• Sebastiána

Diamantkvalitet?

Jag var och tittade på ringar igår. Tjejen i affären frågade vilken diamantkvalitet jag ville ha. Ingen aning. Jag kan ingenting om diamanter. Vilken är bäst (bäst kvalitet till rimligt pris=? Jag är inte säker på att jag minns korrekt vilka två sorter de hade. Jag tror att det var W/si och W/vs. Jag vill ha en sten som ser fin ut och som gnistrar mycket. Det kommer att bli 0,20 eller 0,15 carat.

• Svar på tråden Diamantkvalitet?
  • snartfru

En lista över vad de olika beteckningarna betyder:

De som de erbjöd kunde alltså ha mindre fel men inget direkt märkbart för blotta ögat. Brukar vara standard.

FL             Flawless

IF             Intrenally flawless

VVS1-2      Very very small inclusions

VS            Very small inclusions

SI1-2        Small inclusions

P1            Pique' 1

P2            Pique' 2

P3            Pique' 3

• Sebastiána

Det funkar kanske med W/SI om jag inte har större sten än 0,20 carat?

• snartfru

Det funkar absolut, ingen kommer att märka minsta lilla brist på stenen om man inte står med ett mikroskop.

• Etheleglin
    Sebastiána skrev 2011-02-25 20:04:53 följande:
    Det funkar kanske med W/SI om jag inte har större sten än 0,20 carat?
    Det funkar verkligen. Jag kan inte se skillnad på min 0,50 W/SI och min 0,60 TW/VVS.

Vilken färg på guldet i ringen kommer du ha? För har du gult/rött guld så kan man lätt dra ner ganska mycket på färgen utan att det blir lika tydligt som om de sitter i vitt guld/platina.
  • Sebastiána
    Etheleglin skrev 2011-02-25 20:50:09 följande:
    Det funkar verkligen. Jag kan inte se skillnad på min 0,50 W/SI och min 0,60 TW/VVS.

Vilken färg på guldet i ringen kommer du ha? För har du gult/rött guld så kan man lätt dra ner ganska mycket på färgen utan att det blir lika tydligt som om de sitter i vitt guld/platina.
    Det blir en rödguldsring.

Jag tror knappast att någon kommer att kolla på diamanten med lupp dessutom kan det bli så att jag bestämmer mig för en 0,15 caratssten.
  • Etheleglin
    Sebastiána skrev 2011-02-25 21:00:22 följande:
    Det blir en rödguldsring.

Jag tror knappast att någon kommer att kolla på diamanten med lupp dessutom kan det bli så att jag bestämmer mig för en 0,15 caratssten.
    Nej, men precis det jag menar. Så om du vill kan du säkert välja en något gulare färg än Wesselton, det blir lite billigare och kommer inte heller att synas.
  • Aleta

De som börjar på P kan ha "fel" som är synliga med blotta ögat, allt över det tycker jag är OK.

Svar på tråden Diamantkvalitet?