Sofias ateljé har mönster på "mantel skuren över axlarna". Låt dig inte skrämmas av att hon gör medeltidsmönster, de är lite "hitte på" och just den manteln jag talar om har så vitt jag vet ingenting med medeltid att göra, oavsett vad beskrivningen säger.
Manteln sys i åtta våder och ligger bra över axlarna. Kan göras med eller utan huva.
Jag skulle sy den i något fint men tjockt ylletyg och fodra med satin, bara för att det är snyggt. Sammet är också fint men inte lika varmt som ylle. Dock blir en mantel med den mängden tyg i hyfsat varm oavsett material. Vill man ha foder för värmens skull får det väl bli...hm..., vet inte faktiskt. 
Man kan ha vilken sorts kantband som helst. Vävda band, band med metalltråd, "möbelbårder", päls, broderier, vad som helst som man tycker är snyggt.
Tänkte lägga upp en bild på en mantel jag sytt, men jag får det inte att fungera.
Man kan göra ärmöppningar i manteln om man vill, eller kanske göra en krage. Man kan ha spänne i halsen eller några knappar eller låta den hållas samman med någon typ av snodd. Det är en del av tjusningen med ett sånt här plagg som nästan inte finns längre: man kan göra precis som man vill.