• Freakie

Måste man ha ett färgtema?

Hej!

Jag precis pysslat ihop ett förslag på inbjudningskort till vårt bröllop. Pärmemofärgat papper med rött sidenband tyckte vi såg snyggast ut. Men jag vill egentligen inte ha rött som accentfärg... Funderar därför på att göra alla trycksaker (inbjudningskort, placeringskort, festprogram och tackkort) med detta röda sidenband men inte ha något annat rött i varken dukning eller blommor.

När det gäller dukningen så kommer den att bli väldigt enkel, vita linnedukar, vita servetter och murgröna som dekoration. Brudklänningen som jag har fastnat för har snörning i ryggen och den tänkte jag skulle bli grön, eftersom det är min färg.

Men nu har jag börjat fundera lite och hade behövt lite input. Kommer detta att se konstigt ut, ett bröllop utan något egentligt färgtema?

• Svar på tråden Måste man ha ett färgtema?
  • Smuppra

Alltså, jag tror inte det. De allra flesta tänker nog inte på att det saknas färgtema, men om det finns ett lägger nog de flesta märke till det.

Dessutom har du ju ett tema kring korten och grönt verkar bli en accentfärg sedan, även om den inte dominerar eller så. Tror det blir bra faktiskt.

Ärligt talat tycker jag att BT-brudar kanske går på lite väl hårt på färgtema ibland. Visst är det snyggt om allt matchar, men det kan också bli tråkigt om det matchar för väl. (Brukar tänka på ett tvillingpar som var sååå snygga som jag åkte buss med varje morgon i högstadiet. De var helt perfekta i sina drag. Tredje bussturen började jag tröttna. Efter någon vecka var de verkligen tråkiga. Efter ytterligare ett tag störde jag mig på dem. Ingen bra utveckling...).

• Moster Stina

Personligen så struntar jag fullkomligt i om inbjudningskorten går i andra färger än själva festen!

Visst det kan säkert vara fint, men liksom inget jag ändå skulle lägga märke till faktiskt. HUR mycket fok nu än ansträngt sig för det.

Det är jättefint att tänka igenom smyckningen av festlokalen, men det behöver verkligen inte matcha själva inbjudan vad gäller färg. Tycker alltså jag.
    Vi har gjort jättefina inbjudningskort av tapet, som inte alls kommer matcha festen, och det tycker jag bara är skönt...Då är jag lite friare att ändra mig närmare bröllopet.

• Sebastiána

Klart man inte måste! Vår stil på bröllopet är "rusikt". Vi har valt att inte använda mättade färger, men inte valt speciella färger. Alla trycksaker har sin stil, som är inspirerad av kyrkan och festlokalen. Detsamma gäller dukningen. Varken tärnan eller brudbuketten måste alltså passa in i en speciell färg och ändå får man en ganska enhetlig känsla. Riktigt skönt!

Ni kan välja en stil/känsla och utgå från det som vi och sedan kan trycksakerna höra ihop på sitt sätt, dukningen vara enheltig och höra ihop på sitt sätt.

• Moemoe

Det enda som säkert kommer gå i färg på vårat bröllop är min bukett och blommorna på borden. Lokalen vi hyr står för dekorationen, så jag ska bara meddela vilken färg min bukett kommer ha så matchar dom just blommorna med det. Men annars har vi inget tema. Och det går jätte bra det med! Glad

• loluna

Vi har bara orange i min bukett, sjal och sambos tröja (han vill ha enklare klädsel)... Annars har vi ingen färgtema, min tärna vill ha rosa/lila med svart, bestman vet jag inte alls vad han ska ha... Tycker man att det är viktigt, så visst, annars tycker jag att man sta satsa på det som KÄNNS viktigt (och inte som man MÅSTE ha)

• Lucia05

Nej, man måste inte ha färgtema. Man blir gift ändå.

• Sebastiána
    Lucia05 skrev 2011-02-12 23:07:45 följande:
    Nej, man måste inte ha färgtema. Man blir gift ändå.
    Right on!
  • SnowFairy

Absolut inte! Vi har heller inte något färgtema i den bemärkelsen, utan vi har istället utgått från vår formgivning utav våra trycksaker. Nu blev det så att färger gammelrosa och mintgrön blev lite "färgtema"

När vi var ut och tittade efter kläder till min sambo frågade de i varenda butik om vilket färgtema vi skulle ha som om det skulle vara självklart att man har. Jag svarade att vi inte direkt har något färgtema men att det var gammelrosa och grönt som var det vi använt mest utav. Då fick jag en konstig min tillbaka, haha

• LisaEleonor

Vi pratade om det häromdagen när vi försökte få med samma band i inbjudan som på bordsplaceringskorten. Sedan funderade vi på vem som kommer ihåg vilket band det var på inbjudan när de några månader senare kommer på bröllopet? Jag skulle absolut inte göra det.

Så all färgmatchning vi gör är för vår egna skull, inte riktigt för gästernas. Så är ni nöjda med det ni gör så fortsätt så

• Freakie

Tack för era åsikter! Skönt att höra att vi inte verkar vara helt galna som skippar ett genomgående färgtema

Det blir kanske en kompromiss på det hela kom jag på igår medan jag tänkte på det. Rött siden band på inbjudningskorten och tackkorten, men på alla trycksaker som vi har under själva bröllopsdagen så hittar vi på något annat. Precis som några av er skriver, vem kommer ihåg hur inbjudningskorten såg ut när man är på själva bröllopsfesten?

