• Gottblåbär

Sälja ringen som jag ärvt?

Jag fick en ring i studenpresent av min mormor som var hennes mammas. Den är värd rätt mycket pengar. Men de är en JÄTTE sten, (jag tycker jag fastnar i den överallt) i en färg som jag inte ens gillar, i guld som jag aldrig använder.
    Ringen ligger i mitt smyckesskrin och används näst in till aldrig.

Va skulle ni gjort, tagit pengarna för ringen för att lägga på en vigselring som man har på sig varje dag eller ha kvar ringen bara för att?

• Svar på tråden Sälja ringen som jag ärvt?
  • Emmilie87

Jag skulle nog ha kvar ringen, trots att den inte används, bara för att den har gått i släkten. Jag skulle nog få dåligt samvete annars :p

Men man gör ju som man vill ;)

• snartfru

Det beror på hur du känner det. Om den har en sentimentalt värde ska du inte göra dig av med den. Men Om du å andra sidan inte tycker om den som det är kanske smälta ner och göra om till ett annat smycke. Men om det är någon annan i släkten som har ett starkt band till ringen, kolla med dem först för att inte såra någon. Annars om det känns rätt, sälj och köp en ring som du älskar.

• 11juni2011

Är stenen äkta? Lämnar man in den tex till en guldsmed och stenen inte är äkta så får du ju bara guldvärdet på ringen, typ 180 kr/gram för 18 k. Och de flesta ringarna väger inte så många gram så det handlar oftast inte om så mycket pengar. Men är stenen äkta eller den är unik på något sätt som tilltalar en samlare tex så kan du ju i och för sig få en del betalt.

Men iaf, är ringen inte värd så mycket pengar hade jag iaf behållt den. Men gör det en betydande skillnad i pengar som du kan lägga på vigselringen så hade jag sålt den. Fast å andra sidan är det ju alltid onödigt att ha "pengar" (dvs oanvänt guld) liggandes i byrålådan.

• SoonToBeMrsA

Tycker du ska behålla ringen. Pengar kommer och går. Har egen erfarenhet av detta då jag fått en ring av min mamma inför mitt kommande bröllop. Denna ring fick min mamma av sin mamma inför hennes bröllop. Och min mormor fick den av sin mamma på hennes bröllopsdag!!! Om ni hänger med.. haha
    För mig väger det personliga värdet mer än själva ringens värde..

• Loche

Behåll den!! En vacker dag kanske du vill ge den vidare till din dotter?

• JT2010

Jag skulle nog prata med min mamma för att se vad hon tror att min mormor skulle tycka om att sälja den. Kanske inte så lätt att gå direkt till mormorn och prata om det. Men samtidigt är det ju ditt beslut, ska ju inte spela någon roll vad någon annan tycker eftersom den är din. Så om du inte vet att någon annan skulle vilja ha den tycker jag att du kan sälja den..

• JT2010

Jag tycker att det är tråkigt att det förväntas av en att man ska behålla allt man får även om det är en ring som flera ägt. Är det känsligt med att göra sig av med den vill jag hellre att de ska låta bli att ge det till mig...

• fialia

Skulle aldrig sälja en sådan ring. Men för mig har arvesaker väldigt stort affektionsvärde.....

• Dejli

Jag hade inte sålt den... visst, har den inget affektionsvärde och det inte finns någon annan i släkten som bryr sig så kanske det kvittar... men jag tycker "vår" generation är så duktiga som det är på att göra sig av med sin historia, så jag hade aldrig gjort mig av med sådana saker. Vi kommer ju i många fall varken ha möbler eller foton att lämna till eftervärlden (IKEA och digitalt är inte vidare framtidssäkrat) så som tidigare generationer har haft, så jag tycker det är lite sorgligt att folk tänker kortsiktigt när det gäller gamla släktklenoder (nu syftar jag inte enbart på TS utan helt generellt).

• förlovadflicka

Skulle aldrig gjort mig av med något sådant. :) 

• Anna89

Jag skulle aldrig någonsin sälja den, än hur mycket den skulle vara värd.

• Sebastiána
    Gottblåbär skrev 2011-02-23 20:50:18 följande:
    Jag fick en ring i studenpresent av min mormor som var hennes mammas. Den är värd rätt mycket pengar. Men de är en JÄTTE sten, (jag tycker jag fastnar i den överallt) i en färg som jag inte ens gillar, i guld som jag aldrig använder.
    Ringen ligger i mitt smyckesskrin och används näst in till aldrig.

Va skulle ni gjort, tagit pengarna för ringen för att lägga på en vigselring som man har på sig varje dag eller ha kvar ringen bara för att?
    Jag skulle inte sälja den. Jag skulle haft den i en kedja runt halsen, gjort om den till något annat eller lämnat in den för att göra om den till vigselring.
Svar på tråden Sälja ringen som jag ärvt?