• EmmaHenke

Tips på billig förrätt till många....

Vi kommer att vara cirka 150 gäster på vårt bröllop och nu har vi bestämt oss för att göra förrätten själva. Har ni några bra tips på en god förrätt som är lätt att göra till många och som man helst kan göra dagen innan...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 09:26
    TACK snälla för alla tips !

• Svar på tråden Tips på billig förrätt till många....
  • jhi1111

Cheesecake, vet inte hur billigt det är men visst är det enkelt att gör det och man kan även göra de mer än en dag i förväg :)

• Precious Love

Pajer! Funkar även lika bra varma som kalla :)

Because love should be celebrated - 7 juli 2012
  • EmmaHenke

Puffar på denna igen . Helst något utan fisk eller skaldjur. Menar du cheesecake till förrätt ? Jag har bara ätit det till efterrätt...

• Jossis81

Vi ska ha västerbottenpaj med en kräfröra till. De som är veg. eller inte äter skaldjur får en kall sås.

• EmmaHenke
    Jossis81 skrev 2011-02-16 08:59:03 följande:
    Vi ska ha västerbottenpaj med en kräfröra till. De som är veg. eller inte äter skaldjur får en kall sås.
    Det är ju himla gott ! Tack för tipset !
  • Agape

Kanske toast, med röbetor, chevré, pinjenötter, honung och lite ruccola...

Röbetorna kan kokas, skalas och skivas i god tid innan. Sedan är det bara att lägga upp för servering!

• Kattpoet

Smördegsvåffla fylld med  västerbotten ost  och stekt purjo och med en gravad lax snurra på toppen och en click cremefraiche.

Vad du behöver är en drös  våffeljärn,  vi  lånade 10 sist, det räckte och färdigrullad  smördeg.  Varje  förätt är ett våffelhjärtan. Så  med de vi hade som gav 5 per våffeljärn blev det 50 förätter och det tog 5 min att  baka dem i våffeljärnet.

Jag har receptet någonstans, jag kan rota rätt på det senare idag. 

• EmmaHenke
    Kattpoet skrev 2011-02-16 09:56:42 följande:
    Smördegsvåffla fylld med  västerbotten ost  och stekt purjo och med en gravad lax snurra på toppen och en click cremefraiche.

Vad du behöver är en drös  våffeljärn,  vi  lånade 10 sist, det räckte och färdigrullad  smördeg.  Varje  förätt är ett våffelhjärtan. Så  med de vi hade som gav 5 per våffeljärn blev det 50 förätter och det tog 5 min att  baka dem i våffeljärnet.

Det lät jätte gott, du får gärna skicka mig receptet.
  • BrudiMaj2012
    Kattpoet skrev 2011-02-16 09:56:42 följande:

Åh, jag vill också ha det receptet :)
  • Chicita

Minismörgåstårtor...Du tar ut lagom stora rundlar med ett glas (vanligt vitt franskbröd funkar).
    Smöra 2 av 3
    Gör några fyllningar ex: mixa leverpastej, bostongurka och majonäs (prova dig fram för att få rätt smak)
    Använd 3 brödbitar med fyllning mellan för att få till små "torn"

Vispa grädde och blanda med majonäs (50/50), bred runt och ovanpå dom små bakelserna. Vill du stadga dom så sätt i en tandpetare eller nåt i mitten.
    När du brett lagret med majonäs på smörgåsbakelsen så krossar du ostbågar och rullar den i krosset.
    Om du vill så rullar du inte ovansidan utan bara sidorna på "tornet" och dekorerar ovansidan med något grönt eller ett par räkor.
    Håller sig i kylen 2-3 dagar utan problem 

Vi kallar dom för isbrytare eftersom jag brukar göra dom med ishavssallad och rökt skinka. 

När pappa (som inte ens kan koka makaroner *S*) gjorde dom här till sin sambo så trodde hon inte honom.
    Han fick lov att gå ut i köket och göra en medans hon tittade på. Hon var nämligen säker på att han köpt dom på någon restaurang Flört 

• Kattpoet

Om jag minns rätt eftersom jag inte hittar receptet.  För 8- 10 förätter, dvs två våfflpr så behövdes det  1dl smörfräst purjo, 2 dl riven ost eller phildelipha, blanda i ihop detta. 
    Gör en mall av   våffeljärnet,   och skär ut fyra degplattor.
    Bred lökröran ovan på  två av fyrkanterna  och sedan lägg den andre på,  in i våffeljärnet tills de är gyllene.  När den är klar gör du likadant med den andra. 
    Dela i  hjärtan och lägg en klick cremefaiche ovan på en bit en tunn skiva lax.

Om man nu skulle finna detta för dyrt kan man göra en vanlig  våffelsmet och sedan toppa ett våffelhjärta  med  cremefraiche och lax.

• themandys

Vi kommer att ha tomatbruchetta med mozzarella, basilika och italiensk kryddning. Jättegott och prisvärt! :)

• jhi1111
    jhi1111 skrev 2011-02-15 21:46:43 följande:
    Cheesecake, vet inte hur billigt det är men visst är det enkelt att gör det och man kan även göra de mer än en dag i förväg :)
    Ursäkta, lite trött haha. Trodde det var efterrätt du letade efter :p
  • Zelmah

finns ju västerbotten cheesecake har jag hört... tänk det med lite röd stenbitsrom o gräslök uppepå... mmm... mumma... en annan o lite mer annorlunda variant på pajen. men jag har aldrig ätit det, men det låter gott tycker jag.

• GnuGS

Om ni gifter er på sommaren föreslår jag gazpacho!

Det kan ni förbereda, och servera kallt. Relativt billigt och enkelt, och passar alla vegetarianer. För en lite lyxigare touch kan ni servera med en (grillad) räka för dem som äter det.

Det finns säkert mängder av bra recept om ni googla.

Andra soppor som kan funka och som jag tycker känns bröllopiga: jordärtskockssoppa, sparrissoppa, Crème Ninon (lyxig ärtsoppa).

Vi ska själva ha en svensk delikatesstallrik som förrätt, men jag skulle bra gärna vilja peta in en soppa till alla som andrarätt, om det bara funnes tid...och pengar..!

• JustMeAndMyLove

God förrät jag brukar göra är snittar med mozarella, örtkrydda och basilika på. Guldgott!
    Men vet inte hur billigt det blir om så många ska äta, hehe

Annars är ju snittar med nån röra alltid billigt. Googla på goda röror eller nått. Själv brukar jag göra en billig skagenröra men såg att du helt inte villa ha skaldjur :)

• andreasochkarin
    GnuGS skrev 2011-02-17 03:55:22 följande:
    Om ni gifter er på sommaren föreslår jag gazpacho!
    Var på ett bröllop i somras där det serverades gazpacho till förrätt..
    Supergott, men det stank och osade vitlök i hela festlokalen sen! Det gick knappt att prata med folk för att alla luktade vitlök (jag brukar inte vara så himla känslig för sånt annars) och man var nästan tvungen att springa ut om man kände att man hade en rap på gång!

Haha.. Så ja, överdosera inte vitlöken i så fall....var nog det jag skulle komma fram till! =)
Svar på tråden Tips på billig förrätt till många....