• Granatöga

Hur säga vänligt men bestämt nej? Till rosa...

Min bästa väninna och jag satt och spånade lite om mitt och sambons bröllop (som antagligen går av stapeln nästa år!).. Självklart ska hon vara tärna åt mig. Men.. Hon är rödhårig och hon är helt inne på att hon ska ha en rosa klänning :(
    Hm..Hur ska jag kunna förklara för henne att det skär sig rätt rejält? Färgen och håret alltså. Vad är det med rödhåriga och rosa?
    Hon kan ha rosa alla andra dagar i hela sitt liv om hon vill. Hon är vacker som en gudinna i pudriga gröna färger, och det är någon sån färg jag helst hade sett henne i.
    Jag har själv lite fundering på rosa brudklänning och det vet hon om, det skulle ju se konstigt ut om vi båda hade rosa, eller? Shit alltså!

• Svar på tråden Hur säga vänligt men bestämt nej? Till rosa...
  • Å och D

Hmm, vad du egentligen menar är att du inte vill att ni ska ha samma färg på klänning? Inte att hjälpa henne att vara så fin som möjligt på sin stora dag? Det tycker jag är aningen själviskt isåfall, varför kan du inte vara generös mot din bästa kompis? Varför har du företräde för att få som du vill?

• 1700tal

Men om du inte vill såra henne genom att säga som det är kan du ju använda den där anledningen som skäl - att du vill ha fritt öppet för en rosa brudklänning och att du då inte vill att brudföljet har samma färg.

• Granatöga

A och D: Det är jag som ska gifta mig, hon ska vara tärna. Om jag har rosa brudklänning så kanske det ser skumt ut om tärnan också har rosa klänning.. Om man har vit brudklänning så brukar ju faktiskt inte tärnorna vara vitklädda också.
    Självklart vill jag att hon ska se så fin ut som möjligt, och det är ju det som var poängen, hon är rödhårig och det skär sig med rosa klänning.
    Kanske får säga lite fint då att "du ser ut som en älvprinsessa i grönt". För det gör hon verkligen. Hon är verkligen en jättesnygg tjej, och hon ser överjordisk ut i grönt :) Och sen så ska faktiskt jag betala hennes klänning.

• lemfi

Mina systrar ska vara brudtärnor och den ena är rödhårig och hon ska ha ljusrosa klänning.
    Tänkte också den tanken först, men hon kommer ändå att bli väldigt vacker. Viktigast är ju att hon själv känner sig fin.
    Om du ska ha rosa brudklänning då håller jag med dig, skulle inte vilja att brudtärnan har rosa då.
    Vad har ni för färgtema??

Vårt går i ljusrosa, silver och vitt och då blev det lite självklart att de skulle ha rosa.

• Granatöga

lemfi: Vi har inte riktigt satt färgtemat än, men vi är inne på lite rockig stil , eller lite medeltida. Jag var inne på rosa klänning med svarta detaljer, lite bling i form av glittriga döskallar osv.. Inte för mycket utan lite bara..Eller en enkel vit medeltidsinspirerad med långa ärmar med "häng" trumpetärm eller vad det heter. det är så svårt att bestämma sig tycker jag. Vi har ju som tur är lite tid på oss i alla fall.

• MaddeåMats

Utan tvekan tycker jag det är bruden (och brudgummen) som bestämmer.

Förklara för henne hur du ser bröllopet framför dig där hon har en klänning som är i den färgen du tänkt dig, så tror jag säkert att hon väljer det för din skull på din stora dag

• Å och D

Granatöga... Jag missuppfattade dig... Jag tycker att du ska vara ärlig. Säga att du gärna vill vara ensam om färgen. Hon är din bästa kompis och vill bara diitt bästa. jag hade släppt direkt om jag var i din kompis sits. Såklart att du ska få det som du vill på din dag!

Blanda inte in hur duu tycker hon ser ut i rosa utan bara att du vill vara ensam om färgen. Det gör kommunikationen lättare och mindre känslig.

• Moster Stina

OK om du verkligen tycker det är fult med rosa på rödhåriga, men lila är supersnyggt!

Det tycker jag du skall testa på henne!

• Aniara4

Jag tycker det är olika, en del rödhåriga passar jättebra i vissa rosa nyanser. Cerise går bort, men ljusrosa kan vara jättefint.

• Emblas Mamma

Lätt som en plätt: Du säger helt enkelt till henen att DU har tänkt ha en rosa klänning möjligen och DÄRFÖR vill du inte att ho nska ha samma för man har aldrig samma färg som bruden (oftast inte)!

Annars säger du bara att du gärna vill ha klänningen efter färgtema (vilket det nu blir),

men en sak: säg inte att hon inte kommer vara fin i rosa för rödhåriga är JÄTTESNYGGA i vissa rosa färger..
    så det var kanske liiiite elakt..
    älskar rödhåriga tjejer och vissa rosa nyanser! grymt!

