att etablerade par har varit tillsammans minst ett år eller bor tillsammans.
    Skulle man bry sig om vad Ribbing tycker så säger hon i sin spalt på DN att "om man är ett etablerat par, med vilket menas att man har en känd relation syftande till en gemensam framtid, är det givet att båda bjuds. Då är det fel att inte bjuda den andra halvan."

Med andra ord, har de inte någon partner när inbjudningarna går ut så kan du inte förväntas bjuda eventuella framtida partners som just nu inte ens finns i bilden.

Svar på tråden Hur bjuder man "rätt"?