• Tjockan

    Måste man ha tärna och marsalk?

    Vi är ett "äldre" par som ska gifta oss, har två barn. Känns lite som om hela "kittet" blir lite för mycket. Vad tycker ni, måste man ha tärna och marsalk?

  • Svar på tråden Måste man ha tärna och marsalk?
  • queenelin

    Hej Tjockan (fantastiskt namn, förresten!)!

    Jag och min blivande disktuterade detta ingående, innan vi bestämde oss.
    Vi vill ha ett bröllop med vänner och bekanta, ganska mycket folk, men inte så stort i arrangemanget, om du förstår vad jag menar. Inget jätte-brudfölje, ingen prinsessklänning (jag har en kort, vit, jättefin) och strasstiaror, men ändå ett klassiskt och fint borgerligt bröllop (utomhus med fest inomhus).
    Min syster vill väldigt gärna vara tärna. Sedan har jag en vuxen bror och en systerdotter som har bott hos mina föräldrar sedan hon var ett år och som jag ser mer som en syster än som en systerdotter som är 14 år. Min M2B har en bror.

    Ska min syster och systerdotter vara tärna och M2Bs bror marsalk så måste ju även min bror vara marsalk, vi kan ju inte lämna ett syskon utanför. Dessutom har jag två väninnor som står mig extremt nära.

    Först tänkte vi att vi struntar helt i marsalk och tärnor men bestämde till slut såhär: M2Bs bror är marsalk, med den enda uppgiften att hålla i våra ringar. Min syster är tärna med den enda uppgiften att hålla min bukett. De kommer att stå framme vid vigeslplatsen redan från början. Min systerdotter ska få någon viktig uppgift, typ servera brudskålen. Förhoppningsvis kommer jag att få henne att känna sig viktig och speciell ändå, även fast hon inte är tärna i den bemärkelsen. Jag tror faktiskt inte att min bror bryr sig så mycket om han hade varit marsalk eller inte, det är mest jag som skulle tycka det kändes konstigt om alla syskon var brudfölje och inte han.

    Så, svaret på din fråga, blir alltså: Nej, jag tycker inte att man behöver marsalk och tärna, man gör precis som man vill och som passar en själv.

  • snartfru

    Det är helt valfritt och många väljer bort det. Idag är det många som experimenterar överhuvudtaget med det traditionella brudföljet så gör det som känns rätt för er.

Svar på tråden Måste man ha tärna och marsalk?