• 2010 2010

    Några mer som funderar på att ta ett nybildat efternamn?

    Ja finns det fler som funderar på det?

    Jag är lite i valet och kvalet. Har ett lite ovanligare namn, inget son namn.  Jag Heter Andrén och han har ett sonnamn. Jag vill inte ta hans istället för mitt, han vill inte ta mitt. Han vill helst bilda ett nytt, medan jag svävar mellan att det skulle vara kul med ett nytt och att det blir konstigt att bara ta ett namn.
    så jag är ganska villrådig ang detta och vill ju dessutom att vi ska ha samma efternamn.

    Hur ska man göra?

  • Svar på tråden Några mer som funderar på att ta ett nybildat efternamn?
  • Lumys

    Vi vill också ta ett helt nytt efternamn tänkte vi. Mest för att vi båda har tråkiga, jättevanliga -son namn och båda vägrar att byta till den andres vi funderade lite på att ha våra egna kvar men vill att det ska vara mer som att vi är en familj och därför ha samma efternam..så resonerar vi, dessutom känns det lättare att ge framtida barn namn då utan att tvista om vems efternamn de ska ta. Kommer kännas jättepirrigt att byta, men vi har tänkt att min man2be ska byta nu först och sen byter jag gratis efter vigseln till hans, alltså vårt nya.

    Vet inte riktigt hur folk kommer ta det, men försöker att inte oroa mig, det är ju ändå vi som ska var nöjda.

  • Anna89

    Vi är också i valet och kvalet, funderar på att ta ett nytt.. men lite svårt? Ska man bara hitta på något?


    Någon som vet vad det kostar att byta?

  • loluna

    Vi har bytt. (eller tja, sambon har, sedan tar även jag det nya namnet)
    Det kostade honom 1800kr och oss en massa diskussioner. Det är riktigt svårt att hitta ett efternamn och ännu svårare att få det godkänt (det får inte finnas någon som redan heter så eller ens i närheten). Men vi fick igenom vårt 6:e förslag :)
    Var beredd på att det TAR TID.
    När man väl har betalat in så har man obegränsat antal försök att hitta nytt efternamn om inte förslagen godkäns.
    Lycka till!

  • 2010 2010

    Jag funderar mycket på att om man tar ett nytt namn så blir det som om man måste redogöra för alla varför. Varför valde ni just det namnet och då känns det som om man verkligen måste hitta något riktigt speciellt så att man kan ha ett bra svar på frågan. Eller räcker det med att man tyckte det var fint?
    Sedan vill man ju inte att det ska bli alldeles för töntigt heller.  De namnen man har nu har man ju ändå "ärft". Men man ska kanske bara skita i folks åsikter och tyckanden..

    Var det 6 namnförslaget eller var det 6:e omgången ni skickade in? För man får väl skcika 3 förslag åt gången?

  • loluna
    2010 2010 skrev 2011-02-17 19:42:17 följande:
    Jag funderar mycket på att om man tar ett nytt namn så blir det som om man måste redogöra för alla varför. Varför valde ni just det namnet och då känns det som om man verkligen måste hitta något riktigt speciellt så att man kan ha ett bra svar på frågan. Eller räcker det med att man tyckte det var fint?
    Sedan vill man ju inte att det ska bli alldeles för töntigt heller.  De namnen man har nu har man ju ändå "ärft". Men man ska kanske bara skita i folks åsikter och tyckanden..

    Var det 6 namnförslaget eller var det 6:e omgången ni skickade in? För man får väl skcika 3 förslag åt gången?
    nej, 6:e namnförslaget, men dot tog närmare ett halvår att få igenom det...
    och visst har man ärvt efternamnet, men det har man ju inte bett om, eller hur?
    Det räcker att det är fint, ingen annan ska behöva lägga sig i varför. Varför tycker du om våfflor men inte jag? Det är ju på samma nivå! =)
    Hos oss var det ingen som frågade varför, utan tyckte också att det var fint...
  • c4trin

    Får man pengarna tillbaka om inte det man föreslår går igenom?
    Vi funderar på ett nybildat, men om inte de namnet går igenom så tar vi hans. Hoppas de blir godkänt nu!

  • loluna
    c4trin skrev 2011-02-19 16:58:30 följande:
    Får man pengarna tillbaka om inte det man föreslår går igenom?
    Vi funderar på ett nybildat, men om inte de namnet går igenom så tar vi hans. Hoppas de blir godkänt nu!
    nej, det får man inte. Men man får försöka gratis igen :)
  • sandis1977

    Jag har köpt mitt efternamn och nu ska vi välja mitt, men jag upplevde det varken som att det tog lång tid eller att det aldrig skulle bli godkänt, väljer man inte ett väldigt märkligt namn så ska det inte vara några problem.
    Jag valde att sätta ihop olika förslag som fanns för de tre första bokstäverna och sen vad som var föreslaget till sista delen, valde tre till och detta var alltså inga problem.

    Lycka till! 

  • SysterAnna

    vi ska ansöka om nybildat efternamn (eller min m2b skall söka, går det igenom tar jag det vid vigeln). Är en kombination av våra två efternamn.

  • Mariabridetobe

    Vi har funderar på att ta ett släktnamn på min sida, men då det är längre tillbaka än de 4 generationer som krävs för att få ta det efternamnet får vi göra en ansökan om ett nytt namn (positiva är att ingen i sverige har kvar detta namn) vi håller tummarna att det ska gå vägen...

Svar på tråden Några mer som funderar på att ta ett nybildat efternamn?