• Emmilie87

Tips på dekoration, tack! :)

Jag behöver hjälp med dukningen.

Så här ser det ut hittills: (klicka på länkarna för att se hur de ser ut)

*Vit duk

*Brun löpare

*Bruna servetter med guldtryck
     http://kortdesign.se/default.aspx?page=0&action=Enlarge&command=1053 

*Ivoryfärgade placeringskort med guldhjärtan
    http://www.myheart.se/749-placeringskort-ivory-med-hjarta.html

*Små organzaknyten i mörk guld som är knytna med vita satinband
    http://www.myheart.se/341-tyllpase-guld.html

*Vaser med ett vitt satinband med guldkanter runt om. I vasen kommer det vara vita rosor med brudslöja.

*Små ljuslyktor, genomskinliga, med guldtryck
    http://indiska.com/system/search/product.asp?id=4100&c=115&page=1&rnum=1 

Men jag vill ha något som kan vara utspritt på löparen, t.ex snäckor eller nåt. Jag behöver även hjälp med vilken färg det ska vara. Vi gifter oss i juli, så det får inte bli för mörk dukning.

Hoppas att nån har nåt bra tips! :)

• Svar på tråden Tips på dekoration, tack! :)
  • queenelin

Så fint du har tänkt!

Jag älskar att sprida ut saker på bordet!

Antingen, tänker jag, sprider du ut t.ex. små "bitar" av brudslöjan. Om du klipper ned den så att det blir små kvistar. Eller så kan du sprida ut något ätbart, typ vita mintpasteller, det är fint med något som går att äta, tycker jag och mint är fräscht efter maten. Paljetter som matchar dukningen är alltid fint! Och glittrar fint mot levande ljus. Snäckor är fint, fast jag tycker att din dukning inte känns så marin i övrigt, mer varm och orientalisk. Kanske stjärnanis? Fast det kanske blir höstigt, när jag tänker efter. Om jag får go crazy, vore det jättefint med limegröna inslag till dina bruna färger, typ sprida ut limefrukter, eller lägga dem i små pyramider, fast det kanske inte funkar till dina rosor, kom jag på, de är mer stilfulla än orientaliska... Allt man sprider ut blir fint! Jag spred ut engelsk kofekt på ett event för jobbet en gång, med avklippta blommor från några krukor begonia från Ica och blockljus från ÖB. Jag fick hur mycket komplimanger som helst...

På våra bord (höstbröllop) kommer jag att ha höstlöv, några blommor (typ blombuketter från storköpen som jag klipper ner) i någon höstig färg och japanska origamitranor, som min syster viker (1000 stycken betyder lycka, vi får dem i bröllopsgåva från henne), också i höstfärger.

För att återgå till dig...
    Om du inte kommer på något fantastiskt fantasifull så tycker jag absolut att det räcker med paljetter  i någon fin färg (kanske någon avvikande, det gör ju inget om allt annat går i samma färger), typ limegrönt eller cerice eller turkost.

Lycka till! Och tala gärna om vad du kommer på! Jag älskar att se hur andra tänker och väljer!
  • Emmilie87

Oj tack för det långa inlägget och de fina idéerna!!

När du säger det så är det nog en orientalisk stil, iaf lite grann.

Jag har tänkt på det där med limegrönt eller turkost. Men nånstans har jag hört att tre är ett gyllene tal, speciellt i färgkombinationer. Så jag är jätterädd att dukningen ska se för rörig ut med nån mer färg. Men jag kanske har fel?

Jag gillade speciellt dina idéer med brudslöjan och godiset. Det känns som att brudslöjan är det billigare alternativet. Jag hade ju tänkt ha brudslöja i vaserna på bordet. Men vad tror du om att bara ha brudslöja i buketterna på honnörsbordet, och sen istället sprida ut slöjor på borden (så som du menade)? På så sätt utmärker sig honnörsbuketterna ifrån övriga buketter samtidigt som brudslöjan återkopplas mellan honnörsbordet och övriga bord. Hoppas du förstår hur jag tänker! :P

Jättekul att bolla idéer med nån som har fantasi! ;)

Om jag hade ett höstbröllop skulle jag också ha så som du har tänkt dig! Det kommer bli jättefint tror jag ;)
    Vilket datum gifter ni er?

