• erikni­lsson
    Äldre 10 Feb 15:37
    60671 visningar
    23 svar
    23
    60671

    Tandblekning hemma?

    Jag har under längre tid funderat på att bleka min tänder för de har blivit gula med tiden, dels dricker jag mycket kaffe och men snusnar också en del. Detta har återigen blivit aktuellt eftersom jag i sommar ska gifta mig och vill ha extra fina tänder inför ett så speciellt tillfälle. Jag råkade surfa in på www.tandblekningsguide.se där jag läste en hel del om olika tandbleknings allternativ för dels hemmabruk från typ 295 kr, jag har fastnat lite lite för att testa att göra det själv hemma. Är det någon som har någon erfarenhet från det? tacksam för för tips och råd från någon som redan testat. Är skonsamt för tänderna etc?

  • Svar på tråden Tandblekning hemma?
  • Emblas Mamma
    Äldre 10 Feb 15:47
    #1

    Jag tycker inte du ska göra det själv då det kan bli fel, ojämt, negativa reaktioner, ja precis vad som helst..

    Gör du det hos tandläkaren får du:
    * en specialskena som passar just DINA tänder
    * undersökning flera gånger i priset och särkskilt viltigt är första undersökningen för att se om dina tänder klarar av en blekning
    * massa råd och tips om hur du ska göra, vad som kan gå fel mm.

    Gör du det själv kan du inte vara garanterad att blekningsmedlet inte innehåller klorin eller något annat osunt som bara bleker tänderna för stunden,
    du kan få allergiska reaktioner på ämnerna,
    du kan få en ojämn blekning som inte alls passar dina tänder för att du inte har en bra skena,
    du kan inte vara garanterad att den vita färgen håller så länge.

    Nej - jag tycker du ska överväga att bleka själv. Det är inte bra i alla lägen.
    Rådfråga åtminstonde hos en tandläkare om det här innan du bestämmer dig! Låt dom berätta om för och nackdelar istället..
    Ta ingen dum Chansning innan din stora dag!!!!

    Jag blekte hos tandläkaren och var hur nöjd som helst..
    Här är en bild på mina FÖRE/EFTER tänder bara 3 dagar efter med lite blekning (ska bleva 5 gånger till)


    jag började med att bleka övertänderna för att se resultat.


    OBS; detta är bara 3/7 dagars blekning.


    Visst, det kostade mig 3000 kr men det var det värt! jag har mått så himla dåligt över mina hemska gula tänder innan! hu.. Efter en blekning kostar det bara några hundralappar att bleka igen eftersom man redan har skenor. Vill du hålla på att bleka med några års mellanrum tjänar du på det.
    En säker och bra metod.

    Jag har haft mina 2 år nu blekta och dom är fortfarande jättevita! Särskilt när man jämför med andra :D
    Men jag tänker göra det igen en gång innan bröllopet, bara några dagars blekning för att få ett toppenresultat! :D

    Lycka till.


  • Emblas Mamma
    Äldre 10 Feb 15:49
    #2

    OBS! bry dig inte om att jag är lite smutsig mellan tänderna.. HAH..
    har inte borstat dom sen middagen på den bilden..
    haha ;)


  • Oonah
    Äldre 10 Feb 16:15
    #3

    Vad bra med en före/efter bild, Emblas mamma! Tack! Vi ska nog också bleka våra gaddar, min m2b och jag. Också hos tandläkaren - det känns tryggast. :)


    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Emblas Mamma
    Äldre 10 Feb 16:18
    #4
    Oonah skrev 2011-02-10 16:15:43 följande:
    Vad bra med en före/efter bild, Emblas mamma! Tack! Vi ska nog också bleka våra gaddar, min m2b och jag. Också hos tandläkaren - det känns tryggast. :)
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
    ja haha.. tänkte att det kanske var intressant att se en "vanlig" persons blekta tänder,
    istället för alla förhoppningsfulla bilder som man aldrig vet om dom är redigerade eller ej :)
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 10 Feb 16:28
    #5

    Fy vad cancerframkallande det måste vara! Sluta dricka kaffe och snusa i stället så kommer du vara snyggare och må bättre! Grönt te är bra för tänderna har jag hört :) För övrigt tjatar min syster om att den där tandkrämen white now ska funka skitbra :) 

  • Emblas Mamma
    Äldre 10 Feb 16:33
    #6
    förlovadflicka skrev 2011-02-10 16:28:48 följande:
    Fy vad cancerframkallande det måste vara! Sluta dricka kaffe och snusa i stället så kommer du vara snyggare och må bättre! Grönt te är bra för tänderna har jag hört :) För övrigt tjatar min syster om att den där tandkrämen white now ska funka skitbra :) 
    det är inte alls cancerframkallande om man gör rätt och gör det hos tandläkaren!
    Det är inte ofta man behöver göra en tandblekning,
     däremot måste man göra det mycket oftare om man gör den hemma själv, och det är värre grejer i den skiten.

