MiaAnd skrev 2011-03-06 10:05:28 följande:
Vi går i samma funderingar, göra själv eller ta catering. Vi har ca 60 gäster. Vi satte oss ner och försökte räkna lite på det och kom fram till att det blir nästan tre gånger så dyrt att ta catering. Vi har då räknat på att cateringen kostar 120-140 kr per person (vilket man inte får så mycket för hos en cateringfirma). Vi kom fram till att om vi gör det själva kommer kostnaden att landa på ca 50 per person och då tog vi ändå i lite när vi räknade. Har även kollat runt lite här i forumet och det verkar vara en rimlig summa. Räknar man ihop det så blir det många tusenlappars skillnad. Sen beror det förstås helt på vad ni har tänkt er för typ av buffé. Det känns som att man kan lyxa till det ganska mycket själv innan man kommer upp i samma pengar som catering. Sen är det såklart värt en del att kunna slappna av också. Vi har semester veckan innan bröllopet så vi har tid att fixa lite.
Jag var först helt inne på catering, just för att slippa allt jobb och all stress, men sen jag såg hur stor skillnaden faktiskt blev så känns det mer och mer lockande att göra själv. Vi är dessutom väldigt matintresserade båda två, så det skulle även sätta en mer personlig prägel på bröllopet. Man får välja mat med omsorg så att det inte blir övermäktigt., försöka hitta sånt som man kan göra i förväg, osv. Pajer är t ex väldigt tacksamt, för det kan man göra ganska långt innan och lägga i frysen (tar inte så mycket plats i frysen heller). Vi kommer även satsa på tjälknul och liknande. Håller man ögonen öppna redan nu så kan man passa på att handla kött när det är extrapriser i affärerna och sprida kostnaderna lite. Vi blir nog tvungna att äta ur frysen lite den närmaste tiden så det blir plats... :)
Tack för ditt svar som var mycket bra.
Men usch vad jag är velig!
Varken jag el sambon är så bra på matlagning. Hade tänkt kallskuret, färdig potatissallad, pajer, sallad, bröd osv.
160 kr/ person kostar den buffèn vi är intresserade av.
Såg fina plankor med kallskuret på ica, men dom kostade 119 kr/ person. Det är ganska mycket tycker jag eftersom man ska ha annat också.
Veli vel... haha..