Men ska du ha en rosa klänning så är det klart det faller helt bort! Det är bara att säga det.. hon kanske inte ens har fattat att du inte vill ha en vit klänning och då är det ju inte så lätt :)

• Granatöga

Ja, jag kan ju säga att jag vill vara ensam om färgen. Det kanske blir lättare sen när vi ska iväg och kolla/prova klänningar. Det finns ju någon nyans av rosa som är mer hudfärgad/beige och det kan ju funka..Vi får väl se, det är ju mer än ett år kvar.

• Zelmah
    Granatöga skrev 2011-02-09 11:59:22 följande:
    A och D: Det är jag som ska gifta mig, hon ska vara tärna. Om jag har rosa brudklänning så kanske det ser skumt ut om tärnan också har rosa klänning.. Om man har vit brudklänning så brukar ju faktiskt inte tärnorna vara vitklädda också.
    Självklart vill jag att hon ska se så fin ut som möjligt, och det är ju det som var poängen, hon är rödhårig och det skär sig med rosa klänning.
    Kanske får säga lite fint då att "du ser ut som en älvprinsessa i grönt". För det gör hon verkligen. Hon är verkligen en jättesnygg tjej, och hon ser överjordisk ut i grönt :) Och sen så ska faktiskt jag betala hennes klänning.
    Förr hade ju faktiskt tärnorna också vita klänningar precis som bruden. Men nåväl du vill inte att hon ska ha samma färg som du det är väl det du bryr dig om egentligen verkar det som, inte huruvida hon klär i rosa eller ej. (att rödhåriga absolut inte klär i rosa är ju inte en empirisk sanning direkt, det beror på vad det är för nyans. att rött och rosa skär sig är nåt hittepå..) Men till eftersom du inte önskar att hon bär samma färg som du har så tycker jag att du helt sonika talar om det för henne. Och precis som någon annan sa; blanda inte in om hon passa i färgen eller ej, då kanske du bara får en sårad eller ledsen tärna istället och det vill man ju inte ;)

Säg alltså att du vill ha rosa och vara ensam om det och föreslå nån annan färg till henne, kanske turkos det brukar få de flesta rödtottar att komma till sin fulla rätt. eller lila som nån annan nämnde brukar också vara gynnsamt på rödhåriga och så även grönt och petroleumfärgat. Men som sagt säg hur du känner. Hon hade ju säkert inte haft en tanke på vitt eftersom man idag säger att det är "brudens färg" och nu vill du hellre ha rosa och då kanske hon resonerar samma. MEN, det kan ju bli så att nån annan gäst kommer i rosa så det får du vara beredd på, men jag antar att det är just i brudföljet som det blir mest uppenbart med samma färg i i så fall..
  • Zelmah
    Granatöga skrev 2011-02-09 16:26:09 följande:
    Ja, jag kan ju säga att jag vill vara ensam om färgen. Det kanske blir lättare sen när vi ska iväg och kolla/prova klänningar. Det finns ju någon nyans av rosa som är mer hudfärgad/beige och det kan ju funka..Vi får väl se, det är ju mer än ett år kvar.
    hann inte läsa detta innan jag skrev Skäms tar för långt tid på mig va...

det ska nog lösa sig fin t ska du se! som sagt llättare när ni kommer ut o börjar prova.
  • BlackWIngedAngel
    Granatöga skrev 2011-02-09 16:26:09 följande:
    Säg inget till henne förrän du är säker bara! Om du "skyller" på att du ska rosa och du sedan skulle ändra dig och bestämmer dig för vitt så kanske hon tycker att hon kan ha rosa då. 
    I så fall är det bättre att ha ett färgtema i den där gröna färgen som du tyckte hon var så fin i och sedan säga till henne att du vill att klänningen ska matcha temat. 
  • 2011bröllop

Var ärlig   !!!!!!!!!!!!!!       Varför vågar folk inte vara ärliga  längre ???? hmm  Mina  kompisar o jag är alltid ärliga mot varann vad det en gäller  !!!!    Lycka till !!!  Lönar sig i längden o vara ärlig så blir det alldrig att man pratar bakom rygg !!!!!    

• Sörön10

Säg att du tänkt ha en rosa klänning! Svårare än så behöver det inte vara!

Min tärna fick välja mellan färgerna i vårt tema och vi hade tur och hon valde precis den färg jag hade önskat!  

• Sebastiána

Det är ju behjärtansvärt att du vill att din väninna ska se så vacker ut som möjligt. Det du kan göra är att säga just det till henne. Om hon inte lyssnar på goda råd utan ändå väljer rosa är det ju HON som ser förskräcklig ut på bröllopet och inte du. Vill hon se ut så får hon väl göra det. Om det däremot är så att du faktiskt tänker ha en rosa brudklänning ser det dumt ut om hon också har det - det hade det gjort vilken hårfärg hon än haft. Om du bara vill att din väninna ska ha grön klänning för att det blir snyggare foton då tycker jag att du ska lägga ner.

• Rose marie

HAHAHA men det är ju ditt bröllop så det är DU som bestämmer vilken färg tärnorna har på klänningarna.. om du vill att hon har grönt, så säg att du alltid önskat dig en tärna i grönt..

• Sebastiána

Klart att brudparet kan bestämma färgen på klänningen... om de betalar den.

Svar på tråden Hur säga vänligt men bestämt nej? Till rosa...