• Emmilie87

Är björkarna gröna i slutet av juli?

Hur ser björkarna ut i slutet av juli? Är det fortfarande gröna?

Tänkte om man i så fall skulle ha det vid ingången till festlokalen.

• Svar på tråden Är björkarna gröna i slutet av juli?
  • Sebastiána

Var bor du? I Skåne är björkarna gröna från april till slutet av augusti skulle jag tro (har aldrig brytt mig om att kolla).

• wiii

javisst är dom det,  mörkgröna

• Emmilie87

Jag bor i Östergötland.

• prinsessanogrodan

Ja det är klart att dom är gröna då, det är ju inte höst på långa vägar
    Fråga gästerna bara så ingen av dom är allergiska mot björkar. Jag är själv allergisk mot björkar och jag skulle hamna på sjukan av en sån sak så kolla med gästerna (du behöver ju inte fråga alla, vanligtvis vet ju folk om det är någon som är allergisk)

• Sebastiána
    prinsessanogrodan skrev 2011-02-26 10:02:19 följande:
    Ja det är klart att dom är gröna då, det är ju inte höst på långa vägar
    Fråga gästerna bara så ingen av dom är allergiska mot björkar. Jag är själv allergisk mot björkar och jag skulle hamna på sjukan av en sån sak så kolla med gästerna (du behöver ju inte fråga alla, vanligtvis vet ju folk om det är någon som är allergisk)
    Är du allergisk även efter att björken slutat blomma? Vi har tänkt ha massa björk. Min BM är allergisk, men bara under blomnings/pollenperioden.
  • prinsessanogrodan
    Sebastiána skrev 2011-02-26 10:42:40 följande:
    Är du allergisk även efter att björken slutat blomma? Vi har tänkt ha massa björk. Min BM är allergisk, men bara under blomnings/pollenperioden.
    Alla är ju olika, jag är allergisk mot björkar även efter blomningstiden
    Jag kan vara ute i skogen på sommaren (som en skogspromenad) men om man drar in björkar eller har dom vid ingången så kommer dom satans träden alldeles för nära alldeles för länge och jag är så där känslig så jag riskerar ingenting.
    Om din BM klarar av det så är det väl inga problem?
    Bara för att jag är så extrem känslig betyder ju inte det att din BM är det, alla är ju olika när det gäller allergier, precis som med andra sjukdomar.
  • Sebastiána
    prinsessanogrodan skrev 2011-02-26 10:54:26 följande:
    Alla är ju olika, jag är allergisk mot björkar även efter blomningstiden
    Jag kan vara ute i skogen på sommaren (som en skogspromenad) men om man drar in björkar eller har dom vid ingången så kommer dom satans träden alldeles för nära alldeles för länge och jag är så där känslig så jag riskerar ingenting.
    Om din BM klarar av det så är det väl inga problem?
    Bara för att jag är så extrem känslig betyder ju inte det att din BM är det, alla är ju olika när det gäller allergier, precis som med andra sjukdomar.
    Usch. Jag hoppas verkligen att de som är allergiska tänker på att meddela det när de anmäler sig så att vi kan anpassa oss efter det!
  • prinsessanogrodan
    Sebastiána skrev 2011-02-26 18:26:10 följande:
    Usch. Jag hoppas verkligen att de som är allergiska tänker på att meddela det när de anmäler sig så att vi kan anpassa oss efter det!
    Det är ganska ovanligt att reagera på björkar (och andra träd) efter blomningen så det går säkert bra. Och rent generellt med allergier och om man tex är vegetarian eller liknande så har man ett eget ansvar att säga till och påminna brudparet tycker jag. Jag förväntar mig inte att folk ska kunna hålla reda på allt jag är allergisk mot eller vad jag kan äta eller inte äta eller vilka växter,träd och blommor jag klarar av. Folk brukar ju säga till/påminna om sånt där dom svarar ja till inbjudan. Och som sagt, man har ett eget ansvar. Jag har fått astmanafall av mat på ett dop en gång, jag skyllde definitivt INTE detta på någon annan än mig själv, det var jag som gjorde misstaget att bara hugga in utan att fråga exakt vad det var för ingredienser. Men det stackars värdparet fick dåligt samvete och den episoden skrämde upp hela bekantskapskretsen så nu vågar dom knappt bjuda oss på nåt
Svar på tråden Är björkarna gröna i slutet av juli?