• Dazzle

Öppningsbar ring?

Hej

Idag på smyckesaffären visade en handlare oss en ring som var öppningsbar. Märket var Nordiska GAB och den vi kollade på var i rött guld och det syntes inte på handlängds avstånd att den gick öppna någonstans. Tanken med detta var att min sambo som har stora knogar ska kunna knäppa på och av sin ring på ett smidigt sätt. Fördelen är oxå att istället för att ta en ring som går över knogarna (stl 58) och blir för stor där inne (stl 54/55).

Är det någon som har erfarenhet av märket alt. denna typ av ring? Eller någon annan lösning på "problemet"? 

/En som längtar efter ring på fingret...  

• Svar på tråden Öppningsbar ring?
  • Sebastiána

Det låter smidigt, har aldrig hört talas om det innsn.

• CeciliaA

Oj vad smart, har du en bild på detta? Länk till hemsida?

• Dazzle

Hej igen

Jag vet inte om detta var de vi visades men den såg ut ungefär såhär fast jag tyckte inte skarven syntes så mycket, kanske beror det på att bilden på länken är så uppförstorad?

http://www.vigselring.nu/reumatiker/index.html

butiken sa märket var nordiska gab, å jag hittar ett pdfdokument på nätet som nämner ringarna och det märket men hittar ingen hemsida för just dem.

• prinsessanogrodan

I senaste nr av Bröllopsguiden står det att VJ since 1890 ska ha öppningsbara ringar men hittar inget sånt på hemsidan men man kan ju ringa och fråga, de har kontaktuppgifter:

Adress huvudkontoret:
    VJ Since 1890
    Box 4070
    SE-102 62 Stockholm
    Tel: +46 – (0) 8 – 720 09 20
    Fax: +46 – (0) 8 – 720 09 30
    E-post: info@guldinvest.se

Kontakt marknadschef:
    Anna Molin
    Tel: +4670 375 70 80

• Sebastiána
    Dazzle skrev 2011-02-20 11:44:29 följande:
    Hej igen

Jag vet inte om detta var de vi visades men den såg ut ungefär såhär fast jag tyckte inte skarven syntes så mycket, kanske beror det på att bilden på länken är så uppförstorad?

www.vigselring.nu/reumatiker/index.html

butiken sa märket var nordiska gab, å jag hittar ett pdfdokument på nätet som nämner ringarna och det märket men hittar ingen hemsida för just dem.
    Om skarvarna kommer mellan fingrarna syns de ju inte
  • Lady o Lufsen

Det är ju en bra lösning på problemet
    Nu är inte detta istället för en öppningsbar ring men: det finns guldsmedsmästare som gör ringar för reumatiker (som oftast har mycket större knogar än vad en ring behöver vara nere på fingret) och dom är lite rektangulära istället för runda. Då "vrider" man ringen så att den går över knogen och sedan "vrider upp" ringen så att den sitter på plats...mycket svårt att beskriva i skrift märker jag! :)

Själv får jag vara utan min vigselring hela vinterhalvåret...mina fingrar krymper så pass mycket i kylan, jag smörjer in mig ofta så min ring riskerar att ramla av...

Lycka till/Lady

• Dazzle

Jag har aldrig tänkt på hur många det är som "får gå" utan sin ring vissa delar av året, vissa på sommaren och vissa på vintern, men nu när jag sökt massor på nätet på det här med de öppningsbara ringarna så stöter jag på massor som har det så.

TAck prinsessanogrodan för din kontaktinfo, jag misstänker att det är det företaget som gör dessa ringar då Nordiska gab ägs av guldinvest dit mailadressen gick... Dock ringde guldsmeden igår och sa att de bara gör ringar i varannan omkretsstorlek alltså, 54, 56, 58. Så svårt å välja storlek när man inte kan prova den dock. Min sambo provade 54 och den passade men var lite tight, man vill väl ändå den ska gå snurra lite, men frågan är om 56 är för stort?

Den andra ringen som inte var öppningsbar ska jag fråga efter så jag får se, svårt å förstå i text =).

• Dazzle

Ska bara säga att vi köpte en flack modern öppningsbar ring som vi är jättenöjda med, särskilt guldfärgen är grymt snygg å så mycket snyggare än min ring faktiskt..

Svar på tråden Öppningsbar ring?