• AnnaJacob

Bakgrunds musik

Hur ska ni göra med musiken under själva middagen.
    Vi ska ha en sångare och pianist under själva vigslen, som blir utomhus.
    Sen ska vi ha mingel på en terass, och efter det middag och fest i ett partytält.

Efter middagen kommer vi att ha ett cover liveband och sen en dj, som folk ska eller kan dansa till. Men under själva minglet ocg middagen vet jag inte helt hur vi ska göra.

Jag hade en ide om att ha nån som sitter och spelar piano, men det kanske blir lite stelt. Vi vill ha ett fint bröllop, men samtidigt ska folk känna sig avslappnade..
    Ett annat alternativ är att göra en playlist med lite skön musik, som får spela lite i bakgrunden..Det är ju också betydligt billigare än att ha någon som spelar...=)

Hur ska ni göra??

• Svar på tråden Bakgrunds musik
  • Gopplan

Under middagen ska vi inte ha någon musik. Det känns onödigt eftersom det ändå kommer att hållas tal och spexas då (hoppas jag). Det räcker gott med musik efter middagen tycker jag.

• Zelmah

under middagen kommer vi inte ha musik då folk ändå ska hålla tal och mellan dem samtala med varandra. Jag själv hör lite dåligt så om det är musik på undermiddagen är jag rädd att inte höra vad mina bordsgranna säger i konversationerna.

Innan middagen har vi mingel och då kommer vi spela mingelmusik som vi satt ihop i en lista i Spotify. Lite oldtime jazz med Frank sinatra, Louis Armstrong, Ella fitzgerald, m.m men även nyare softa låtar som passar. Vi kommer även att ha bakgrundsmusik när det är paus o bensträckare.

• ClaraH

Jag tror det är bäst att skippa musiken under middagen så att folk kan koncentrera sig på att lyssna på bordsgrannar och tal. Men vid kaffet/tårtan ska en tjej spela några stycken, t.ex. ett pianostycke av Chopin men då förväntar vi oss att gästerna lyssnar aktivt.

• Sebastiána

Vårt band spelar under middagen också. Vad de ska spela utöver musiken till festsångerna vet jag inte. Kanske lite soft bakgrundsmusik bara.

• förlovadflicka

Vi ska ha tre stråkar och piano under middagen, jag tycker det ska bli så mysigt, bara för stämningens skull :) (stämningen, jag och ordvitsar :P)

• Gwennie

Vi har en släkting som är helt omöjlig att hålla ifrån pianot, så vi lär få musik under middagen vare sig vi vill det eller ej... ;)

• AnnaJacob

Jag tycker verkligen att det är svårt!
    Det verkar ju också som att folk har lite olika åsikter. Jag tycker ju personligen att det kan vara fint med musik under middagen, men jag är mer rädd för att det ska störa folk, och kanske bidra till att nån kanske inte vågar hålla tal, för att de inte vill "störa" musiken...

Till er som har tänkt er att ha musik..vad för typ av musik ska ni spela?

• förlovadflicka
    AnnaJacob skrev 2011-02-14 12:06:58 följande:
    Jag tycker verkligen att det är svårt!
    Det verkar ju också som att folk har lite olika åsikter. Jag tycker ju personligen att det kan vara fint med musik under middagen, men jag är mer rädd för att det ska störa folk, och kanske bidra till att nån kanske inte vågar hålla tal, för att de inte vill "störa" musiken...

Till er som har tänkt er att ha musik..vad för typ av musik ska ni spela?
    Instrumentala kärlekslåtar som jag arrar själv så att det blir precis som jag vill ha det :) 
  • GnuGS

Vi har en dröm om att ha stråkar i någon form under bröllopet, antingen en cellist (solist) eller en stråkkvartet... Nu finns det inte riktigt vare sig tid under festkvällen eller utrymme i budgeten, dessvärre.

Men vi drömmer vidare – och jag har samlat på mig ett antal tips om musiker i Stockholm som gärna spelar på bröllop, via trådar här på Bröllopstorget:

www.stockholmstrings.se
    www.emelijeremias.se/projekt.htm
    stringmusic.se/text1_2.html
    www.forzakvartetten.com
    www.dahlkvist.net/kvartett
    www.cosmokvartetten.se

En idé jag har är att ändå anlita någon som spelar på det enkla cocktailparty vi ska ha dagen före vigseln.
    Så nu undrar jag om någon har ett hum om vad det kan kosta? Jag hajar att vi kan maila och fråga, men på det här stadiet skulle jag bara vilja veta ungefär vilken siffra jag ska skriva in i budgeten (och så kan vi kontakta lämplig musiker om vi bestämmer oss). Vill inte ta stackars frilansmusikers tid i onödan...

Alltså: vore tacksam för era uppgifter om vad ni betalat för stråkmusik på era bröllop!

• förlovadflicka
    GnuGS skrev 2011-02-14 17:37:03 följande:
    Vi har en dröm om att ha stråkar i någon form under bröllopet, antingen en cellist (solist) eller en stråkkvartet... Nu finns det inte riktigt vare sig tid under festkvällen eller utrymme i budgeten, dessvärre.

Men vi drömmer vidare – och jag har samlat på mig ett antal tips om musiker i Stockholm som gärna spelar på bröllop, via trådar här på Bröllopstorget:

www.stockholmstrings.se
    www.emelijeremias.se/projekt.htm
    stringmusic.se/text1_2.html
    www.forzakvartetten.com
    www.dahlkvist.net/kvartett
    www.cosmokvartetten.se

En idé jag har är att ändå anlita någon som spelar på det enkla cocktailparty vi ska ha dagen före vigseln.
    Så nu undrar jag om någon har ett hum om vad det kan kosta? Jag hajar att vi kan maila och fråga, men på det här stadiet skulle jag bara vilja veta ungefär vilken siffra jag ska skriva in i budgeten (och så kan vi kontakta lämplig musiker om vi bestämmer oss). Vill inte ta stackars frilansmusikers tid i onödan...

Alltså: vore tacksam för era uppgifter om vad ni betalat för stråkmusik på era bröllop!
    Du behöver kanske inte ha utbildade musiker? Vänd dig till ett musikgymnasie och kolla, finns folk som kan där också :)  Behöver inte alls bli dyrt då :) Eller kulturskola :) 
  • GnuGS
    förlovadflicka skrev 2011-02-14 17:38:29 följande:
    Du behöver kanske inte ha utbildade musiker? Vänd dig till ett musikgymnasie och kolla, finns folk som kan där också :)  Behöver inte alls bli dyrt då :) Eller kulturskola :) 
    Ah, ingen dum idé... Vi tänkte på Musikhögskolan, men du har helt rätt i att det säkert finns tillräckligt skickliga ”musiker” även på gymnasienivå!
Svar på tråden Bakgrunds musik