• Essan

Mer kärlek istället för mycket pengar?

Hejsan :) 

Finns det någon mer på den här sajten som ska gifta sig under 2011 och planerar ett mindre påkostat bröllop? Som gillar idén av att gifta sig men som inte tänker att det måste vara som i "sagorna" eller "by the book"? Jag vill gärna utbyta idéer och tankar kring ett bröllop som är lite mindre påkostat och lite mer orginellt... Finns det fler som jag här inne? 

• Svar på tråden Mer kärlek istället för mycket pengar?
  • förlovadflicka

Hur mycket menar du med mindre påkostat? Vår budget är 40.000, vissa tycker att det är jättebudget men vi tycker det är väldigt mycket pengar liksom... Har haft väldigt lite pengar senaste åren och nu har älsklingen äntligen fått jobb så vi kan spara och slå på stort. :) 

• förlovadflicka

Med jättebudget menar jag alltså att de tycker det är budgetbröllop, bara för att förtydliga :P

• Aniara4

Vi tänker nog lite mittemellan, vi har inte lust att bränna hela sparkontot på en enda dag, men vissa saker vill vi ändå slå lite på stort med eftersom det bara är en gång i livet.

Däremot vet jag inte om det automatiskt blir mindre kärlek bara för att man lägger mer pengar, förhoppningsvis är väl alla par som gifter sig så kära man kan bli, och det har ingenting att göra med hur mycket eller lite man lägger på bröllopet!

• Essan

Vi har tänkt oss runt 30 000:- och för oss är det massor av pengar :)... 

Nej, såklart blir det inte mindre kärlek, men jag tänker att ibland hamnar nästan kärleken i skymundan för alla perfekta naglar, håruppsättningar, dukningar, klänningar, lokaler och annat...

Jag ser jätte mycket fram emot vår dag, men jag kämpar också med att inte falla in i "bröllopsträsket", att bara ha och göra saker för att "man ska"... eller för att "andra gör"... 

• plin

Vi har också en budget på på 30.000.sjukt mycket pengar för oss, men vi ska försöka snåla så mycket som möjligt.

• Emblas Mamma

Var hos guldsmeden idag och frågade hur mycket den dyraste ringen hon gjort kostade,
    hon saatt en av dom kostade 600.000..
    Kan undra vad dom hade för budget :P haha.. Önskar att jag hade så mycket pengar - men skulle nog ändå inte lägga ut så mycket på en enda liten grej..

Tror att det an bli kärleksfullt med både billigare och dyrare bröllop :)
    Ibland är det bra att ha mer pengar att röra sig med så man slipper göra så mycket själv,
    men man kan ändå klara sig super på mindre belopp om man kan! Tycker det är duktigt gjort att klara sig på mindre!
    Lite noggrann planering mm så blir det nog toppen!

30.000 är ju ändå inte så lite tycker jag. Det är mycket pengar för mig även om vi kommer lägga mer..

Trodde inte i mina vildaste fantasier det var så dyrt med bröllop innan.
    Trodde typalla gifte sig för 10-20.000 men ack där trodde jag väldigt fel :P

Lycka till!!

• förlovadflicka

Angående originella grejer så ska vi ha öppet hus efter vigseln där alla som vill får komma och gratulera, lämna en present och käka tårta. På det viset kan vi bjuda de absolut närmaste (ca 40 pers) till bröllopsmiddagen efter och det blir varken för dyrt eller för stort :) 

• Essan

Öppet hus var ju en rolig idé :)

• Aniara4
    Emblas Mamma skrev 2011-03-04 17:27:44 följande:
    Ibland är det bra att ha mer pengar att röra sig med så man slipper göra så mycket själv,
    Så sant - om vi skulle göra allt själva, laga all mat osv, då skulle vi nog vara så trötta och stressade till slut att vi inte skulle vara särskilt kärleksfulla mot varann! Skrattande

Även om jag tycker det är roligt att titta på klänningar och blommor och veteranbilar och planera allt runtomkring, så tycker jag det finaste med planeringen är att jag hela tiden blir påmind om varför jag är så glad att ha just den här människan i mitt liv. Håller med om att det är viktigt att inte tappa bort VARFÖR man ska gifta sig, oavsett hur bröllopet ser ut.
  • förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2011-03-04 18:13:12 följande:
    Så sant - om vi skulle göra allt själva, laga all mat osv, då skulle vi nog vara så trötta och stressade till slut att vi inte skulle vara särskilt kärleksfulla mot varann! Skrattande

Även om jag tycker det är roligt att titta på klänningar och blommor och veteranbilar och planera allt runtomkring, så tycker jag det finaste med planeringen är att jag hela tiden blir påmind om varför jag är så glad att ha just den här människan i mitt liv. Håller med om att det är viktigt att inte tappa bort VARFÖR man ska gifta sig, oavsett hur bröllopet ser ut.
    Åh, så bra sagt! Varje gång jag hittar något fint till bröllopet tänker jag på hur mycket jag älskar honom och blir ännu lyckligare :D 
  • vickanofilip

jag har varit gift tidigare och då var det 150 gäster, fest på slottet och vit häst och vagn, ja ett prinsessbröllop.. då var jag ung och det var viktigt att planera ALLT så att allt var perfekt..in i minsta detalj.. denna gång ska vi gifta oss för 70 000, 65 gäster men ändå enkelt och mycket intimt och romanstiskt. Vi har inga måste ha-tankar, vi köper festen med mat och en dyrare ring men vi skulle lika gärna kunna gifta oss på en klippa i skärgården för denna gång gifter jag mig av riktig kärlek och inte som då, för att det var vad som förväntades... vi hade 12 år som gifta men bara 2 år som kära.. sen blev vi kompisar och föräldrar.. Pengar är inte allt, den äkta kärleken som innebär att man skulle kunna bo i en liten röd stuga bara man har mat för dagen,kläder och varann.. förut bodde jag i ett 320 kmv stort hus. nu bor vi i ett på 180 kvm och har ett rikare liv..
    Förut hade vi dyra bilar, stort hus och mycket pengar, nu har vi vanliga inkomster och bilar och ett normalt hus men ändå är jag rikare nu  än  vad jag var förut..

Livet förändras men inte alltid till det sämre trots att det från början verkar så..
    lycka till med era äktenskap!

Svar på tråden Mer kärlek istället för mycket pengar?