• Moemoe

Vilken plats för vilken ring?

När jag och blivande mannen var och hämtade min vigselring så ville jag inte se hur den såg ut på (vill ha överaskning på bröllopsdagen) men jag var ju tvungen att prova den så att den satt bra. Så jag tittade således bort när jag provade, men mannen och tjejer i butiken som hjälpte oss tittade såklart.

Först provade jag ringen med min förlovningsrind innerst och vigselringen ytterst. Blivande sa sedan "Men man kan väl byta plats på dem om man vill" och då tänkte jag för mig själv "klart man inte ska, de ska väl sitta i den ordningen man fick dem?". Men då sa tjejen i butiken att det inte alls är ovanligt att man gör så med den ringkombinationen jag har eftersom enstensringen (vigselring) annars kan lägga en skugga över den bakomsittande ringen med nedsänkta stenar (förlovningsring). Så här ser mina ringar ut:

Förlovningsring (fast inte rundade kanter utan kantiga, Lånad från www.tvahjartan.se)

Vigselring.

Så efter att ha tänkt efter lät det ju inte som en dum idé, men blev lite nyfiken på hur ni andra tjejor gör. Glad

Så hur gör ni? Byter ni plats på dem eller ska de sitta i "ordning"?
  • Svar på tråden Vilken plats för vilken ring?
  • lolinda

Har sett många som har så och det är jättesnyggt faktiskt

• teddy66

Du kan nog har  vilken kombination du vill. Jag ska ha min vigselring ytterst. Har en förlovningsring i titan med en tunn guldkant med en sten i och vill ha en i titan med samma bredd som den andra fast med lite fler stenar i. Diskuterade med sambos kollegas fru och hon har hört att vigselringen skall alltid sitta närmast hjärtat, alltså längst in på fingret. 

• Moemoe

Absolut ska jag ju göra som jag vill, men jag har inte riktigt bestämt mig så jag blev bara nyfiken på om någon mer funderat Glad

Vigselringen närmast hjärtat lät ju gulligt!

• Etheleglin

I en gammal etikettbok jag har (20-40-tal) står det att vigselringen träs utanpå förlovningsringen vid vigseln, och sedan byter man plats på dem i smyg efteråt. Alternativet är annars att bära förlovningsringen på höger hand under vigseln och sedan smyga över den till andra handen innan man gjorde entré på kyrkbacken. Detta för att ha vigselringen närmast hjärtat.

I USA byter man också plats på dem fastän där är förlovningsringarna enstensringar. Då syns oftast inte vigselringen speciellt mycket alls, lite tråkigt kanske.

Själv kommer jag ha en enstensring som vigselring och har en alliansring som förlovningsring. Jag kommer bära solitären längst in för att då syns båda ringarna bäst, plus att jag gillar att göra som den gamla svenska sedan säger. 

• Moemoe

Okej, så det är en gammal sed också, det är ju lite kul! Blivande tyckte det var finare med enstensringen innerst, så just nu litar jag på honom. Sen får vi se hur det ser ut på dagen, kanske kan byta plats dagen efter annars, så vigselringen är i fokus just på dagen. Eller? Svårt när man inte sett. Glad

• Etheleglin
    Moemoe skrev 2011-03-03 21:29:16 följande:
    Okej, så det är en gammal sed också, det är ju lite kul! Blivande tyckte det var finare med enstensringen innerst, så just nu litar jag på honom. Sen får vi se hur det ser ut på dagen, kanske kan byta plats dagen efter annars, så vigselringen är i fokus just på dagen. Eller? Svårt när man inte sett. Glad
    Ska ni ta fotografkort på era händer med ringarna? Då skulle jag satt den innerst på en gång för att få bästa möjliga foton.
  • Aniara4

Jag tror traditionen säger att vigselringen ska sittas innerst eftersom den aldrig ska tas av (fast det är förmodligen bättre för huden att ta av den ibland...) medan förlovningsringen inte är lika viktig, men som vanligt gör man förstås som man vill och som det känns bäst!.

• Sebastiána

Jag tänker ha ringarna i den ordning jag fick dem... men man kan ju göra som man vill.

• Moemoe
    Etheleglin skrev 2011-03-03 21:41:12 följande:
    Ska ni ta fotografkort på era händer med ringarna? Då skulle jag satt den innerst på en gång för att få bästa möjliga foton.
    Ja, det ska vi säkerligen ta (har inte haft möte med fotografen än men det är ju en bild vi vill ha), Låter som ett bra tips!
  • ShandiN

Jag har förlovningsringen innerst (en solitär) och vigselringen ytterst (en slät ring utan stenar) ytterst, det var snyggast så :)

• prinsessanogrodan

Jag ska ha dom i den ordning jag fick dom, först förlovningsring sedan vigselring, i mitt fall blir det snyggast så.

• prinsessanogrodan
    prinsessanogrodan skrev 2011-03-05 21:54:40 följande:
    Jag ska ha dom i den ordning jag fick dom, först förlovningsring sedan vigselring, i mitt fall blir det snyggast så.
    Fast för dig,TS, så är det snyggast med enstensringen innerst och alliansringen ytterst
    Jag har en helt annan typ av ringar.
  • ClaraH

Jag kommer att ha ringarna i den ordningen som jag får dem. Men jag har en enstensring som förlovningsring och en halvallians som vigselring. Jag har varit gift förut och har inte hört att det fanns en särskild tradition hur det ska bäras, det är nog inte så stark i alla fall, då borde man hört talas om den. Man gör som man vill.

• Vingilot

Jag har också funderat på det där men kommit fram till att jag har inget val - vigselringen måste sitta utanpå/ovanför förlovningsringen. Varför? Jo, mina fingrar är som smalast nere vid "roten" och det är efter det måttet förlovningsringen är vald. Bara några mm längre upp på fingret är omkretsen så pass mkt större att den inte får plats. Så jag kan inte byta plats på ringarna och min vigselring måste beställas i en strl större än förlovningsringen.
    Är jag den enda som har sådana fingrar...? (Hrm, OK, en bidragande orsak till problemet är att jag gått upp lite i vikt sedan förlovningen, men även utan den lilla detaljen skulle det inte funka...Skäms)

• Moemoe
    prinsessanogrodan skrev 2011-03-05 21:56:30 följande:
    Fast för dig,TS, så är det snyggast med enstensringen innerst och alliansringen ytterst
    Jag har en helt annan typ av ringar.
    Ja, jag börjar misstänka att det kommer bli snyggast så. Glad Vad har du för ringar som ska ha dem i "ordning"?
  • Moemoe
    Vingilot skrev 2011-03-05 23:01:49 följande:
    Jag har också funderat på det där men kommit fram till att jag har inget val - vigselringen måste sitta utanpå/ovanför förlovningsringen. Varför? Jo, mina fingrar är som smalast nere vid "roten" och det är efter det måttet förlovningsringen är vald. Bara några mm längre upp på fingret är omkretsen så pass mkt större att den inte får plats. Så jag kan inte byta plats på ringarna och min vigselring måste beställas i en strl större än förlovningsringen.
    Är jag den enda som har sådana fingrar...? (Hrm, OK, en bidragande orsak till problemet är att jag gått upp lite i vikt sedan förlovningen, men även utan den lilla detaljen skulle det inte funka...Skäms)
    Jag har också lite så, lite ojämta fingrar eller vad man ska säga Oskyldig, men min förlovningsring är just nu lite rörlig. Så när jag provade vigselringen så satt det mer stabilt men inte för hårt.
Svar på tråden Vilken plats för vilken ring?