BlackWIngedAngel skrev 2011-02-13 20:12:10 följande:
Alltså, hur du betalar eller tar betalt lägger inte jag mig i. :) Jag tänkte bara tala om att BT har haft sypunkter på den här typen av trådar sedan tidigare eftersom man inte får annonsera ut tjänster som man får inkomster för eller som förväntas bli inkomstinbringande på sikt ("portfoliouppbyggnad", så att säga).
Om de som svarar dig tar betalt så räknas det som otillåten reklam och om de inte tar betalt alls utan byter det mot en motsvarande tjänst från din sida så räknas det som svartarbete (om man inte betalar in momsen). Likadant för din del. Du skriver att "om det är viktigt att få en sån tårta så är dom säkert villiga att betala för det också." Det är mycket möjligt, men betalar de för tårtan så blir det ju automatiskt en inkomstbringande verksamhet och då räknas den här tråden som reklam, vilket BT inte tillåter.
Det är bra att du poängterar det. Men jag tror att du misstolkade mig lite.
Jag tar inte betalt för arbetet med tårtan. Aldrig...
Bara mina omkostnader täcks så är jag glad.
Ibland har jag lagt ut mer på tårtorna än vad jag fått betalt, men jag tycker att det är så roligt att göra tårtor. Så det är värt det för mig...
Så inkomstbringade är det helt klart inte...
Men att man behöver skatta för utbyte av tjänster har du helt klart rätt i.

Det var inget jag tänkte på först bara...
Men det löser vi ju med skattemyndigheten om det blir så att vi faktiskt byter tjänster. Än så länge har vi bara pratat löst om det.
Hur som helst så tycker jag att idén att byta med varandra är jättebra.
Alla jag känner som skulle kunna hjälpa till att passa barnen är ju redan med på festen. Och samma med de jag skulle be om hjälp med städningen annars... Så istället för att hyra in någon främling för flera hundra i timmen (eventuellt) så känns det bättre att hjälpa varandra och bara betala moms i så fall.
De man pratar med här kan man ju faktiskt få lite kontakt med, jag låter ju hellre nån som jag träffat innan passa barnen än att hyra in den tjänsten från nån "allfirma" eller liknande
Så tack för tipset