• Chicita

    Någon som har resetips?

    Jag har faktiskt aldrig varit utomlands (om man inte räknar Danmark då *S*) 
    Och jag vill gärna åka till sommarvärme, även om det inte behöver vara grishett i början/mitten av september då vi ska åka i så fall.

    Vi har funderat på Italien (Rom, Venedig) eller Grekland (Aten exempelvis)...
    Rhodos kanske... Eller någon stans i Spanien? 
    Eller varför inte New Zeeland (LOTR-fantaster som vi ju är)

    Jag vill ha kultur, lite strand och ett härligt, ombonat hotell.
    Ingen av oss är nån direkt partymänniska och ingen av oss är soldyrkare.
    Själv blir jag illröd, flagnar och är lika blek igen sen... Så det är bara onödig plåga att gå igenom bränn-fasen *S*

    Så... vart ska man åka?  

  • Svar på tråden Någon som har resetips?
  • ClaraH

    Vi kombinerar Rom med några dagar på en badort. Vi tänkte åka till Rom och hyra en bil och köra till t.ex. Rimini eller Sorrento och stanna några dagar. Sen har vi fyra dagar i Rom, det blir totalt 8 nätter. Vi gillar Italien, skönt väder, mycket sevärdheter i Rom och fantastisk mat.


  • Chicita

    Det låter ju inte helt fel faktiskt :) 
    Vi tänkte vara borta i 14 dagar... Men det känns inte så intressant att ta en charter liksom... 

  • förlovadflicka

    Vi ska åka till kreta (hans pappa och bror äger ett hus där) har bara varit utomlands en gång när jag var liten så tycker det är jättespännande, haha :P

  • Chicita
    förlovadflicka skrev 2011-02-11 22:22:31 följande:
    Vi ska åka till kreta (hans pappa och bror äger ett hus där) har bara varit utomlands en gång när jag var liten så tycker det är jättespännande, haha :P
    Ja man hör ju alla runtomkring som åker utomlands ibland flera gånger per år... För dom verkar det ju inte vara något särskilt...
    En resa är en resa liksom, dom kanske skulle boka ett finare hotell om dom åker på bröllopsresa *S*

    Men för mig så är det ju en enorm upplevelse... Så jag vill inte bara chansa *S* 
  • Willowfield

    Chicita, resan blir vad man gör den till, :) Välj någon plats som känns bra för er. kombinera ihop det som ni vill och jag lovar ni får det underbart. har ingen betydelse vart man åker så länge man kan se det sköna i det som finns omkring en 

  • Chicita
    Willowfield skrev 2011-02-12 14:56:58 följande:
    Chicita, resan blir vad man gör den till, :) Välj någon plats som känns bra för er. kombinera ihop det som ni vill och jag lovar ni får det underbart. har ingen betydelse vart man åker så länge man kan se det sköna i det som finns omkring en 
    Jo jag vet... men jag har ju aldrig varit någonstans, så jag vet ju egentligen inte hur det ÄR där *S*

    ÄR det jättehärligt i Venedig, eller ska man undvika det för att det bara är en hype?
    Liksom...  
  • Smuppra

    Jag har inte varit så mycket i Europa så kan inte tipsa så mycket. Men jag skulle iaf undvika de värsta partyorterna, för det passar inte på bröllopsresa (om man inte är ett riktigt partypar då kanske). Själv vill jag gärna till Rom och Kroatien. Beroende på vad man är ute efter. Dock vill jag utanför Europa denna gång.

    Eftersom ni inte är resvana tipsar jag om att göra er riktiga resa i Europa. Om något skulle gå galet (fler vulkanutbrott, fel på hotellbokningen eller något) är det lättare att hantera på "hemmaplan" än långtbortistan.

    När jag var i Dominikanska republiken för 10 år sedan var det bara mitt resesällskap pch en kille till som var svensk på hotellet. Vi fick god kontakt. Han var i 25 årsåldern och hade aldrig någonsin varit utomlands (inte ens Danmark, Norge eller Finland). Resan hade han vunnit på Bingolotto. Han insåg rätt fort att det kanske inte var så smart att resa ensam till Västindien... Bland annat somnade han i solen första dagen och brände sig så illa så han fick sitta i skuggan med kläder på resten av resan (15 dagar). Dessutom råkade han säga fel inne på banken och råkade växla till sig MASSOR med pengar av inhemsk valuta (tror han råkade tömma sitt konto). Vi och alla andra nordbor och tyskar på hotellet använde sedan honom som privat bank... :-/

  • Chicita
    Smuppra skrev 2011-02-12 18:04:29 följande:
    Jag har inte varit så mycket i Europa så kan inte tipsa så mycket. Men jag skulle iaf undvika de värsta partyorterna, för det passar inte på bröllopsresa (om man inte är ett riktigt partypar då kanske). Själv vill jag gärna till Rom och Kroatien. Beroende på vad man är ute efter. Dock vill jag utanför Europa denna gång.

    Eftersom ni inte är resvana tipsar jag om att göra er riktiga resa i Europa. Om något skulle gå galet (fler vulkanutbrott, fel på hotellbokningen eller något) är det lättare att hantera på "hemmaplan" än långtbortistan.

    När jag var i Dominikanska republiken för 10 år sedan var det bara mitt resesällskap pch en kille till som var svensk på hotellet. Vi fick god kontakt. Han var i 25 årsåldern och hade aldrig någonsin varit utomlands (inte ens Danmark, Norge eller Finland). Resan hade han vunnit på Bingolotto. Han insåg rätt fort att det kanske inte var så smart att resa ensam till Västindien... Bland annat somnade han i solen första dagen och brände sig så illa så han fick sitta i skuggan med kläder på resten av resan (15 dagar). Dessutom råkade han säga fel inne på banken och råkade växla till sig MASSOR med pengar av inhemsk valuta (tror han råkade tömma sitt konto). Vi och alla andra nordbor och tyskar på hotellet använde sedan honom som privat bank... :-/
    Jamen precis.. det är ju just dom missödena jag inte vill råka ut för *S*
    Italien, Grekland och Spanien lockar en hel del...
    Men vart är det bäst att åka på bröllopsresa då..? . Antikens Grekland är ju en sån där underbar idyllisk grej som man läser en del om. Men är det så bra eller är det bara en romantiserad dröm liksom...

    Min M2B är inte väldigt berest, men han har i alla fall varit iväg några gånger. Och han gillade Barcelona. Men är det en romantisk stad
  • Smuppra
    Chicita skrev 2011-02-12 18:14:33 följande:
    Jamen precis.. det är ju just dom missödena jag inte vill råka ut för *S*
    Italien, Grekland och Spanien lockar en hel del...
    Men vart är det bäst att åka på bröllopsresa då..? . Antikens Grekland är ju en sån där underbar idyllisk grej som man läser en del om. Men är det så bra eller är det bara en romantiserad dröm liksom...

    Min M2B är inte väldigt berest, men han har i alla fall varit iväg några gånger. Och han gillade Barcelona. Men är det en romantisk stad
    Hehe, nej det undviker man ju helst :-P
    Grekland är väl ännu billigt efter finanskrisen? Kan ju vara ett plus och det är ju fint där också. Tror absolut man kan hitta ett sådant idylliskt ställe, men kanske inte i rena turistorter... Har dock inte varit där själv.
    Mina föräldrar var i Barcelona på bröllopsresa (-74) och de talar varmt om den staden.
    Italien vill jag själv till någon gång. Främst Rom och Pompeji.

    Vad vill ni ha för något? Stadsliv? Sol och bad? Historia? Allt?
Svar på tråden Någon som har resetips?