• vickan1976

Vart köpa hjärtformade sockerbitar?

Jag undrar om det är någon som vet ett bra ställe att köpa hjärtformade sockerbitar på? Sådana som man kan sätta på kaffekoppen. Hittade dyra på heartstore, men kanske vet ni något billigare?

• Svar på tråden Vart köpa hjärtformade sockerbitar?
  • Kiwiplay

hej!

Kanske ingen hjälp än, men såg en sida i helgen som hade sådana sockerbitar. Ska leta lite i huvudet och återkomma. Att det ska försvinna så snabbt :)

• vickan1976

Tack för tipset!
    Tycker de är så fina!

• Hoffsennanen Tottoplex
    JoR skrev 2011-02-28 20:04:43 följande:
    Kolla www.festingen.se
    Finns under dekorationer...
    Vilken bra sida!! Fanns ju massa kul!
    Tack för länken! 
  • Olga

men Gud.... hur kommer man på en sån grej!!???!?!! Häftigt...hade ingen anning att sådant fanns ens!!!!

• fialia

Hru länge håller sig dess sockerbitar? Jag skall gifta mig i juni. Kan jag köpa nu?

• M Berg

å vad massa skoj jag hittade!!!!!!

• kokos

När jag såg tråden så tänkte jag "jisses, hur orkar folk", men nu känner jag att jag nog måste ha sockerbitarna, de var ju ljuvligt söta!

• förlovadflicka

Åh, de är underbara... Men det är verkligen jättedyrt, ingen som vet om det finns billigare någonstans? 

• Aila

Har läst/sett de som köpt små hjärtformade gjutformar i plast, finns bla på Panduro för tvålgjutning. Sedan tar man vanligt strösocker och tillsätter någon droppe röd karamellfärg och blandar tills färgen blir jämnt rosa. Sedan pressas strösockret i denna form och får torka en kort tid. Vet inte om man även hade i någon droppe vatten. Ikea har formar för isbitar i form av hjärtan, de är nog lite högre i formen men man behöver nog inte fylla dem helt. Har man tid på sig så räcker det att köpa en gjutform och sedan göra i omgångar.

Kan försöka leta upp "receptet" på egenpressade, hjärtformade sockerbitar 

Ett annat pysselalternativ som inte kostar många kronor är att ta vanliga sockerbitar och blanda ihop en fast kristyr och färga i den nyans som önskas. Sedan gör man en liten strut av bakplåtspapper och fyller med kristyr och så spritsar man små hjärtan på. Inte hjärtformade visserligen men mycket näpet ändå. Även initialer kan spritsas på sockerbitarna.

• Aila

Lite vatten ska det vara i strösockerblandningen, inte så mycket att sockret löser sig utan bara så pass att det blir lite klumpigt.

Små hjärttformade papparkaksformar finns i miniformat. Jag har två stycken vet dock inte var jag köpte dessa.
    I en liten pepparkaksform behöver sockerbiten torka ca 1 timme och sedan kan de försiktigt pressas ur. Tidskrävande om man ska göra hundra stycken, dock inte dyrt eller svårt!

• förlovadflicka
    Aila skrev 2011-03-02 18:31:04 följande:
    Lite vatten ska det vara i strösockerblandningen, inte så mycket att sockret löser sig utan bara så pass att det blir lite klumpigt.

Små hjärttformade papparkaksformar finns i miniformat. Jag har två stycken vet dock inte var jag köpte dessa.
    I en liten pepparkaksform behöver sockerbiten torka ca 1 timme och sedan kan de försiktigt pressas ur. Tidskrävande om man ska göra hundra stycken, dock inte dyrt eller svårt!
    Tycker det låter svårt, trillar de inte sönder? 
  • Aila

Jag blev själv så nyfiken att jag just provat! Gjorde två vita, färgade sedan i röd karamellfärg och gjorde två rosa. Pressade sockret ganska hårt i den lilla formen och tryckte sedan försiktigt ut dem direkt på ett bakplåtspapper. Tog inte många minuter kan jag säga och de blev riktigt fina!!

Svårighetsgrad = lätt
    Tidsåtgång = beror på hur många som skall göras. När du väl har sockret blandat gör man ca en bit/minut 
    Tålamod och tycka om att pyssla = ja!