• MrsT2011
    Freakie skrev 2011-02-13 10:20:32 följande:
    Tack för era åsikter! Skönt att höra att vi inte verkar vara helt galna som skippar ett genomgående färgtema

Det blir kanske en kompromiss på det hela kom jag på igår medan jag tänkte på det. Rött siden band på inbjudningskorten och tackkorten, men på alla trycksaker som vi har under själva bröllopsdagen så hittar vi på något annat. Precis som några av er skriver, vem kommer ihåg hur inbjudningskorten såg ut när man är på själva bröllopsfesten?
    Precis, helt rätt! När jag förkunnade att blå hortensia är min favorit och att den har en given plats i buketten och dukningen, då var det flera som sa "jaha, så då ska mannen ha ljusblå väst och kravatt?" eller "då väntar vi på en ljusblå inbjudan!" Etc etc. Nu tycker jag att babyblå papper hör till barndop och liknande, och min älskade ska banne mig inte ha några pastellfärger, det är han för snygg för! =)

Så det blev svart väst och grå kravatt, samt trycksaker i vitt och silver. Endast blommorna och tärnans klänning går i blått (hon hade inget emot det) och det kommer bli så jäkla snyggt allting! =)
  • Fröken T

Du kan väl göra som du vill? Det är ditt bröllop!
    Vi har inget färgtema.

• Ankis88

Vi har inget färgtema heller. Våra trycksaker har en gyllene kant runt sig, men vi har inte bestämt dukningen eller blommorna än. Det blir säkert någonting annat - svårt att hitta gyllene blommor )
    Vi tyckte att det var snyggt och vi bryr oss inte att inbjudningarna inte kommer matcha dukningen. 

• Sebastiána

Jag tycker snarare att det ser konstigt ut om man har ett för genomgående färgtema. Om man har tre tärnor och alla har exakt samma klänning ser också konstigt ut tycker jag - stelt liksom.

• MrsT2011
    Sebastiána skrev 2011-02-13 12:39:02 följande:
    Jag tycker snarare att det ser konstigt ut om man har ett för genomgående färgtema. Om man har tre tärnor och alla har exakt samma klänning ser också konstigt ut tycker jag - stelt liksom.
    Ja det är galet när man ser bilder från amerikanska bröllop, sju tärnor och sju marskalkar, alla i exakt likadana klänningar/västar och buketterna ska vi inte tala om, vissa tärnbuketter är lika stora som brudens, bara i "tvärtom-färg" så att alla tärnorna ser ut som ett foto-negativ av bruden! Skrattande

Ta nu inte illa upp ni som gillar den stilen, det är bara min högst personliga åsikt...
  • Chicita

Finns absolut inga "måsten" att följa.
    Bara för att det är en rådande trend så betyder det inte att det måste vara så...
    Gör som du känner för :)

Sen kan det ju visserligen underlätta om man har en färg som genomgående tråd. Kan vara lättare att hitta inspiration då. Men det är inte alls nödvändigt som sagt...

MEN om du vill plocka upp färgen i dukningen så kan du ju ha små skålar med rosa rosor i, eller köpa såna där fejkade rosenblad och strö ut på bordet...

Vi har ingen temafärg, utan vi har ett århundrade som tema istället...
    Det enda som matchar någotsånär är att jag har en grön underklänning (man kommer i princip bara att se ärmarna på den) och gröna stenar i mitt pannsmycke.
    Tärnorna har fått "order" om att ha något grönt i klänningen (dom kan alltså ha en klänning i vilken färg dom vill bara dom har något grönt och att det är en 1300-talsmodell) och så kommer jag att sy brudnäbbarnas klänningar i grön "sammet" (mest för att jag fick tag i billigt tyg och att det är mjukt och skönt för dom ifall dom blir trötta och vill sova)  

• Chicita

Felfel... RÖDA rosor, inte rosa... Åååh vad klantig man kan vara då Skäms

• Freakie
    MrsT2011 skrev 2011-02-13 10:32:44 följande:
    Precis, helt rätt! När jag förkunnade att blå hortensia är min favorit och att den har en given plats i buketten och dukningen, då var det flera som sa "jaha, så då ska mannen ha ljusblå väst och kravatt?" eller "då väntar vi på en ljusblå inbjudan!" Etc etc. Nu tycker jag att babyblå papper hör till barndop och liknande, och min älskade ska banne mig inte ha några pastellfärger, det är han för snygg för! =)

Så det blev svart väst och grå kravatt, samt trycksaker i vitt och silver. Endast blommorna och tärnans klänning går i blått (hon hade inget emot det) och det kommer bli så jäkla snyggt allting! =)
    Håller helt med om det babyblåa Tror knappt jade hade blivit gift om jag hade tvingat sambon att bära det.
  • MrsT2011
    Freakie skrev 2011-02-13 17:41:32 följande:
    Håller helt med om det babyblåa Tror knappt jade hade blivit gift om jag hade tvingat sambon att bära det.
    Ha ha, samma här!
Svar på tråden Måste man ha ett färgtema?