• MrsT2011

Lämplig dryck till biff carpaccio?

Igår slog det mig att detta med ett glas vitt till förrätten och ett glas rött med påfyllning till varmrätten kanske inte passar med vår meny.

Vi ska ha carpaccio till förrätt, alltså tunt skivad biff. Restaurangen beskriver det hela såhär:
    "Carpaccio på biff med citron, parmesanost, salladsskott, några varv med pepparkvarnen samt en olivbrödskorpa"

Passar det verkligen med vitt vin? Dricka rött hela middagen igenom känns jättetråkigt, särskilt för mig som föredrar vitt och rosé även till vardags.

Rösta gärna och skriv era kommentarer nedan, tacksam för all hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 14:29
    Huvudrätten är grillad kalv, så då blir det definitivt rödvin.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lämplig dryck till biff carpaccio?
  • CeciliaA

Ska ni ha en skål i champange först? Annars passar det utmärkt till carpaccio, skulle faktiskt inte välja ett rött vin till det dels som du säger för det är trist att ha samma rakt genom utan ett gott vitt. Eller allra helt ett bubbel för att få lyxkänslan, en vanlig champange eller en rosa rosechampange vore ju finfint. Mer budgetalternativ finns med, säg till om du vill ha tips.

• MrsT2011

Tack för ditt svar!

Ja det blir mousserande till brudskålen, så det känns lite konstigt med ännu mer mousserande till maten. Men du tror inte att det blir konstigt med vitt vin då? Vilket är bäst om man väljer mellan vitt vin och ett ljust öl, typ staropramen eller något annat gott som inte är så "svennigt"?

Vi är låsta vid restaurangens val av viner, så det hjälper inte med enskilda märken tyvärr.

• CeciliaA

Spontant tycker jag nej till öl till vald förrätt. Men det är ju lite en smaksak också. Men ett ganska kraftigt vitt vin tror jag då blir finnemang. Vita viner är generellt lättare att dricka och passar generellt bättre till förrätt och särskillt en så vad ska jag säga "lätt" förrätt (inte tung med massa grädde, creme fraiche osv) Är du med vad jag menar?

• Sebastiána

Jag skulle inte välja öl till carpaccio. Ett lätt rödvin skulle nog passa, men sorten är viktigare än färgen. Det finns vita viner som passar utmärkt och röda som inte alls passar alls och tvärtom. Fråga på Systemet!

• MrsT2011

Tack, ska kolla med restaurangen vad de rekommenderar och vad som går att lösa. Är lite inne på att låta gästerns välja, om det nu är praktiskt genomförbart...

Svar på tråden Lämplig dryck till biff carpaccio?