• Chicita

Favoritviner?

Jag håller på att leta efter vin till maten... På box...

Vi kommer att handla från systembolaget här så det måste finnas i deras sortiment.
    Och ju billigare destå bättre. Även om smaken ju faktiskt ÄR väldigt viktig.

Vi söker ett rödvin som är kraftigt, gärna lite ekfatskaraktär och chokladtoner.
    Vi har provat:
    Umbala (149:- / 3 liter) som vi har gett 3 stjärnor
    Il Conte (169:- / 3 liter) som vi har gett 3,5 stjärna
    (max är 5 stjärnor alltså)

Vi har planerat att köpa ett lite bättre vin på flaska till första serveringen, men påfyllningen blir boxvin...
    Lite lurendrejeri, men efter första glaset vin så tappar man lite av smaksinnet och har svårt att skilja på olika viner... Så det jag letar efter just nu är ju det där första glaset... ok om det är dyrare än ovan, men gärna inte allt för dyrt...

Vitt vin har vi bestämt att vi kör Guntrum Riesling.
    De flesta som dricker vin känner igen det, och det är läskande och lättdrucket även för de som inte är vana vid vin.

Som brudskål har vi hittat ett häftigt alternativ då vi egentligen "bara ska erbjuda rödvin" eftersom det är medeltidstema... Men vi kommer ha lite vitt för de som inte klarar av rött...
    Så brudskålen blir ett lätt mousserande rödvin som heter Lambrusco.
    Kostade bara 49:- per flaska dessutom Förvånad 
    Det var sött och frizzigt och lättdrucket. Positiv överaskning då jag bara köpte det för att jag ville ha flaskan som ljusstake på honnörsbordet {#emotions_dlg.djavulsk} 

Har du några förslag på rödvin på box enligt kriterierna ovan?  

• Svar på tråden Favoritviner?
  • MuBu

Ett vin som både gott och prisvärt är Oude Kaap.

• ClaraH

Periquita Reserva kommer vi att köra med. Reservan är godare än den vanliga Periquitan.

• TheD
    Chicita skrev 2011-02-26 22:23:44 följande:
    Jag håller på att leta efter vin till maten... På box...

Vi kommer att handla från systembolaget här så det måste finnas i deras sortiment.
    Och ju billigare destå bättre. Även om smaken ju faktiskt ÄR väldigt viktig.

Vi söker ett rödvin som är kraftigt, gärna lite ekfatskaraktär och chokladtoner.
    Vi har provat:
    Umbala (149:- / 3 liter) som vi har gett 3 stjärnor
    Il Conte (169:- / 3 liter) som vi har gett 3,5 stjärna
    (max är 5 stjärnor alltså)

Vi har planerat att köpa ett lite bättre vin på flaska till första serveringen, men påfyllningen blir boxvin...
    Lite lurendrejeri, men efter första glaset vin så tappar man lite av smaksinnet och har svårt att skilja på olika viner... Så det jag letar efter just nu är ju det där första glaset... ok om det är dyrare än ovan, men gärna inte allt för dyrt...

Vitt vin har vi bestämt att vi kör Guntrum Riesling.
    De flesta som dricker vin känner igen det, och det är läskande och lättdrucket även för de som inte är vana vid vin.

Som brudskål har vi hittat ett häftigt alternativ då vi egentligen "bara ska erbjuda rödvin" eftersom det är medeltidstema... Men vi kommer ha lite vitt för de som inte klarar av rött...
    Det var sött och frizzigt och lättdrucket. Positiv överaskning då jag bara köpte det för att jag ville ha flaskan som ljusstake på honnörsbordet {#emotions_dlg.djavulsk} 

49:- flaskanär ett bra pris....Vi kommer betala 60:- glas för brudskålen (med alkohol) och 30:- glas utan alkohol....

Men ska det vara så ska det vara haha.
  • Sebastiána
    Chicita skrev 2011-02-26 22:23:44 följande:

Ah, Lambrusco. Det var det första rödvin jag drack i min "ungdom"
  • Bullemor

Gnarly head är sjukt god, en av mina favoriter som är gjort på druvan zinfandel.
    Finns som beställningsvara på bolaget.

Svar på tråden Favoritviner?