Sedan återstår att se hur de ser ut i morgon och hur de beter sig när man tar i dem.

Jag kan återkomma med testresultat om någon är nyfiken.

• Emblas Mamma
    Olga skrev 2011-03-01 00:45:35 följande:
    men Gud.... hur kommer man på en sån grej!!???!?!! Häftigt...hade ingen anning att sådant fanns ens!!!!
    haha tänkte precis desamma ;) fattar inte hur mycket man kommer på nuförtiden.. :P
  • förlovadflicka
    Aila skrev 2011-03-02 19:20:50 följande:
    Jag blev själv så nyfiken att jag just provat! Gjorde två vita, färgade sedan i röd karamellfärg och gjorde två rosa. Pressade sockret ganska hårt i den lilla formen och tryckte sedan försiktigt ut dem direkt på ett bakplåtspapper. Tog inte många minuter kan jag säga och de blev riktigt fina!!

Svårighetsgrad = lätt
    Tidsåtgång = beror på hur många som skall göras. När du väl har sockret blandat gör man ca en bit/minut 
    Tålamod och tycka om att pyssla = ja!

Sedan återstår att se hur de ser ut i morgon och hur de beter sig när man tar i dem.

Jag kan återkomma med testresultat om någon är nyfiken.
    Ja, gör det! Jättespännande! :D 
  • Olga

Väntar med spänning på att höra hur de blev!!! Skrattande

• Aila

Har tittat på sockerbitarna nu på morgonen och de ser riktigt fina ut!

När jag tar i dem känns de hårda precis som en vanlig sockerbit. Kanterna är skarpa och de har ingen tendens att smula sönder när jag tar i dem. Har även provat släppa ner dem mot bordet, från en decimeters höjd, utan att de smulas sönder eller blir kantstött.

Så jag anser att resultatet blev lyckat!

Har funderat var jag skaffade de små pepparkasformarna och jag tror faktiskt att det var på Coop Forum och att de låg i en burk med ett set om fyra-fem hjärtformar i olika storlekar. Jag har använt den minsta formen som är ca 2,5 cm bred upptill och 2.5 cm från topp till bas. Har även en jätteliten hjärtform i plast för play-doo lera köpt i en leksaksaffär.

Panduro tror jag kan ha små formar. Cervera, Lagerhouse och Åhlen´s kan även dom ha något passande.

Hade gärna lagt in en ett par bilder men jag vet varken hur man lägger över bilder till datorn eller hur man sedan får in dem här =( Jag har starkt begränsad datakunskap...

Är hemma med en förkyld dotter så jag tror vi skall börja göra små hjärtformade sockerbitar, ett roligt pyssel både för henne och mig!

• förlovadflicka
    Aila skrev 2011-03-03 08:39:08 följande:

När jag tar i dem känns de hårda precis som en vanlig sockerbit. Kanterna är skarpa och de har ingen tendens att smula sönder när jag tar i dem. Har även provat släppa ner dem mot bordet, från en decimeters höjd, utan att de smulas sönder eller blir kantstött.

Har funderat var jag skaffade de små pepparkasformarna och jag tror faktiskt att det var på Coop Forum och att de låg i en burk med ett set om fyra-fem hjärtformar i olika storlekar. Jag har använt den minsta formen som är ca 2,5 cm bred upptill och 2.5 cm från topp till bas. Har även en jätteliten hjärtform i plast för play-doo lera köpt i en leksaksaffär.

Panduro tror jag kan ha små formar. Cervera, Lagerhouse och Åhlen´s kan även dom ha något passande.

Hade gärna lagt in en ett par bilder men jag vet varken hur man lägger över bilder till datorn eller hur man sedan får in dem här =( Jag har starkt begränsad datakunskap...

Är hemma med en förkyld dotter så jag tror vi skall börja göra små hjärtformade sockerbitar, ett roligt pyssel både för henne och mig!
    Tack för infon! :) 
  • jonsar02
    Aila skrev 2011-03-03 08:39:08 följande:

Tack för att du testat och delar med dig.
Svar på tråden Vart köpa hjärtformade sockerbitar?