• Gopplan

Fransktalande präst i Stockholm

Jag undrar om någon känner till en fransktalande präst eller pastor i Stockholmsområdet. Min fästman är fransk och talar ingen svenska alls eftersom vi bara har bott i Sverige sedan 3 januari så det vore så kul att hitta en präst som kan hålla vigseln på två språk, eller åtminstone säga några ord på franska. Fästmannen och den franska släkten skulle uppskatta det otroligt mycket.

• Svar på tråden Fransktalande präst i Stockholm
  • Duchess

Har ni kollat med församlingen där ni bokat vigseln? Annars har jag kanske ett tips, ska kolla upp det lite närmare bara... 

• Jeez

Maila Stockholmsstift (Svenska kyrkan) -jag vet att de har haft en lista på präster i stiftet som obehindrat talar andra språk än svenska och engelska!

Var bor ni? Kanske finns det närmare än ni tror? Dvs. gör som Duchess säger: hör med kyrkan där i vill gifta er om någon där faktiskt talar franska. Det är inte helt ovanligt.

• Gopplan
    Duchess skrev 2011-02-15 23:13:56 följande:
    Har ni kollat med församlingen där ni bokat vigseln? Annars har jag kanske ett tips, ska kolla upp det lite närmare bara... 
    Jag pratade med dem när jag bokade vigseln, men de skrattade och sa att det blev svårt, men att om prästen var snäll skulle han kanske kunna lära sig en mening utantill.
    Jeez skrev 2011-02-15 23:17:48 följande:

Maila Stockholmsstift (Svenska kyrkan) -jag vet att de har haft en lista på präster i stiftet som obehindrat talar andra språk än svenska och engelska!

Var bor ni? Kanske finns det närmare än ni tror? Dvs. gör som Duchess säger: hör med kyrkan där i vill gifta er om någon där faktiskt talar franska. Det är inte helt ovanligt.

Vi bor i Vallentuna. Tack för tipset, jag ska kontakta Stockholms stift.
  • Duchess

Kolla med stiftet. Jag tror att det kan bli enklare att hitta en präst på det sättet som kan tjänstgöra vid er vigsel. Det är ju inte självklart att en präst kan jobba i en annan församling hur som helst. 

Om du inte får nåt napp där så känner jag en präst i Vällingby församling som pratar franska. Skicka mig ett PM så kan du få hennes kontaktuppgifter :) 

• himeko81
    www.sundbyberg.se de hyr ut sina vigselförrättare och om jag inte minns helt galet pratade någon av dem franska. Man kan läsa om dem, sök på vigsel så borde du hitta. Det är iofs borgligt.
Svar på tråden Fransktalande präst i Stockholm