• Sunnanvind

Rödvinsfläckar

Finns det någon här som har tips om hur man får bort gamla rödvinsfläckar? Har provat allehanda fläckborttagningsprodukter och även lämnat skjortorna på kemtvätt och fått tillbaks dem med fläckarna kvar... Tycker det vore synd att behöva kassera dem redan.

• Svar på tråden Rödvinsfläckar
  • marian

Det finns en produkt som kallas "galltvål". Jag skämtar inte om jag säger att det är världens kanske bästa fläckborttagningsmedel -- jag har lyckats få bort fläckar av hårfärg med hjälp av den! Jag har köpt min på en mässa, men jag vet att de har en likadan produkt på Claes Ohlssons.

• Gudde

Även Cervera och Duka har galltvål. Jag håller med Marian när hon säger att galltvål är ett bra borttagningsmedel. Ett annat tips är att pröva med super 10.

• blåbär

Jag fick bort rödvinsfläckar på min nya vita soffa med hjälp av varmt vatten och en droppe yes direkt på fläckten samt mycket gnuggande med trasa....

Hoppas du får bort fläcken!!

• blåbär

fläcken ska det ju stå, inte fläckten...

• Maria

Gamla rödvinsfläckar kan nog vara svårt - tar man dom färska går det rätt lätt. Jag fick MASSOR av rödvinsfläckar på min brudklänning - vi hade 2 bröllop och vid det andra blev jag fullständigt duschad i rödvin - men tvättade klänningen snabbt efteråt med "Tide Ultra" i ljummet vatten och jag fick bort vinfläckarna ganska bra. Men skillnaden var ju att då hade fläckarna aldrig hunnit att torka in.

Varför jag blev duschad i vin ? Ja det var en del av vår 2a bröllopsnatt...enligt en god vän till mig från Grekland gör man så i hennes hemtrakt för att paret skall få många barn och eftersom vi inte lyckats ordna något trots 6 månaders försök så bestämde vi oss för att testa.. Om det var vinet eller inte, men faktum var att jag faktiskt BLEV gravid den natten :awink:

• Tyra

Hetta upp vanlig mjölk. Låt det fläckade tyget dra i mjölken en stund. Tvätta med vatten. Klart!

• Signatur

Tyra, luktar det inte sur mjölk då?

• Tyra

Nej, du ska ju TVÄTTA efteråt. Som vanligt.
    Tok, där!

• Smiley

Måste bara stämma in med Tyras tips. Upphettad mjölk fungerar jättebra, var själv skeptisk första gången jag provade, men det funkar utmärkt!

• Sunnanvind

Tack snälla för tipsen! Nu är det bara hem och göra nya försök!

• Isolde

Tackar också för tipsen! Ska ta hand om fina duken som jag senast i går sorgset skakade på huvudet över.

• Ellte

Coolt... Ska hem direkt efter jobbet och se om mina vita linnebyxor går att rädda :D

• marian

Gudde: Jag har en flaska super 10 i städskåpet också... När det ena inte fungerar, fungerar alltid det andra! :D

Svar på tråden Rödvinsfläckar