• baby74

Ja, ni har verkligen en jättefin dukningsplan!!
    Jag tror också att limegrönt eller mintgrönt, i alla fall någon ljusare ton av grönt skulle vara jättefint!
    Jag tror inte att du behöver oroa dig att det är en färg för mycket, snarare att det gör att det känns lite mer lättsamt .

Vi gifter oss i juni och har inte riktigt kommit fram till vad vi vill ha förutom:
    *Vita dukar
    * Göra placeringskort som vi hänger på ett hjärta i silvertråd med en pärla på (röd tror jag) som vi gör själva. Vi hänger sedan hjärtat på vinglaset.
    *Vita och antagligen röda blommor, kanske rosor? samt murgröna eller liknande på bordet.
    *Vi vill ha ett hjärta i grönt, kanske med blommor på bakom oss.
    *Något utspritt på bordet, men jag vet inte vad det kan vara..

Resten har vi inte kommit fram till än.

Lycka till!

• Emmilie87

Tack tack :)

Men var skulle jag kunna få in t.ex den limegröna? Känns svårt. Jag är så "insnöad" så jaghar svårt att se hur det kommer se ut. Tänker om man ska få in det gröna på det som ska spridas ut, men vad finns det som är limegrönt? :S

Ville också ha ett sånt där hjärta bakom oss men vi har en ridå bakom oss så det går inte fästa. (vi sitter framför en scen som inte ska användas).

Istället ska vi ha den här banderollen bakom oss:
    http://kortdesign.se/default.aspx?page=0&action=Enlarge&command=1076 

• Lindahl

Vi hade bl a små näverbollar (köpta på Ikea) som vi spraymålade och la ut på löparna på borden. Väldigt dekorativt och fyllde ut borden superbra utan att vara i vägen,,,

• Emmilie87
    Lindahl skrev 2011-02-27 08:56:37 följande:
    Vi hade bl a små näverbollar (köpta på Ikea) som vi spraymålade och la ut på löparna på borden. Väldigt dekorativt och fyllde ut borden superbra utan att vara i vägen,,,
    Va smart!

Du har ingen bild? :)

Vad sprayade ni med för färg?
  • Lindahl
    Emmilie87 skrev 2011-02-27 08:58:17 följande:
    Va smart!

Du har ingen bild? :)

Vad sprayade ni med för färg?
    Köpte sprayfärg på Bauhaus, blev kanonbra.. Har bilder i mobilen, ska försöka lägga över dom i datorn under kvällen. Men det blev verkligen snyggt då bollarna var i två olika storlekar så vi gjorde dom största silverfärgade och dom som var storleken mindre mattsvarta...
    Såg nu hemma hos min mamma att hon köpt ännu mindre bollar och har som dekoration i en stor skål...jättefestligt!!!!
  • A loves A
    Emmilie87 skrev 2011-02-27 08:48:28 följande:
    Tack tack :)

Men var skulle jag kunna få in t.ex den limegröna? Känns svårt. Jag är så "insnöad" så jaghar svårt att se hur det kommer se ut. Tänker om man ska få in det gröna på det som ska spridas ut, men vad finns det som är limegrönt? :S

Ville också ha ett sånt där hjärta bakom oss men vi har en ridå bakom oss så det går inte fästa. (vi sitter framför en scen som inte ska användas).

Istället ska vi ha den här banderollen bakom oss:
    kortdesign.se/default.aspx?page=0&action=Enla... 
    Som queenielin skrev - limefrukter! Snyggt och luktar gott!
    Jag har tänkt att ha det, både hela och delade utlagda på bordet tillsammans med cerise rosenblad!

Det finns ju rosor som går åt det limegröna hållet, fint att bara sprida ut lite blad på borden. Eller andra limegröna blommor.

Limegröna flytljus i glas.
    Eller diamanter i akryl, de finns väl i de flesta färger.
  • Emmilie87

Jag tvivlar fortfarande. Det känns som att limefrukterna inte hör till dukningen...eller va man ska säga. Vill att det ska vara återkommande färger vilket den gröna inte är.

Vad tror ni om vita rosenblad utspridda på bordet? Blir det för mkt vitt? (Vitt=underduk, blommor, porslin, rosetter kring organzapåsarna och vaser).

Tack för all hjälp jag får! :)

Svar på tråden Tips på dekoration, tack! :)