• salsa775

Bordsplacering, ett måste?

Vi funderar på att helt skippa bordsplacering, med undantag för närmaste familjen.
    Ska ha runt 50 gäster o vill inte att det blir "stelt" om man särar på par, osv.
    Tänker jag helt fel? Är det bättre med bordsplacering?
    Vore jätteglad om ni svarade! 

• Svar på tråden Bordsplacering, ett måste?
  • Chicita

Det finns både fördelar och nackdelar med bordsplacering.

Fördelarna är att ingen blir utelämnad om man har bordsplacering.
    Utan bordsplacering så sätter sig alltid "grupper" tillsammans, och det brukar oftast bli lite mellanrum mellan grupperna, och det kan göra att vissa måste dela sig och hamnar långt från sina närmaste.
    Också att eventuella singlar som hamnar mellan två grupper inte har någon att prata med...

Vi kommer att ha långbord, och bordsplacering.
    Men vi kommer inte separera par mer än diagonalt över bordet.
    Alltså att alla kommer ha någon dom känner bara diagonalt över där dom sitter...
    På så sätt behöver man inte känna sig ensam och övergiven, man har stöd av en närstående. Men man främjar samtidigt samtal med andra...

Nackdelar med bordsplacering är ju att man måste hitta folk som kan trivas i varandras sällskap, så man måste känna sina gäster väl.

Finns ju fler fördelar och fler nackdelar...
    Jag är ändå för bordsplacering i det stora hela... 

• Zelmah

håller med chicita i denna fråga. finns för och nackdelar men fördelarna väger tyngre tycker jag. det finns risk att det blir några som hamnar utanför eller i kläm vid fri placering även fast det handlar om vuxna människor. Bättre då att ordna så att alla får en bestämd plats så uppstår ingen förvirring. Och för att inte göra folk otrygga eller så så kan man placera nån de känner mittemot osv. Så kommer vi att göra, par kan ju sitta mittemot varandra och har man småbord kan de ju sitta vid samma bord. Många par gillar nog att få lov att sitta nära varandra och varför kan man inte låta dem göra det, trots bordsplacering? Men bordsplaceringen bör såklart vara genomtänkt. Inte kanske alla blyga vid samma flank o kanske inte tant Agda ensam bland enbart 20-åringar. Bara man tänker att gästerna ska kunna ha så trevligt som möjligt och blandar folk på en lagom nivå. Generationer bör blandas med balans, alltså inte en ensam gamling bland bara unga o vice versa utan några av varje. o så...

Lägger man ner lite tid  på bordsplacering tror jag att det är det bästa. Men en gång var jag på ett 60-årskalas där man hade döpt borden till olika länder sen fick alla gäster dra en lapp ur ett kuvert. Lappen var en del av en pappersflagga sen fick man leta upp vilka som hade de andra delarna o vilket bord man skulle sitta vid, så slumpen avgjorde om man hamnade på bordet England eller Spanien osv... men den formen kanske passar födelsedagskalas bättre man kan ju inte kontrollera huruvida kombinationen av folk blir lyckads eller ej...

• turbovampyria

Som ovanstående sagt så kan det lätt bli grupperingar när man inte har bordsplacering. Så har det iaf varit när vi haft dop och vissa 60- 50års fester jag varit på. Man lär inte känna någon ny. Har däremot också vait på bjudningar med bordsplacering som varit jättedåligt utförd.
    Jag kommer ha bordsplacering eftersom jag inte vill ha grupperingar och jag vill att alla får lära känna någon ny person. Det blir också lättare ang vart de ska sätta sig.

Du behöver inte ha bordsplacering om du inte vill.

• Lysdioda

Jag tycker en bordplacering är bättre, förutsatt att man tänker genom den ordentligt.

Det gör inget om par sitter nära varandra, men det kan ju räcka med ögonkontaktsavstånd. Sen är det än roligare med bordsplacering om det varit en svensexa och möhippa innan så att de olika kamratkretsarna lärt känna varandra lite bättre och då blir både middag och fest roligare i mitt tycke. Men det beror ju också på hur stor festen är och hur många som faktistk inte känner till eller känner varandra sedan tidigare.

Nåt som inte är så roligt som gäst är om man är av den social och prataglada enkla sorten som placeras bredvid några blyga eller tysta och förväntas liksom hålla i gång den delen av bordet. Det är så trist och jobbigt att alltid ha den rollen.

Om man dessutom har ett festprogram med lite information om varje deltagare så går det alltid att hitta nåt att prata om inledningsvis.

Vi kommer ha bordsplacering. Sen om nån blir sjuk med kort varsel så kommer vi bara "flytta upp" det benet så att det endast blir tomma stolar vid bordsänden eller mot kortsidan mot honnörsbordet.

• Darling Daisy

Också vi funderar på att skippa bordsplaceringen. Håller på o väger för- och nackdelar mot varandra och kommer nog att fortsätta så tills det bara är kort tid kvar till festen.

Och visst kan man strunta i bordsplaceringen. Om ni känner att det passar de gäster som ni har bjudit så är det självklart okej!

• Moster Stina

Vi har bestämt oss för att ha mindre bord, och bestämma exakt vilka som skall sitta vid varje bord. Men inte mer än så. Vi låter par sitta vid samma bord, men de kan ju välja att dela sig om de vill.

Sen kommer vi att ha en tipspromenad där man går ihop med de andra vid sitt bord. då är man liksom lite tvungen att lära känna varandra och hjälpas åt kring svaren på frågorna om oss.

• salsa775

Tack för alla svar!! 
    Ska väga alla för- o nackdelar..
    men kommer nog inte bestämma mig
    än på ett tag.Obestämd

Svar på tråden Bordsplacering, ett måste?