    Jag har noga kollat upp om det finns något farligt med blekning hos tandläkaren - annars skulle jag aldrig göra det!

    Dessutom är det bättre att få bättre självförtroende som bara en liten liten ynka grej kan skapa än att gå och må dåligt och försöka slita sönder tänderna med salt och gråta varje natt och ha ont i bröstet. Ja ungefär så jag kände mig. Det är jättehemskt med gla tänder, det känns smutsigt och äckligt och man KAN ha gula tänder utan att ha rökt och snusat..

    Jag komemr aldrig ångra mitt val! Då dör jag hellre 5 år för tidigt i livet än att må dåligt varje sekund!

    :)
  • Emblas Mamma
    Äldre 10 Feb 16:34
    #7
    förlovadflicka skrev 2011-02-10 16:28:48 följande:
    Fy vad cancerframkallande det måste vara! Sluta dricka kaffe och snusa i stället så kommer du vara snyggare och må bättre! Grönt te är bra för tänderna har jag hört :) För övrigt tjatar min syster om att den där tandkrämen white now ska funka skitbra :) 
    en sak till: Finns ingen tandkräm som kan göra tänderna vitare:) Det är också noga uppkollat.
    Däremot får man en viss tandkräm när man väl blekt tänderna för att dom ska kunna hålla sig rena och vita på ett bättre sätt.

    Alla tandkrämer är bara bluff! Betala inte massa dyra pengar för et, då kan man lika gärna lägga det på en blekning :)
  • Emblas Mamma
    Äldre 10 Feb 16:37
    #8
    Oonah skrev 2011-02-10 16:15:43 följande:
    Vad bra med en före/efter bild, Emblas mamma! Tack! Vi ska nog också bleka våra gaddar, min m2b och jag. Också hos tandläkaren - det känns tryggast. :)
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
    haha, vad fint det kommer bli på ert foto! :D
    Jag sa till min sambo att han med skulle bleka - dock vill vi inte lägga dom pengarna nu.
    Men innan hade han VÄRDELNS vitaste tänder jämfört med mig, och mycket vitare än sina vänner.

    När vi jämför nu.. Då ser hans tänder snusbruna ut.. blääää!!
    Så osexigt :P haha..
    men hur kunde jag då tycka dom var kritvita innan? hmm.. för att jag hade världens gulaste tänder möjligen..

    Nej jag tycker ni gör rätt i att bleka! Det är jättefint med killar och vita tänder!! :)
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 10 Feb 16:43
    #9

    Emblas mamma: Alltså, jag menade inget illa mot dig!!! Jag förstår mycket väl om man vill bleka tänderna, menade att den man gör hemma ÄR cancerframkallande, har läst det på jättemånga ställen :) Och angående tandkrämen, den putsar kanske lite extra, menar inte det som ett alternativ men man kan ju prova :) Och det är klart att man kan ha gula tänder ändå, men är det inte bättre att sluta med de skadliga vanor som i detta fall antagligen är roten till problemet? Det skadar ju knappast :) 

  • Emblas Mamma
    Äldre 10 Feb 17:08
    #10
    förlovadflicka skrev 2011-02-10 16:43:38 följande:
    Emblas mamma: Alltså, jag menade inget illa mot dig!!! Jag förstår mycket väl om man vill bleka tänderna, menade att den man gör hemma ÄR cancerframkallande, har läst det på jättemånga ställen :) Och angående tandkrämen, den putsar kanske lite extra, menar inte det som ett alternativ men man kan ju prova :) Och det är klart att man kan ha gula tänder ändå, men är det inte bättre att sluta med de skadliga vanor som i detta fall antagligen är roten till problemet? Det skadar ju knappast :) 
    jo jag menade med det:)
    Hos tandläkaren tycker jag man kan göra det - inte en gång om året kanske ;) men absolut inte hemma..
    tror det finns mer eller mindra farliga substanser att köpa på internet, men jag tror ingen är densamma som den tandläkaren använder..
    så du har nog rätt i att det säkerligen kan vara farligt med vissa produkter från nätet! Det tror jag med :)
Svar på tråden Tandblekning hemma?