• bjurs
    Äldre 5 Mar 18:53
    6983 visningar
    13 svar
    13
    6983

    Vilka efternamn får man ta?

    jag och min blivande är inte överens om efternamn.
    Min sambo har ett son namn och jag har ett väldigt ovanligt och kärt efernamn.
    Jag vill inte byta till hans och han vill inte byta till mitt.....
    börjat fundera på andra namn men vilka får man ta? min mammas flicknamn? sambons mammas flicknamn? sambons farmors flicknamn? vilka regler är det som gäller?

  • Svar på tråden Vilka efternamn får man ta?
  • Äldre 5 Mar 19:06
    #1
  • MiaAnd
    Äldre 5 Mar 19:38
    #2

    Ett annat alternativ är ju att ta bådas efternamn.

  • bjurs
    Äldre 5 Mar 19:46
    #3

    fast då får vi ju inte heta samma då man inte får ta den andres namn som mellannamn. så då skulle jag heta mitt namn och sen gustafsson och sambon heta gustafson och sen mitt efternamn......
    dessutom vill min blivande inte ha dubbelnamn. jag kunde tänka mig hans namn som mellannamn precis som våra barn heter men fick sen veta att det inte går......

  • Äldre 5 Mar 19:50
    #4

    Sök här på forumet för jag vet att om man trixar och donar en del kan man få det ungefär som man vill. Man byter hit och dit, fram och tillbaka! Det finns folk som håller på och gör det och jag har läst trådar om det!


  • c4trin
    Äldre 6 Mar 15:45
    #5

    Kan du inte ta ditt eget som mellannamn och hans som efternamn?


  • bjurs
    Äldre 6 Mar 19:05
    #6
    c4trin skrev 2011-03-06 15:45:35 följande:
    Kan du inte ta ditt eget som mellannamn och hans som efternamn?
    problemet med det är att barnen heter tvärtom. dessutom vill jag så gärna ha kvar mitt namn och vill att barnen ska ha detså dom kanske kan föra det vidare. tar jag och barnen sambons efternamn så dör namnet ut :(
  • c4trin
    Äldre 6 Mar 19:53
    #7

    Men ditt namn e ju kvar iaf?
    Du kan ju heta förnamn, ditt namn, hans namn.. Du har ju kvar det namnet. I värsta fall får du väl ändra ordning på barnens efternamn också?


  • bjurs
    Äldre 9 Mar 19:14
    #8

    fått hem blanketterna om hinderprövning och namnbyte nu.
    där står det att om man behåller sina egna efternamn så kan en av oss lägga till den andres efternamn som mellannamn...

    så då blir det kanske så att jag tar sambons namn som mellannamn och behåller mitt som efternamn


    c4trin skrev 2011-03-06 19:53:23 följande:
    Men ditt namn e ju kvar iaf?
    Du kan ju heta förnamn, ditt namn, hans namn.. Du har ju kvar det namnet. I värsta fall får du väl ändra ordning på barnens efternamn också?
    fast det är bara det sista som är ett efternamn. det andra är ett mellannamn och som jag förstår det så kan man inte föra det vidare tex...
  • Smuppr­a
    Äldre 9 Mar 19:42
    #9
    bjurs skrev 2011-03-09 19:14:43 följande:
    fått hem blanketterna om hinderprövning och namnbyte nu.
    där står det att om man behåller sina egna efternamn så kan en av oss lägga till den andres efternamn som mellannamn...

    så då blir det kanske så att jag tar sambons namn som mellannamn och behåller mitt som efternamnfast det är bara det sista som är ett efternamn. det andra är ett mellannamn och som jag förstår det så kan man inte föra det vidare tex...
    Ja så förstår jag också det som. Och att inte båda kan ta den andres efternamn som mellannamn ("en av oss lägga till den andres efternamn"). Fast du har ju kvar ditt efternamn och mannen sitt, vilket ju innebär att namnet kan föras vidare på något av de sätten. Eller hur menar du med föra vidare det? Ditt mellannamn = hans efternamn.
  • bjurs
    Äldre 9 Mar 20:30
    #10

    om jag skulle tagit hans efternamn och mitt som mellannamn så går inte mitt namn att föra vidare som jag fattar det. men nu heter ju redan mina barn så..


    men om jag kan behålla mitt efternamn och ta hans som mellannamn så får vi ju ändå samhörigheten men alla blir nöjda :)

  • Smuppr­a
    Äldre 9 Mar 20:33
    #11
    bjurs skrev 2011-03-09 20:30:44 följande:

    om jag skulle tagit hans efternamn och mitt som mellannamn så går inte mitt namn att föra vidare som jag fattar det. men nu heter ju redan mina barn så..


    men om jag kan behålla mitt efternamn och ta hans som mellannamn så får vi ju ändå samhörigheten men alla blir nöjda :)


    Nej, men om du behåller ditt och tar hans som mellannamn funkar det. Eller får du omvänd ordning mot vad barnen har då? :-S
  • bjurs
    Äldre 9 Mar 20:40
    #12
    Smuppra skrev 2011-03-09 20:33:20 följande:
    Nej, men om du behåller ditt och tar hans som mellannamn funkar det. Eller får du omvänd ordning mot vad barnen har då? :-S
    då kommer jag heta samma som barnen. och tror det blir bästa lösningen :)
  • Smuppr­a
    Äldre 11 Mar 20:06
    #13
    bjurs skrev 2011-03-09 20:40:33 följande:
    då kommer jag heta samma som barnen. och tror det blir bästa lösningen :)
    Låter bra
Svar på tråden Vilka efternamn får man ta?