• magnoliantrees

    Skaffa barn efter att ni gift er?

    Ja, det är frågan...
    Vi är väldigt sugna på barn och funderar starkt på att börja försöka till hösten. Men.. hur ska man tänka?

    Min sambo pluggar och är färdig våren 2012. Vi vill inte föda barnet innan dess, utan det känns viktigt att han har jobb och att det är stabilt. Dock är han tjänstledig från sitt nuvarande jobb då han pluggar, så skulle han inte få jobb direkt efter utbildningen så kommer han gå tillbaka till sitt gamla jobb ett tag.

    Vi funderar även på om vi behöver större bostad? (bor i en tvårummare nu). Våran granne har en trea (en etta och en tvåa som är ihopbyggda) Vi funderar starkt på att fråga om vi får köpa hennes etta, så vi får en trea, det hade vart kanon... Men hur frågar man det?

    Hur gör man med ekonomin.. Behöver man spara en massa pengar innan? För att ha en buffert. Det kommer ju kosta en hel del...

    Ja, ni ser... Vi planerar inte BARA bröllop utan en massa andra saker. Hur sjutton ska man veta i vilken ordning man ska göra allting??

    Vill gärna ha råd. Av både er som planerar barn och ni som redan har! 

  • Svar på tråden Skaffa barn efter att ni gift er?
  • thean

    O ibland blir inget som man tänkt sig i alla fall! =) Planerade inte att få barn 9 månader efter min universitetsexamen, men så blev det! Med andra ord har mina "livplaner" fått ändrats om och prio listan ser helt anorlunda ut än vad den gjorde innan jag fick barn. Har gjort allt i fel ordning! Hittade en fantastisk man, blev med barnen alldelles för tidigt mot vad planen var, köpte hus, fick planerad lillasyster, fick nu mitt "fasta jobb" (hade långa vick 9 mån före, sedan mellan barnen), och NU kan vi planera bröllop! Men vet du, det går lika bra det!

    mvh// thean (28 år, 2 småtjejer, univ examen och bra jobb, bröllop om ett år, men allt i "fel" ordning!)

  • jkbr

    vill ni ha barn är det bara att försöka:) man anpassar sig till allt, liten bostad ,lite pengar allt blir en prioriterings fråga. Jag skulle väntat till efter bröllopet så slipper du vara gravid hormonell mitt i bröllopsstresssen:) det kan ju ta tid att få till det också. Det beror också på hur gamla ni är ju äldre desto svårare kan det vara. 

  • sofi 88

    Tror man ska akta sig för att planera för mycket (kastar sten i glashus här vilket jag är medveten om, hehe). Min mamma är på mig hela tiden om att det där kan man aldrig planera utan man måste mer ta det som det kommer när det gäller barn. Jag tänker såhär att i och med att ni ska gifta er till sommaren så är det kanske smidigast för er att vänta till efter det? Jag är färdig med min utbildning 2012, gifter oss på sommaren och efter det får vi helt enkelt se vad som händer Glad

  • anne på grönkulla

    Alltså, rent praktiskt, hur realistiskt är det att kunna köpa grannens ena lägenhet? Jag antar att de har båda för att de använder dem (och vet inte hur prisvärt det eg är när man får betala dubbla avgifter etc) - men fråga om de vore intresserade av att sälja kan man ju alltid! Annars kanske man inte ska hänga upp sig på en sån lösning utan titta bredare?

  • magnoliantrees

    Mmm.. Jo planen är ju absolut att vänta tills efter bröllopet!! (Vi är inte så jättegamla. Jag fyller 25 och min blivande 27 till sommaren.) 

    Haha... nej jag vet. Jag har bara lätt för att planera hur " det ska vara" eller hur jag vill att det ska vara... Men man kanske planerar sönder allt tillslut också? Känns bara som ett så stort steg att ta och att det är viktigt att inte göra allt krångligare än det måste vara.
    Ja, det viktigaste är ju att vi har en trygg ekonomisk situation. (för mig i alla fall) jag vill verkligen inte oroa mig för pengar om jag inte måste. Allt annat kan jag stå ut med! :) 

    Fy, hoppas ni inte tror att jag är knäpp. Är bara en så stor grej så man vet inte hur man ska tänka och känna... 
    Underbart att höra att alla har det så olika. Är nog nyttigt för mig att få lite perspektiv på det hela.  

  • magnoliantrees

    Anne på grönkulla: Absolut. Hon är ensam och äldre. Min blivande har pratat med henne tidigare och hon har då uttryckt att hon känner att hon har för stort. Det hade vart ett väldigt bra alternativ för oss, både praktiskt och ekonomiskt. Men vi tittar naturligtvis på andra lägenheter i hela stan också. Hade bara vart så skönt att slippa flytta. Tycker personligen att det är hemskt bökigt ;)

Svar på tråden Skaffa barn efter att ni gift er?