• PeppoZ

    Namnändring, pass och bröllopsresa

    Jag behöver lite hjälp!!

    Både jag och min partner ska byta efternamn, vi ska ta ett gammalt släktnamn. Jag ska byta redan nu och min partner ska byta i samband med bröllopet.

    Jag undrar lite hur det blir med bröllopsresan, man måste ju beställa den i samma namn som det står på ens pass, mig alltså det nya och min sambo får beställa i sitt gamla namn.
    Vi vet inte riktigt än när vi ska åka, om det bara bllir några dagar efter bröllopet eller upp till en månad efter.

    Hur länge tar det efter bröllopet innan namnändringen går igenom? Så undrar om vi ska behöva skaffa ett nytt pass till min partner efter bröllopet med nya namnet om resan blir för långt(då alltså också boka resan i vårat nya gemensamma efternamn) efter bröllopet om namnändringen gått igenom?
    Någon som vet?

    Kan man boka honom i det nya namnet om vi vet att vi kommer åka så pass långt efter bröllopet att namnändringen gått igenom?

  • Svar på tråden Namnändring, pass och bröllopsresa
  • anne på grönkulla

    För att vara på den säkra sidan, räkna med att det tar minst en månad innan man kan vara säker på att vigseln registrerats, namnbytet gått igenom och man hunnit få nytt pass. Så har ma mindre tid på sig, åk i det gamla namnet. Dröjer det längre så kanske man kan tro att det går att stressa igenom hela processen, även om precis allt skulle råka gå fel på vägen.

  • loluna

    Hej!
    Vi har haft precis samma problem...Men OM era pass gäller 6 mån efter hemkomsten så skulle jag rekommendera att boka allt i det gamla namnet.
    Vi bokade bröllopsresan (då vi ska viga oss) innan sambon fick igenom sitt nya efternamn.Researrangören rekommenderade boka så tidigt som möjligt och då inte krångla och byta namn (vilket är omöjligt om biljetterna är bokade, då får man släppa sin "billigare" och tvingas ta dagens pris), för att egentligen så kvittar det för alla..Det tar tid innan all formalia har gått igenom.
    Så vi reser på våra gamla pass med våra gamla efternamn (sambon har alltså redan fått nytt efternamn), viger oss på resan (då får även jag efternamnet) och sedan fixar nya pass när vi väl har kommit hem. Eventuellt tar vi med intyg om ändrat efternamn för sambon bara...
    Lycka till!

  • PeppoZ

    Det lilla problemet är att sambons pass går ut innan bröllopsresan och att vi då måste skaffa ett pass med hans gamla efternamn nu då alltså... och sedan skaffa ett nytt pass igen efter resan.

    Något jag också är rädd för är att resan kanske inte blir förennn 3-4 veckor efter bröllopet, hoppas han även då om efternamnändringen gått igenom kan åka på sitt gamlapass med gamla namnet som vi bokat biljetterna i...

  • loluna
    PeppoZ skrev 2011-02-13 19:20:26 följande:
    Det lilla problemet är att sambons pass går ut innan bröllopsresan och att vi då måste skaffa ett pass med hans gamla efternamn nu då alltså... och sedan skaffa ett nytt pass igen efter resan.

    Något jag också är rädd för är att resan kanske inte blir förennn 3-4 veckor efter bröllopet, hoppas han även då om efternamnändringen gått igenom kan åka på sitt gamlapass med gamla namnet som vi bokat biljetterna i...
    för det första, så är det ingen som kollar att mab VERKLIGEN har det rätta efternamet på flygplatsen, bara det stämmer mot biljetterna. För det andra är det ju inget som säger att han måste byta pass bums efter resan...
    om ni ska åka inom europa, så behövs väl baa ID?
  • anne på grönkulla
    loluna skrev 2011-02-13 19:29:31 följande:
    om ni ska åka inom europa, så behövs väl baa ID?
    Men inte vilket ID som helst, utan ett sk nationellt id-kort (söks på samma sätt som pass och kostar lika mycket)
  • BlackWIngedAngel
    loluna skrev 2011-02-13 19:29:31 följande:
    för det första, så är det ingen som kollar att mab VERKLIGEN har det rätta efternamet på flygplatsen, bara det stämmer mot biljetterna. För det andra är det ju inget som säger att han måste byta pass bums efter resan...
    om ni ska åka inom europa, så behövs väl baa ID?
    Jo, det kan faktiskt hända, men det är nog ganska ovanligt. Vet ett par som blev kontrollerade när de mellanlandade i Frankrike på vägen hem. Personnumret på den ene partnern stämde inte med namnet i passet längre, så de blev nekade. Fick köpa nya biljetter i nya namnet och skaffa nya, tillfälliga pass på ambassaden för att komma hem. Inte roligt.

