• Theres­e80
    Äldre 8 Feb 21:05
    2078 visningar
    6 svar
    6
    2078

    efternamn

    vi ska byta namn båda två till ngt helt nytt. Hjälp oss att komma på ngt fint namn!!!!!!

  • Svar på tråden efternamn
  • snartf­ru
    Äldre 9 Feb 12:49
    #1

    Ett tips, välj ett efternamn som betyder något för Er. Det kan vara någon som ni ser upp till, ett gammalt släktnamn eller liknande.

    Jag och min fästman ska byta till vintergren, det är en blandning av hans onlinenamn på sidan vi träffades (han hette vinter) och hans mammas flicknamn (hasselgren). På det sättet blir det inte bara ett efternamn utan något betydelsefullt.

  • loluna
    Äldre 9 Feb 13:28
    #2

    ojoj vad vi fick jobba för ett efternamn som gck igenom :) Det räcker inte att gilla det, det ska inte finnas någom som heter så heller ...

  • Jejkej
    Äldre 9 Feb 13:45
    #3

    Vi hade ett bra, en blandning på mitt och hans, men det ju såklart inte igenom, suck. Så nu försöker vi ordna så vi kan heta min mormors flicknamn, men det är myyyyycket jobb och är orolig att det inte hinner ordna sig till maj då vi gifter oss!!  Suck suck suck!

    Men gå in på PRV.se så finns det nog alternativ...

  • loluna
    Äldre 9 Feb 13:55
    #4

    Det finns en sida där man kan söka om det tänkta namnet finns i landet...Minns inte vad den hette just nu, men det går ju att googla fram :)

  • Precio­us Love
    Äldre 9 Feb 14:00
    #5

    Vi har också funderat på det och sambon hade kommit på ett efternamn han vill ha. Efter snabbsök på SCB såg vi att det redan fanns 3 personer med det efternamnet. Suuuck.

    Lite OT: Kostar ansökan om nytt efternamn även om det avslås eller är det bara godkännandet och bytet som kostar?


    Because love should be celebrated - 7 juli 2012
  • loluna
    Äldre 9 Feb 14:03
    #6

    Nej, det är bara godkännandet som kostar, så man får arbeta sig fram tills man hittar något :)

Svar på tråden efternamn