• Alex84j

Upplägg vigsel och bröllop

Hej på er!
    Skulle gärna vilja ha lite tankar eller om någon har erfarenhet. Jag och min sambo vill gärna gifta oss o något åt. Vi vill ha en enkel cermoni och gärna en större fest. För oss är festen viktigare än själva cermonin. Till cermonin hade det räckt med att hitta en vacker plats, ha en personlig borgerlig vigsel med endast våra föräldrar och syskon närvarande. Vi vill med andra ord inte ha ett stort kyrkbröllop med hela släkten och vännerna närvarande och stå i centrum inför alla. Däremot vill vi gärna bjuda in släkt och vänner på en traditionell bröllopsfest med middag och dans =). Funderar på om man kan ha en egen cermoni med familj och sedan bröllopsfest någon vecka senare? Hur har ni andra gjort som gärna vill ha en stor fest men inte vill vigas inför alla gästerna?

• Svar på tråden Upplägg vigsel och bröllop
  • Alex84j

Har läst lite trådar och fått inspiration =).
    Just nu är jag mest sugen på att ha en liten vigsel med efterföljande middag med föräldrar och syskon. Därefter en större fest för släkt och vänner =). Dessutom får man fira bröllopet två gånger =D

• Stinolf

Hur kan festen vara viktigare än att gifta sig? Det är väl därför ni har fest överhuvud taget?

• Pinkgrape

Jag tycker att det låter som en toppen idé!
    Är det så ni vill ha, så är det också så ni ska ha det :D

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • wiii
    Stinolf skrev 2011-04-26 17:47:19 följande:
    Hur kan festen vara viktigare än att gifta sig? Det är väl därför ni har fest överhuvud taget?
    Fast det var ju inte alls det TS skrev. Det står att dom inte vill ha alla gästerna med på vigseln, et betyder ju inte att den är mindre viktig för det!
  • Blackie

Hej!
    Jag är inne på helt samma idé vigseln (i rådhuset bara blir med barnen o närmaste) och festen ett tag senare med allt löst folk  fast jag vet inte riktigt hur..
    berätta gärna hur du gör/gjorde/tänkt

//Anna 

• Agape

Vi var lite inne på samma sak men nu blir det vigsel både med släkt och vänner (närmaste familjen och några vänner). Men jag har vart på bröllop då brudparet gifte sig borgligt  och sedan middag med närmsta familjen och sedan hade mingelfest på kvällen för vännerna. Var jätte trevligt, vi bjöds på champagne och tårta sedan var det musikunderhållning. Resten av drickat stod vi för själva och det gick hur bra som helst.

Det är ju er dag, gör precis som ni vill! Vi kommer inte att vara helt traditionsenliga utan göra lite som vi vill, tex inget traditionellt honnörsbord då vi inte vill vara i fokus på det sättet. Vi vill ha en trevlig fest utan att det ska vara så fokus på bara oss utan en chans att få ihop de närmaste vännerna.

• Filidos

Hej!

Vi gifter oss med endast familjen närvarande sen har vi stor fest som är av mer lättsamt slag. Känns som jag slipper lite av pressen när det endast är familjen vid vigseln. Mer familjärt och speciellt faktiskt, fast man kan tro tvärt om.

• Moemoe

Vi har samma upplägg, vigsel i Stockholms stadshus (där det är max 15 gäster där barn inte är inräknade) och sedan har vi middag och fest på kvällen. Känns pirrigt nog att gifta sig och vill gärna ha vigseln lite mer intim. Glad

Svar på tråden Upplägg vigsel och bröllop