    Till TS; Om ni ska åka så pass snart efter bröllopet, så kan väl din blivande vänta med att byta namn? Det kan ni ju lösa när ni kommer hem igen. Alternativt så kan ni ju boka resan lite senare.
  • PeppoZ

    Menar du alltså att man kan skriva hans nuvarande efternamn på blanketten om anmälan av efternamn och sen skicka in ändringar för honom när man kommer hem?

    Eller kan man vänta helt med att skicka in papprena. Har för mig att det stod att man skulle lämna papprerna om anmälan av efternamn till vigselförrättaren...?

    Jag kanske är helt ute och cyklar?

    Eller lämnar man in den böanketten med nya efternamnet och sedan söker det nya namnet efteråt hos PRV?

  • BlackWIngedAngel
    PeppoZ skrev 2011-02-13 21:05:41 följande:
    Menar du alltså att man kan skriva hans nuvarande efternamn på blanketten om anmälan av efternamn och sen skicka in ändringar för honom när man kommer hem?

    Eller kan man vänta helt med att skicka in papprena. Har för mig att det stod att man skulle lämna papprerna om anmälan av efternamn till vigselförrättaren...?

    Jag kanske är helt ute och cyklar?

    Eller lämnar man in den böanketten med nya efternamnet och sedan söker det nya namnet efteråt hos PRV?
    Man lämnar den godkända hindersprövningen till vigselförrättaren. Det är möjligt att man kan lämna efternamnsändringen till vigselförrättare, det vet jag faktiskt inget om. Men den ska i vilket fall skickas till skatteverket i slutändan och bara OM man ska ändra sitt efternamn. Vill man vänta med att göra ändringen till senare så kan man göra det.
  • PeppoZ
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-13 21:21:58 följande:
    Man lämnar den godkända hindersprövningen till vigselförrättaren. Det är möjligt att man kan lämna efternamnsändringen till vigselförrättare, det vet jag faktiskt inget om. Men den ska i vilket fall skickas till skatteverket i slutändan och bara OM man ska ändra sitt efternamn. Vill man vänta med att göra ändringen till senare så kan man göra det.
    "De som gifter sig ska enligt namnlagen (1982:670) senast i samband med vigseln
    anmäla vilket efternamn de ska ha i äktenskapet. Anmälan görs till Skatteverket i
    samband med ansökan om hindersprövning eller till vigselförrättaren."

    sådär står det på blanketten iaf så man kan lämna denna till vigselförrättaren i samband med vigseln.
  • BlackWIngedAngel
    PeppoZ skrev 2011-02-13 21:31:45 följande:
    "De som gifter sig ska enligt namnlagen (1982:670) senast i samband med vigseln
    anmäla vilket efternamn de ska ha i äktenskapet. Anmälan görs till Skatteverket i
    samband med ansökan om hindersprövning eller till vigselförrättaren."

    sådär står det på blanketten iaf så man kan lämna denna till vigselförrättaren i samband med vigseln.
    Jag får be om ursäkt. Det var mer än vad jag visste. Men det stämmer i alla fall att man inte behöver byta namnet vid vigseln utan vid ett senare tillfälle. Så ni kan behålla era respektive namn till efter bröllopsresan.
  • tweety

    Hejsan alla blivande brudar!

    Jag pratade med passmyndigheten idag ang detta problem, de sa att man måste byta pass så fort man bytt efternamn. Hon rekomenderade att om man ska byta efternamn men åka på bröllopsresa att vänta med namnbytet tills man kom hem för att vara på den säkra sidan så att namnet och biljetter och pass alla är giltiga så man inte blir anklagad för att ha falska handlingar.

    De på skatteverket sa att man kan byta efternamn när som under äktenskapet bara maken/makan godkänner att man tar deras efternamn.

    Vi ska åka 2 månader efter bröllopet och vi gifter oss i Juli nästa år så jag ska vänta med att byta namn tills efter att vi komemr hem från resan för den säkra sidan för man måste ha giltigt leg eller körkort för att skaffa pass annars måste man ha med sig en annan person till polisen som intygar att jag är jag och att registreringen av äktenskapet och namnbytet gått igenom.

    Alltid struligt med myndigheter

     

  • TheD

    Ni boka i era nuvarade namn och sen efter vigseln byta namn på bokningen. Detta gäller om ni reser charter. Reguljärt tas det ut en avgift för att byta namn.

Svar på tråden Namnändring, pass och bröllopsresa