• 2010 2010
    Äldre 21 Feb 12:25
    2700 visningar
    19 svar
    19
    2700

    Romantiska storstäder?

    Hej!

    Jag och min blivande har börjat fundera på bröllopsresa, det blir en weekend i någon storstad. Vilken vet vi dock inte, min blivande är inne på venedig men jag skulle vilja ha lite tips på fler storstäder!

    Så vad har ni att rekomendera?

  • Svar på tråden Romantiska storstäder?
  • Äldre 21 Feb 12:31
    #1

    När jag bodde i Paris så blev jag förälskad efter en sekund ;) Många säger att det är dyra restauranter men jag vet ett ställe mitt i smeten, mer i centrumär svårt att komma, där maten var gudomlig - utmräkt service... dvs första klassigt! Men priset var bättre än i Sverige och man fick mer mat :)

    Så att säga att restaurantbesök är dyrare än i Sverige är lite fel. Naturligtvis beror det på plånboken man har men ett öppet jämförande så är det min åsikt :)

    London....njaej. Inte romantiskt skulle jag säga. Måste nog fundera över London.

  • Junibr­ud
    Äldre 21 Feb 12:37
    #2

    Paris, Prag, Vienna, Venedig, Kyoto =)

  • Äldre 21 Feb 12:40
    #3

    Bruges, Belgien, kallas för norra Europas Venedig. Har kanaler på samma vis och helt fantastisk mat.

    Paris, Frankrike, mer klassiskt än så blir det väl inte.

    Edinburgh, UK, fantastisk miljö, härliga pubar.

    Dublin, Irland, likt Edinburgh men ändå inte. Också fantastiska pubar men ganska kliché i innerstaden.

    Prag, Tjeckien, billig god öl, trevliga hotell, mycket svenskförankrad historia.

    London, UK, fullt med sevärdigheter och museum.

    Jag kan fortsätta hur länge som helst... men vart ni ska åka beror ju lite på vad ni gillar att göra på resor, vart ni har varit tidigare osv. 

  • Äldre 21 Feb 12:40
    #4
    Junibrud skrev 2011-02-21 12:37:40 följande:
    Paris, Prag, Vienna, Venedig, Kyoto =)
    Vienna heter Wien på svenska.
  • 2010 2010
    Äldre 21 Feb 12:49
    #5

    Oj vad förslag!

    Vi har inte vart i någon storstad, har varit i turkiet, grekland och bulgarien.

    Vi vill strosa, njuta av varandras sällskap och att ha varandra för oss själva (har 3  barn)  och äta gott.

  • Junibr­ud
    Äldre 21 Feb 12:49
    #6
    Etheleglin skrev 2011-02-21 12:40:57 följande:
    Vienna heter Wien på svenska.
    Tack! Blir svårt med sju språk ibland Glad
    Blandar ihop hela tiden =S 
     
  • Äldre 21 Feb 12:57
    #7
    2010 2010 skrev 2011-02-21 12:49:04 följande:
    Oj vad förslag!

    Vi har inte vart i någon storstad, har varit i turkiet, grekland och bulgarien.

    Vi vill strosa, njuta av varandras sällskap och att ha varandra för oss själva (har 3  barn)  och äta gott.
    Det kan man göra i stort sett alla städer. Vilken typ av miljö tänker ni er?

    Berlin har massor att erbjuda också, Rom eller Athen annars. 
  • N blir B
    Äldre 21 Feb 12:59
    #8

    Krakow i Polen är heeeeelt fantastiskt. Romantiskt, mycket att se samt billigt.

  • Oberon
    Äldre 21 Feb 13:13
    #9

    Rom eller Milano måste jag nog säga, Milano kanske om ni ska vara lite längre så ni kan kombinera med att åka upp till sjöarna i norr?

  • 2010 2010
    Äldre 21 Feb 13:16
    #10

    Blir ons till söndagsom längst men troligtvis tor-sön.

