• Cilla81

    Svensson, Nilsson eller något annat? =)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 11:48
    Han tycker att det skulle vara jobbigt att byta till något helt nytt rent praktiskt, men jag är inte jättesugen på att heta Svensson. Då kan jag lika gärna behålla mitt Nilsson. Men det vore ju mysigt att heta samma sak förstås! Men då kan ju båda ta den "praktiska smällen" och byta till ett vackert efternamn, Lindén, när man ju ändå har chansen. Jämställt ju att det blir något helt nytt för båda ;o)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svensson, Nilsson eller något annat? =)
  • Sebastiána

    Jag vill bara påpeka att det INTE är en gammal tradition att ta mannens efternamn. Det började bli vanligt i slutet av 1800-talet och var lag i 40 år på 1900-talet.

    Jag röstade på att båda behåller sina namn. Jag tycker inte att man måste heta samma. Lindén låter finare tycker jag, men samtidigt blir det trist om tillslut ingen heter Svensson eller Nilsson.

  • Sebastiána

    Det är intressant att det alltid finns många argument för att kvinnan ska ta mannens: hans namn är ovanligare, finare, han känner sig så förknippad med namnet, det är för krångligt att byta, kvinnan vill väldigt gärna att de ska heta samm (och det kan man ju även när mannen tar hennes namn)! Det borde ju i rimlighetens namn också finnas väldigt många kvinnor som har ovanliga namn eller finare namn, eller som känner sig förknippad med namnet, eller som tycker att det är krångligt att byta. Om man är sambo får väl barnen kvinnans namn automatiskt (om man inte gör något) eller?

  • Lilique

    Det blir pappersarbete om du vill byta till Nilsson och det blir pappersarbete om ni båda byter till Lindén. Papprena är ju där iallafall, varför inte gå all in och slå till med det namnet du tycker är finast? Kör på det!

  • ClaraH

    Röstade på Lindén, vi gör samma sak. Jag gifte mig till det efternamn jag har idag och vill inte heta det längre. Jag vill inte heta det min sambo heter. Alternativet var att ta tillbaka mitt flicknamn men jag är inte särskilt förtjust i det, det är lite krångligt. Så vi ta sambons mammas namn. Han har redan bytt, det gick på några dagar. Och jag byter vid vigseln. Jag vill gärna heta samma nam, men inte vilket som helst.


  • Amejuli

    Ja namn kan vara klurigt ibland. Jag röstade på Lindén mest för att jag helt enkelt tyckte det var finast.
    I mitt fall så tar både jag och min blivande man min mammas namn (Jag har just nu min pappas) .

    Jag har varit väldigt bestämd med att jag vill heta min mammas namn och har tänkt att byta till det under flera år. Sen var det upp till min sambo hur han ville göra. Han ville väldigt gärna att vi skulle heta samma vilket jag inte är lika petig med och eftersom han dessutom inte är så förtjust i sitt eget så fick det bli min mammas för honom med.
    Tycker iaf inte att man ska pressa varandra att byta namn. Det enda beslutet man kan ta är ju sitt eget.

    Hoppas det löser sig!

  • LindaJoh

    min m2b hette Larsson,jag heter Johansson han bytte till Otter som är ett släktnamn så båda kommer heta det efter vigseln
    med det vill jag ha sagt att jag skulle nog bytt till Lindén så blir det nytt för båda och ändå ett namn i hans släkt om man av tradition vill ta ett namn på mannens sida

Svar på tråden Svensson, Nilsson eller något annat? =)