• JochD

    Vi tänker inte betala någonting för vårat bröllop!

    Jag och min sambo vill gifta oss, eller rättare sagt vi vill vara gifta med varandra och vi väntar vårat första och mitt tredje barn till mitten på juli så vi har lite hux om flux kommit fram till att vi ska gifta oss i slutet på maj men saken är den att ingen av oss har lust att lägga en massa pengar på ett bröllop så vi bestämde som så istället: Vi ska gifta oss gratis!

    Nåja kanske inte riktigt gratis men vi tänkte gifta oss i kyrka, jag ska ha en vanlig klänning och blivande en skjorta och finbyxor, vi har samma ringar som när vi förlovade oss och om vi bestämmer oss för att bjuda på fest efter så kommer det bli en enklare buffe som vi lagar själva, vi kommer inte heller åka på någon bröllopsresa utan gör vi någonting så blir det en natt på hotell i hemstaden!

    Är det så ovanligt att resonera så? När det pratas budgetbröllop så kommer man ju upp i 25-30000:- i regel och det är ingenting vi har lust med!

  • Svar på tråden Vi tänker inte betala någonting för vårat bröllop!
  • Mariamilena80

    Fast i slutändan är det ju ingenting..kläder, mat, en natt på hotell kostar ju lite...
    Men självklart väljer man själv hur man vill ha det.
    Jag tänkte att vi också skulle ha de rätt billigt men i slutändan blir det drygt 60000kr, kanske mer..

  • Äppelkärna

    Bra att ni följer er känsla!
    Det är nog rätt bra att tänka "nästan gratis" faktiskt om man vill hålla nere kostnaderna för en sak jag märkte rätt fort är att för varje sak man köper så vill man bara ha mer :) Nu är det helt ok för oss för vi vill ha det på det här viset, men mina personliga tankar om att hålla kostnaderna nere ngt i början har demolerats rätt mkt efter att planeringen dragit igång. Jag tror alltså som sagt att det är smart att tänka som ni om man vill hålla budgeten nere. För ska man satsa på en fin tårta trots allt behöver man plötsligt snygga dessertservetter och då vore det ju faktiskt kul med särskilda dukar och middagen måste ju matcha tårtan och då passar det faktiskt bättre med levande musik än spotify och till den känslan går champagne mkt bättre ihop än mousserande osv osv... Jag inser förstås att det inte är så för alla, men för mig spinner det lätt på ;)
    Lycka till med erat fantastiska bröllop & resten av familjelivet!

  • lemfi

    Man gör precis som man själv vill. Det är ju fru man vill bli först och främst.
    Själv har jag drömt om ett fint bröllop ända sen barnsben (nu är jag 38 när jag gifter mig.)
    Får hur jag vill ha det för 50 000 för 75 pers. Tycker ändå det är rimligt.

  • Kattpoet

    Kostade oss knappt 10 000 för ett bröllop, då var  maten och kostanden  för bröllopet de största bitarna.
    Det kostade  2700 kr att gifta sig borgligt på en lördag i skottland.

    Ni kan klara det! 

  • JochD

    Vi har väl sagt ungefär max 5000 så antigen fest eller bröllop, kanske kanske rent av inget av det!
    Jag har absolut inga problem med dom som väljer att lägga mer på sitt bröllop utan jag är i ärlighetens namn en riktig sucker för att sitta och titta på alla andras planeringar med fantastiska klänningar, svindyra diamantringar, resor till bali osv osv fasten det inte riktigt känns rätt för mig  

  • Kattpoet

    Sitt ner, kolla upp vilka ni vill ha där, se vad ni kan göra själv eller vad era vänner kan och se vad ni kan få  ihop.

     

  • ClaraH

    Jag lagar också all mat själv men det är inte gratis precis... Lokalen är svår att komma undan, men syr min klänning, vilket är mycket billigare. Men totalt blir det mycket dyrare än vad vi från början hade tänkt oss.

  • Sackhina
    jag tycker att ni gör helt rätt!! Vill man gifta sig, tycker jag man ska göra det på sina vilkor, vill och kan man ha ett sagobröllop för flera hundra tusen så har man det, lägger man 1000 på en middag nånstans efter så gör man så istället!!  Huvudsaken är ju att man får sin dag som man vill!! Lycka till!
  • JochD

    Vad kul att det blev lite engagemang i tråden
    som det ser ut nu så kommer vi göra så här (en liten överblick dels för min skull)

    -jag syr min klänning
    -jag bakar tårtor
    -grillat till middag, ev knytkalas (här kommer mina föräldrar aldeles garantrat hjälpa till med förberedelser och så också)
    -en vän till mig sjunger i kyrkan
    -middag/fest blir antigen hos mina föräldrar eller i en lokal som kostar 1000:- att hyra
    -alkohol kommer vi nog bjuda på men det kommer inte bli övrdrivet många gäster och inte alls särskilt många som kommer dricka heller
    -inga nya ringar
    -sambon ska ha skjorta och byxor eller en kostym som han redan äger

    sen ska vi bara fundera på barnens kläder, lite transport (taxi) bukett och ev hotell natt, jag har ju garanterat glömt en massa men vi tänkte inte krångla till det värst mycket mer än så
     

  • JochD
    JochD skrev 2011-02-11 14:37:21 följande:
    Vi har väl sagt ungefär max 5000 så antigen fest eller bröllop, kanske kanske rent av inget av det!
    Jag har absolut inga problem med dom som väljer att lägga mer på sitt bröllop utan jag är i ärlighetens namn en riktig sucker för att sitta och titta på alla andras planeringar med fantastiska klänningar, svindyra diamantringar, resor till bali osv osv fasten det inte riktigt känns rätt för mig  
    "fest eller bröllopsnatt på hotell" skulle det stå!
Svar på tråden Vi tänker inte betala någonting för vårat bröllop!