  • SposaR­oma
    Äldre 21 Feb 14:13
    #11

    Rom. Absolut Rom.
    Det finns så mycket mer än bara klassiska turistfällor överallt. Säger turistguiden som kanske är lite partisk, men på riktigt.

    Italien är svårsmält tycker jag ändå, med maten och naturen. Ni kan ju även ta in på Agriturismo (en typ av bed & breakfast) i princip vart som helst, inte bara Toscana. Puglia i södra Italien, Le Marche på östkusen är uuuuurfint.

    Men Grekland är också fantastiskt, du kan åka till Aten men bo på Glyfada, 30 min med spårvagn in tll Aten men massa fina (billiga) 4-5 stjärniga hotell precis vid havet.

    Gillar ni kyla så tycker jag Nordnorge eller Island borde hamna på listan. :) 

  • Ciccci
    Äldre 26 Mar 07:20
    #12

    PRAG!

    har hört att Prag ska vara perfekt att strosa runt i o vara nykär.. :P
    Mycket att se o relativt billigt..

    Vi kommer åka på en mini-bröllopsresa dit efter bröllopet..
    Åker tisdag morgon o kommer hem natten mellan fredag-lördag! =)

    Kan tillägga att vi betala kanske 6500kr för ALLT! Flyg o hotell..
    Flyget var dyrast eftersom vi bokade det via en resenyrå.. 4000kr för oss båda t&r...

  • SposaR­oma
    Äldre 26 Mar 22:49
    #13
    SposaRoma skrev 2011-02-21 14:13:21 följande:
    Rom. Absolut Rom.
    Det finns så mycket mer än bara klassiska turistfällor överallt. Säger turistguiden som kanske är lite partisk, men på riktigt.

    Italien är svårsmält tycker jag ändå, med maten och naturen. Ni kan ju även ta in på Agriturismo (en typ av bed & breakfast) i princip vart som helst, inte bara Toscana. Puglia i södra Italien, Le Marche på östkusen är uuuuurfint.

    Men Grekland är också fantastiskt, du kan åka till Aten men bo på Glyfada, 30 min med spårvagn in tll Aten men massa fina (billiga) 4-5 stjärniga hotell precis vid havet.

    Gillar ni kyla så tycker jag Nordnorge eller Island borde hamna på listan. :) 
    .........svårSLAGET menade jag ju. Såklart.
  • Millem­oj
    Äldre 26 Mar 22:53
    #14

    Måste hålla med ovanstående talare - Rom är fantastiskt!!!!

    Tröttnar aldrig på Rom - det är verkligen den eviga staden!

  • Äldre 26 Mar 22:55
    #15

    Budapest, Warszawa, Vilnius, Krakow, Istanbul.

  • SposaR­oma
    Äldre 27 Mar 20:26
    #16

    Kommer ni till Rom har ni redan en guide ledig. Flört

  • Aniara­4
    Äldre 27 Mar 20:31
    #17

    Jag har lobbat för Barcelona här hemma, jag har aldrig varit där men skulle otroligt gärna vilja se det. Men nu blir det nog en långresa direkt istället för en minimoon först.

  • Äldre 27 Mar 20:35
    #18

    Nu kommer fröken negativ!
    Min åsikt om Venedig är att det var otroligt överskattat. Smutsigt, jättedyrt och inte alls romantiskt! Dessutom är det inte speciellt barnvänligt.
    Jag blev jättebesviken när vi kom dit, så vi blev bara kvar i en dag, sen åkte vi till Milano.

    Skulle jag rekommendera något för er del: Rom/Paris= Hur mysigt som helst, dock lite dyrare. Prag= Nästan i klass som Rom/paris, men mycket billigare!

    Nu kan det ju såklart vara så att folk har en helt annan uppfattning om Venedig, så lyssna inte bara på mig!

  • nsdtr
    Äldre 27 Mar 21:43
    #19

    Vi ska åka till Paris i 4 nätter,,Paris är ju kärlekens stad, mysiga latinkvarteren, underbara båtturer på floden, de vackra kyrkorna m.m

Svar på tråden Romantiska storstäder?