• GnuGS

    Öva i kyrkan med hela brudföljet?

    Vi ska ha ett rejält brudfölje, med tärnor, marskalkar och en brudnäbb med fyra barn (och lite annat folk i processionen, hehe).
    Jag trodde det var en självklarhet att man övade i kyrkan i förväg, så att alla känner sig säkra på hur de ska gå – särskilt småbarnen i näbben, som lär bli helt överväldigade av att vara i den enorma kyrkan och av hela uppdraget.
    Men den präst som ska sy ihop alltsammans (en av tre präster, det blir en ekumenisk vigsel) sade att varken han eller huvudcelebranten/vigselförrättare som han representerar har tid att repetera, och att de inte brukar göra så i hans församling!
    Nu kan vi nog enkelt repetera i alla fall, på egen hand, och har bokat tid med vår kyrkas vaktmästare – och kanske kan vi då få med den tredje prästen, som bor i närheten. Jag ska dessutom ta dit några av näbb-barnen några veckor innan, så att de känner sig helt hemma där.
    Men ändå -- är det inte brukligt att man övar tillsammans på hur man ska gå en gång? Kanske då utan präster?
    Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Öva i kyrkan med hela brudföljet?
  • Kjell Präst

    Jag har aldrig övat med mina brudpar. Vi brukar provgå altargången när vi har vigselsamtalet, och eventuellt provläsa löftena, det är allt.

  • ClaraH

    Jag gifte mig första gången 1986 och vi övade inte (vilket jag också trodde att man skulle göra) men vi hade ett vigselsamtal i kyrkan. Nu blir det borgerligt med en vigselförrättare som är en vän till mig och vi kommer nog inte heller att öva på plats men hemma hos dem med musiken.


  • Chicita

    Jag förstår hur du tänker...
    Vi ska försöka få komma in en liten stund i kyrkan innan vigseln (innan gästerna börjar komma) så att barnen/näbbarna kan få se sig omkring lite och vet vart dom ska gå. Annars kommer vi bara säga åt dom att dom ska gå tills bänkarna tar slut och vänta där tills vi andra kommer fram. Sen kan dom få gå till föräldrar eller mor/far-föräldrar och sätta sig om dom vill...
    Den yngste är 5 år då, så dom bör klara såna direktiv Glad 

    Så om ni inte kan öva så se till att placera någon som näbbarna känner på en av bänkarna längst fram och säg åt dom att gå till den personen. Sen kan den i sin tur be dom ställa sig vid tärnorna eller vart ni nu vill ha dom. (eller stanna kvar om det känns tryggast där och dom blivit överväldigade) 

  • Emblas Mamma

    Prästen behöver inte alls vara med, men jag kommer öva hur mycket som helst!
    särskilt på min och sambons gång.. dom andra får väl vara med någon gång, det känns som om dom klarar det bra:)
    Jag är dock rädd och vill att allt ska ligga rätt efter mig och vara perfekt.
    Därför ska jag be någon filma oss bakifrån och framifrån när vi går in några övningsgånger..

    haha.)
    Ska ringa och kolla med prästen snart, eller vaktmästaren kanske! :)


  • Forever03

    Jag kommer definitivt se till att få komma till kyrkan för en genomgång (ska vara tärna). Väl jättebra att alla inblandade vid samma tillfälle får samma information om upplägget. Prästen är väl given trodde jag. Men detta är en bra bit fram i vårt fall...

Svar på tråden Öva i kyrkan med hela brudföljet?