• Blomsterdrottningen

Vad är skäligt pris för 2 solosånger i kyrkan?

Jag tycker att det är viktigt med ordentlig sång i kyrkan, och har därför tittat på att hyra en från församlingen som hjälper oss. Är det någon som har koll på vad som är ett skäligt pris för en utomstående att ta betalt för 2 solosånger ½ timme en lördag?

• Svar på tråden Vad är skäligt pris för 2 solosånger i kyrkan?
  • Aniara4

Jag kan tänka mig att det varierar rätt rejält. Vi betalar 1000:- plus resa, det är en (ytlig) kompis men vi betalar det hon brukar ta.

• Smilla07

1200 kr är ett "normalt" pris.

• TheD

Vi kommer ha en kompis som sjunger så vi kommer ge henne en present av något slag. Det är inte som vi tar in en främling för att sjunga.

• eigollet

Vi hade en på flöjt och en på gitarr. De tog 2000 kr/man, alltså 4000 kr totalt. Och tänker man efter: Det tar tid att öva in och dessutom om två ska spela tillsammans. Det var värt varenda krona, det blev så fint och stämningsfullt!

• Aniara4
    Sörön10 skrev 2011-02-28 18:48:42 följande:
    Beror också på färg, vill jag tillägga, och vi vill väl alla att det ska vara vitt! Så då skulle jag säga minst 1500 för två sånger för en duktig solist!
    Det håller jag egentligen med om, gillar inte svartjobb. Men det känns lite annorlunda när det är en kompis. Skulle jag anlita någon professionell skulle jag definitivt vilja veta att de betalar skatt, avgifter och försäkringar som de ska.
  • TheD
    Aniara4 skrev 2011-02-28 20:03:19 följande:
    Det håller jag egentligen med om, gillar inte svartjobb. Men det känns lite annorlunda när det är en kompis. Skulle jag anlita någon professionell skulle jag definitivt vilja veta att de betalar skatt, avgifter och försäkringar som de ska.
    Skulle inte drömma om att betala vitt om det gäller en kompis. Det är ju löjligt :)
  • Spring2011

Vår solist är en gammal klasskompis till mig som är OTROLIGT duktig och som brukar sjunga i kyrkan och hon brukar ta 1000 för 2 låtar. Vi har inte bestämt än om vi ska en eller två men oavsett betalar vi 500 :)

• 2011bröllop

Vi ska betala  700  för 2 låtar tycker det är lagom !!!Skrattande Det är med körning

• Cantaton
    Sörön10 skrev 2011-02-28 18:48:42 följande:
    Beror också på färg, vill jag tillägga, och vi vill väl alla att det ska vara vitt! Så då skulle jag säga minst 1500 för två sånger för en duktig solist!
    Ja, instämmer. Minst 1500 och inte konstigt om det ligger på 2000-2500 (i alla fall i Stockholm).
  • Vi2alltid
    Cantaton skrev 2011-02-28 20:33:52 följande:
    Ja, instämmer. Minst 1500 och inte konstigt om det ligger på 2000-2500 (i alla fall i Stockholm).
    Jag skulle också säga kanske minst 2000, även utanför storstäderna. Om det ska vara vitt så måste man ju lägga på rätt mycket, räkna med minst det dubbla mot vad sångaren vill ha ut netto
  • Sörön10
    TheD skrev 2011-02-28 20:05:21 följande:
    Skulle inte drömma om att betala vitt om det gäller en kompis. Det är ju löjligt :)
    det är väl inte alls löjligt! varför skulle det vara det? hon kanske försörjer sig på det och vill kunna plocka ut en pension en vacker dag. Det är väl snarare hon som ska bestämma om du ska få betala svart eller ej.
  • Flisaflickan

Om det är vitt så tycker jag att 2000 - 3000 kronor är skäligt för en proffesionell sångerska.

• Aniara4
    Sörön10 skrev 2011-02-28 22:08:20 följande:
    det är väl inte alls löjligt! varför skulle det vara det? hon kanske försörjer sig på det och vill kunna plocka ut en pension en vacker dag. Det är väl snarare hon som ska bestämma om du ska få betala svart eller ej.
    Nej precis, det hade varit skillnad om hon hade varit etablerad med firma och försörjde sig på detta på heltid, men nu är hon fortfarande under utbildning och knäcker lite extra.
Svar på tråden Vad är skäligt pris för 2 solosånger i kyrkan?